לאחר ניצחונו המפתיע בקלפיות, פחות מחודשיים לפני שיושבע לנשיא ה־45 של ארה"ב, חזר דונלד טראמפ לטענותיו מהקמפיין כי הבחירות "זויפו". בסדרת ציוצים בטוויטר שלשום בלילה הוא טען כי הפסיד ליריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון בספירת הקולות הכוללת רק משום שהיא קיבלה "קולות בלתי חוקיים".



החלטת הרשויות במדינת ויסקונסין לקיים ספירה חוזרת של הקולות, בעקבות בקשתה של מועמדת הירוקים ג'יל סטיין – מהלך שזכה גם לתמיכת מטה קלינטון – ממשיכה להרגיז את הנשיא הנבחר. וזאת בייחוד לאחר שסטיין הודיעה כי תקדם בקשה דומה גם במישיגן ובפנסילבניה.



אחרי שבסוף השבוע הגדיר טראמפ את ההחלטה בווויסקונסין "הונאה" ו"החלטה מגוחכת", הוא טען שלשום כי קלינטון גברה עליו במספר הקולות הכולל – כיום עומד הפער על יותר משני מיליון קולות לטובתה – רק בזכות זיופים. זאת אף שהוא ניצח במספר האלקטורים, הנתון החשוב יותר בקביעת זהות הנשיא.



"ניצחה בספירת הקולות בזכות זיופים", גרסת טראמפ. צילום: גטי אימג'ס
"ניצחה בספירת הקולות בזכות זיופים", גרסת טראמפ. צילום: גטי אימג'ס



"נוסף לניצחון סוחף בקרב האלקטורים, ניצחתי במספר הקולות הכולל, אם לא מחשיבים את מיליוני האנשים שהצביעו באופן בלתי חוקי", כתב בסדרת ציוצים שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. "היה יותר קל עבורי לנצח בספירה הכוללת לכאורה מאשר בקרב האלקטורים. אם הייתי מנהל קמפיין רק בשלוש או בארבע מדינות במקום ב־15 המדינות שבהן ביקרתי, הייתי מנצח יותר בקלות ובאופן משכנע יותר (אבל מדינות קטנות נשכחו)".



לאחר מכן צייץ על "מרמה רצינית של מצביעים בווירג'יניה, בניו המפשייר ובקליפורניה – למה התקשורת לא מדווחת על כך? הטיה רצינית – בעיה גדולה". עם זאת, כהרגלו, הוא לא סיפק הוכחות לטענותיו בדבר זיופים ומעשי מרמה.



גורם המקורב לטראמפ סיפר לאתר "פוליטיקו" כי הנשיא הנבחר "נעלב" בעקבות ההחלטה לבצע ספירה מחודשת בוויסקונסין. לדבריו, טראמפ חש שאינו יכול לעבור על כך לסדר היום, אף שהוא זה שייכנס לבית הלבן. יועץ נוסף אמר כי טראמפ מאמין באמת כי "הממסד הדמוקרטי מנסה לגנוב את הניצחון" ולכן הוא מגיב בעוצמה.



מומחים דחו על הסף את טענותיו של טראמפ. "אנחנו יודעים שמבחינה היסטורית זה כמעט לא קרה מעולם", אמר דיוויד בקר, מנכ"ל המרכז למחקר בחירות ולחדשנות. "יש יותר סיכוי שתיטרף על ידי כריש שבדיוק חטף מכת ברק מאשר שתגלה שאנשים שאינם אזרחים הצביעו".



גם ברשתות החברתיות עקצו את הנשיא הנבחר. "אני משערת שנצטרך לעשות ספירה מחודשת", צייצה השחקנית ג'וליאן מור, בעוד דן פייפר, לשעבר אחד מיועציו של הנשיא ברק אובמה, הכריז כי "תאורטיקן של קונספירציות יהיה אחראי על הממשל שלנו, על הצבא שלנו ועל המאגר הגרעיני שלנו. מה כבר יכול להשתבש?"




טראמפ מאיים לבטל את הסכם הפיוס ההיסטורי עם קובה



ההכרזות על הזיופים בבחירות לא היו ההתבטאויות המביכות היחידות של טראמפ. יומיים אחרי ש”חגג” את מותו של שליט קובה לשעבר פידל קסטרו, איים אתמול הנשיא הנבחר לבטל את הסכם הפיוס שהוביל אובמה עם המשטר הקומוניסטי באי השכן.



“אם קובה לא מוכנה לעשות הסכם טוב יותר עבור העם הקובני, העם הקובני־אמריקאי וארה”ב בכללותה, אבטל את ההסכם”, הכריז בחשבון הטוויטר שלו.


בכך שב טראמפ על הבטחתו משלהי קמפיין הבחירות כי יחזור בו מההבנות שאפשרו את חידוש היחסים בין שתי המדינות אחרי יותר מ־50 שנה. זאת אף שבשלבים מוקדמים יותר של מערכת הבחירות הוא הביע תמיכה במדיניות של אובמה.



מוקדם יותר השבוע קראו שני הסנאטורים הרפובליקנים מרקו רוביו וטד קרוז, שניהם בנים למשפחות ממוצא קובני, לשנות את המדיניות ביחס למשטר בהוואנה. “המטרה שלנו היא הביטחון הלאומי והאינטרסים הלאומיים של ארה”ב, וחלק מזה הוא לעשות כל מה שאפשר באמצעות מדיניות החוץ שלנו כדי לסלול את הדרך של קובה לעבר דמוקרטיה”, אמר רוביו.



בדצמבר 2014 הפתיעו וושינגטון והוואנה כאשר הודיעו כי הן מנהלות שיחות על חידוש היחסים הדיפלומטיים, ובאוגוסט 2015 הן פתחו מחדש את השגרירויות בערי הבירה. נוסף על כך הסיר הממשל האמריקאי את קובה מרשימת המדינות התומכות בטרור והקל על האמברגו, כולל חידוש קשרי תעופה וביקורים באי השכן. רגע השיא היה במרץ האחרון, כשאובמה הגיע להוואנה לביקור ראשון של נשיא אמריקאי מכהן זה 88 שנה.



בתוך כך, חלק מהסנאטורים הדמוקרטים, שצפויים להיאבק על המושב שלהם בבחירות אמצע הקדנציה בעוד שנתיים, כבר החלו לאותת כי הם מוכנים לשתף פעולה עם הממשל החדש כדי לא להרחיק מהם את הבוחרים במדינות הבית שלהם. הסנאטורית היידי הייטקמפ מדקוטה הצפונית ציינה כי היא מוכנה לסייע במאמצי הרפובליקנים לקדם חקיקה על השקעה בתחום של טכנולוגיות של "פחם נקי", בעוד הסנאטור ג'ון דונלי מאינדיאנה הכריז כי "האחריות שלי לתושבי המדינה היא לתמוך ברעיונות הטובים ביותר, בלי קשר לשאלה אם הם מגיעים מרפובליקני או מדמוקרטי".