"אין שום חוק בעולם שיכול למנוע ממואזין לקרוא חמש פעמים ביום את הקריאה למאמינים אללה אכבר, אלוהים הוא גדול, המזמינה אותם לתפילה. לא נכבד את החוק הזה אם הוא יעבור", כך הזהיר אמש ח"כ טאלב אבו ערר (הרשימה המשותפת) לקראת ההצבעה הצפויה היום (רביעי) על האישור בקריאה טרומית של חוק המואזין, שאותו יזמו הח"כים מוטי יוגב (הבית היהודי) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו). החוק הצפוי לעבור היום בקריאה טרומית במליאת הכנסת לאחר שזכה לתמיכת הממשלה בוועדת השרים לחקיקה ואף לתמיכה ולדחיפה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.



כזכור, קידומה של הצעת החוק התאפשר לאחר שהשר יעקב ליצמן (יהדות התורה) משך את הערר שהגיש נגד הצעת החוק לאחר שסוכם כי החוק לא יפגע בצופרי השבת ויחול מהשעה 23:00 ועד למחרת ב־07:00 בבוקר. יצוין כי מלבד יוגב ואילטוב, חתומים על הצעת החוק גם הח"כים מירב בן ארי (כולנו), אברהם נגוסה ומיקי זהר (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי).



"מדובר בחוק אנטי-מוסלמי"



"זה חוק בלתי חוקתי ואנטי־דמוקרטי שפוגע בחופש הדת והפולחן של המיעוט המוסלמי במדינה וגם במאמינים המוסלמים בכל העולם", טען ח"כ אבו ערר. "קריאת המואזין היא מצווה דתית כמו התפילה. אי אפשר להפריד בין הקריאה לתפילה לכן אין לנו שום כוונה לכבד את החוק, אם יתקבל. עצם העובדה שכן הושג הסכם עם השר ליצמן שלפיו החוק לא יחול על צפירות השבת, רק מוכיחה כי מדובר בחוק אנטי־מוסלמי", הוסיף.



ח"כ אבו ערר. "קריאת המואזין למאמינים היא מצווה דתית כמו התפילה". צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ח"כ אבו ערר. "קריאת המואזין למאמינים היא מצווה דתית כמו התפילה". צילום: הדס פרוש, פלאש 90



בהמשך דבריו העריך ח"כ אבו ערר כי אם חוק המואזין יאושר היום, צפויות לכך תגובות קשות בכל רחבי העולם המוסלמי. "מי שיישאו באחריות לתוצאות הזעם הזה יהיו ראש הממשלה נתניהו וחברי ממשלתו", איים הח"כ הערבי. "אנחנו נמשיך, כהרגלנו, לקרוא חמש פעמים ביום לתפילה ולא יעזור לכם שום חוק בעניין", הוסיף. אגב ח"כ אבו ערר ייעדר היום מההצבעה משום שהוא נמצא בביקור פרטי בירדן. עם זאת, סירב לגלות אם דאג לקיזוז.



ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר בהתייחסותו לחוק המואזין כי "ראש הממשלה נתניהו הוא הכוח המניע מאחורי החוק האסלאמופובי הזה. אני לא יודע מה מניע את נתניהו. הצענו לפתור כל קושיה כזו באמצעות הידברות מקומית בערים מעורבות, אבל נתניהו עמד בסירובו".



גם לדברי טיבי "החוק הזה הוא לא בר ביצוע בכפייה. אנשים יסרבו לכבדו ובצדק. נמשיך להיאבק נגדו בכל הכלים הפרלמנטריים, הפוליטיים והמשפטיים גם אם הוא יעבור בטרומית.



ריבלין ביקש מכחלון לאפשר חופש הצבעה 



נשיא המדינה, ראובן ריבלין, לא הסתפק בכינוס אנשי דת יהודים ומוסלמים במשכן הנשיא בניסיון להגיע להבנות בנושא פעולת המואזינים ללא חקיקה (ראו ידיעה נפרדת), אתמול הוא אף שוחח בנושא עם יו"ר כולנו, שר האוצר משה כחלון, והפציר בו שלא לתמוך היום בכנסת בקריאה טרומית בחוק. בערוץ 10 נחשף אמש כי ריבלין, שמתנגד נחרצות לחוק, ביקש מכחלון לאפשר לחברי סיעתו חופש הצבעה, כלומר לשבור את המשמעת הקואליציונית ולהפיל את הצעת החוק שנתניהו מקדם במרץ רב. מלשכת הנשיא נמסר כי ריבלין שוחח עם השר כחלון והציג בפניו את עמדתו המתנגדת נחרצות להצעת החוק. עוד נמסר כי כחלון לא חשף כיצד תצביע סיעתו היום.



"מבקשים פתרון אחר". הנשיא ריבלין ואנשי הדת בבית הנשיא. צילום: מארק ניימן, לע"מ
"מבקשים פתרון אחר". הנשיא ריבלין ואנשי הדת בבית הנשיא. צילום: מארק ניימן, לע"מ



יוזם החוק, ח"כ יוגב, אמר לקראת ההצבעה היום: "החוק נועד למנוע הפרעה קשה לשנתם של אזרחים רבים, יהודים ומוסלמים כאחד, כתוצאה מרעש השימוש במערכת הכריזה, בדגש על שעות הלילה המאוחרות ושעות הבוקר המוקדמות. תלמידים מגיעים עייפים לבתי הספר, נהגים עייפים על ההגה, ילדים וזקנים מתעוררים בשנתם ואין שום הצדקה לעבוד את אללה, בורא עולם, תוך הפרעה לשנתם של אחרים. אין פה רצון לפגוע במאמינים אלא רק להגן על השינה של האזרחים".