יומיים לפני ההצבעה בכנסת על אישור חוק ההסדרה בקריאה ראשונה: הערב (שני) העביר היועמ"ש אביחי מנדלבליט לשרי הממשלה הצעה לפיה בתי המתיישבים בעמונה המיועדים להריסה עד ה-25 בדצמבר יועתקו לחלקות סמוכות המוכרות כקרקעות של נכסי נפקדים ואינן נחשבות כאדמות פלסטניות פרטיות. ההצעה מסתמכת על חוו"ד שהגיש בזמנו הפצ"ר דאז, אורי שהם, משנת 1998, המאשרת את השימוש בנכסי נפקדים בנסיבות דומות של צורך ציבורי דחוף.  



עם זאת, היועמ"ש הודיע לשרים כי התנאי לאישור הפתרון המוצע הוא באי קידומה של הצעת חוק ההסדרים. בהתאם לחוות הדעת, אם חוק ההסדרה יעבור בכנסת, הרי שתפקע עילה זו ומשרד הביטחון יידרש לפנות באופן מיידי את החלקות. למעשה, מהות הודעת היועמ"ש היא כזו: אם חוק ההסדרה יעבור תושבי עמונה לא יוכלו להתפנות למבנים זמניים.



זו לשון ההודעה: "בהתאם לבקשת הדרג המדיני, נמסרה הערב חוות דעתו של היועמ"ש לממשלה ביחס להצבת מבנים זמניים לשיכון תושבי עמונה ב-3 חלקות המצויות מצפון ליישוב. מדובר בפתרון זמני לתקופה של כ-8 חודשים על רכוש המוגדר ״נכסי נפקדים״, בהתבסס על חוות דעתו של הפצ"ר דאז, אורי שהם, משנת 1998, המאשרת את השימוש בנכסי נפקדים בנסיבות דומות של צורך ציבורי דחוף. בהתאם לחוות הדעת, אם חוק ההסדרה יעבור בכנסת, הרי שתפקע עילה זו ומשרד הביטחון יידרש לפנות באופן מיידי את החלקות".



כאמור, הודעת היועמ"ש באה לאחר ישיבת קבינט חריגה באורכה בנושא חוק ההסדרה בלילה שבין ראשון לשני. שש שעות ארכה הישיבה אולם בסופה לא הגיעו להצבעה כלשהי. נתניהו, שר החוץ ליברמן והיועמ"ש אמרו כי אישור חוק ההסדרה יביא את ישראל "למקום לא טוב", כך לדברי נתניהו שהזהיר כי העברת החוק תביא לפתיחת חקירה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. לשרים הוצגה סקירה מדינית על ההשלכות המשפטיות והבינלאומיות של חוק ההסדרה והחשש כי העברת החוק תיתן רוח גבית לפלסטינים בבית הדין בהאג. לכן התבקש היועמ"ש מנדלבליט להציג את ההצעה המדוברת. 




"לא פתרון אמיתי"



בתגובה להצעת מנדלבליט עלו בקרב תושבי עמונה קולות המאוכזבים מהפתרון: "בעוד שמונה חודשים נחזור לנקודת ההתחלה". מצד שני, טענו, "הפתרון הזה דוחה את הפינוי ומשאיר את ההכרעה לזמן בו טראמפ נשיא ולא אובמה. זה טוב לעמונה כי אז יש סיכוי שחוק ההסדרה יעבור ויעבור בגרסה מרוככת גם את בג"ץ".



ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה להודעת היועמ"ש: "חוות הדעת שפרסם הערב היועץ המשפטי לממשלה סותמת את הגולל על פתרון נכסי הנפקדים הקבוע שעמד לפתחו של היועץ במשך שנה. בחוות הדעת התייחס היועמ"ש לפתרון זמני ומוגבל מאוד שאין בצידו כלום ולמעשה קבע שלא ניתן לעשות שימוש בנכסי נפקדים לצורך הקמת ישוב לאורך זמן אלא רק למשך תקופה קצרה, כחריג, עד להשלמת הקמת שכונה חלופית לתושבי עמונה בשבות רחל. בכך קבר היועץ את מתווה נכסי הנפקדים שהוצע לו ע"י וועדת ההסדרה ואילץ אותנו להשלים את חקיקת חוק ההסדרה כדי למנוע את פינוי עמונה. תושבי עמונה לא יסכימו, בצדק, לפיתרון זמני שבסופו יגורשו מביתם. המטרה של חוות הדעת הזו היא לפזר מסך עשן ולהוריד את חוק ההסדרה מסדר היום. אנחנו נמשיך לקדם את חוק ההסדרה בכל הכח עד להעברתו בקריאה שנייה ושלישית או עד שיימצא פתרון אמיתי לעמונה ופתרון אסטרטגי להתיישבות כולה".



גורם אחר בבית היהודי הגיב להצעת היועמ"ש: "לא מדובר בפתרון אמיתי אלא בסידור זמני. מה יקרה אחרי שמונה חודשים? אנחנו ממשיכים בקידום חוק ההסדרה".



בעקבות הודעת היועמ"ש, להלן תגובת ארגון יש דין, שמייצג את בעלי הקרקעות הפלסטינים: "במקום לסיים את הפגיעה המתמשכת בבעלי הקרקעות הפלסטינים ולפעול כמצופה משומר הסף מספר אחת של ישראל, היועמ"ש נכנע ללחצים פוליטיים והסכים ל'פתרון' שפוגע בחוק ובזכויות הקניין של האוכלוסיה המוגנת הפלסטינית ומנוגד לדין הבינלאומי ולמדיניות משרד המשפטים ב-30 השנים האחרונות. יש דין עתר לבג"ץ כדי לאפשר לתושבי הכפרים הסמוכים לעמונה לשוב לאדמותיהם, ונמשיך להיאבק יחד איתם על זכויותיהם".



מחר אמור הקבינט המדיני בטחוני להתכנס כדי לדון בחוו"ד של היועמ"ש והשרים יצטרכו להחליט האם הם מיישמים את ההצעה או האם הם מורים להנהלת הקואליציה למשוך את חוק ההסדרה ולא להעבירו להצבעה. בטרם פורסמה ההודעה אמר ח"כ דוד ביטן כי גם אם יוצג פתרון אלטרנטיבי, לא ברור אם המתנחלים בעמונה יסכימו לקבל אותו.