מתחקיר תאגיד השידור הציבורי "כאן - בהקמה" שפורסם היום (שני) ובוצע על ידי הכתב אוריה אלקיים עולה כי מוהלים ותיקים נוהגים לשלוח את התלמידים הכי לא מנוסים שלהם, גם כאלה בלי יום אחד של הכשרה, דווקא לאוכלוסיות הכי חלשות. במהלך התחקיר תועד במצלמה נסתרת אחד המוהלים הבכירים בארץ מציע לתחקירן "כאן" לעבור "מסלול מקוצר" בדרך להפיכתו למוהל. תמורת 11 אלף דולר, הציע המוהל לתחקירן להתלוות אליו לברית מילה ולמול תינוק מבלי שעבר כל הכשרה ללא ידיעת ההורים.

"תראה האתיופים לא מבינים כלום. הם חושבים ששנינו מוהלים. על הטיפוסים האלה אתה לומד הכי טוב. כי אין שם קהל, אין אנשים, רק אני ואתה. לא תיאוריה - בפועל", אמר אחד המוהלים הוותיקים בישראל. לפי הרבנות הראשית כל תלמיד חייב לצפות מהצד בעשרות בריתות לפני שהוא יערוך ברית מילה בעצמו, תחת השגחתו של מוהל מומחה. עם זאת הרב שתועד מציע לתחקירן להפוך למוהל תוך זמן קצר ולקבל ממנו תעודה, עוד לפני סיום ההדרכה. כשהשיטה היא התנסות על משפחות קשות יום ממוצא אתיופי.


לצפייה בתחקיר:



עוד עולה כי מתנהל בארץ שוק פרוץ ולא מפוקח בו לוקחים חלק מעכרים שמתווכים בין משפחות קשות יום לרבנים שמעוניינים לשלוח את תלמידיהם הלא מנוסים דווקא לאוכלוסיות חלשות, בהן גם עובדים זרים, מבלי לגלות להן כי המוהל שמצע את הברית הוא חסר הכשרה מינימלית.

במהלך התחקיר דחק הרב המוהל בתחקירן "כאן" לבצע ברית מילה בבית בדרום תל-אביב בו מתגוררת עובדת זרה שביקשה למול את בנה. זאת מבלי לגלות לאישה כי התחקירן חסר ניסיון. תחקירן "כאן" סירב להשתתף בטקס ומאוחר יותר ננזף על-ידי הרב והמעכר.