אדם הוא יצור מלא ניגודים וסתירות. הסיפור של קובי זוארץ ממחיש את זה בצורה הטובה ביותר. עבריין לשעבר שכותב שירים וזוכה ב"יצאת צדיק". תחי האירוניה. "לפני שלוש שנים", מגולל זוארץ, "ביימו סיטואציה ברחוב בתוכנית של חיים הכט. שמו אישה ברחוב יעני בעל הדירה שלה זרק אותה, ורצו לראות אם אנשים יגיבו או לא. עשו בעצם ניסוי חברתי. אני עברתי שם, שמעתי את הסיפור שלה ונקרע לי הלב. הצעתי לשלם לה שכירות, וגם הבאתי כמה אנשים שיעזרו לה להחזיר את הדברים הביתה". 



ואז חיים הכט קופץ עליך אאוט אוף דה בלו. 


"קיבלתי תגובות מכל העולם, 'כל הכבוד' ודברים כאלה. קיבלתי המון הודעות בפייסבוק מאנשים שאומרים שבזכותי הם התחילו לעשות מעשים טובים יותר, כמו להעביר אנשים במעבר חצייה, התחילו לעזור, לשים יותר לב, להבין שיש עדיין אנשים טובים בעולם".



אילו תגובות ריגשו אותך במיוחד?


"היו מכל הסוגים. היו כאלה שהציעו עזרה כלכלית, הציעו לי עבודה, היו ישראלים שגרים בחו"ל שאמרו לי שהרבה שנים הם לא רצו לחזור לארץ, ובעקבות המקרה הזה יש להם חשק לחזור, ויש עוד תקווה במדינה הזאת. המון תגובות מרגשות. בסדר גודל של אלפים. היו לי פניות מדאלאס, מניו יורק, אנשים הציעו כספים, עבודות, ממש בלי סוף, יהודים מכל העולם. זה הגיע ל־80 אלף הודעות בדואר הנכנס".





אבל לא תמיד היה זוארץ המאמי של המדינה. "לפני 15 שנה, כשהייתי בן 27, הואשמתי בהונאה של בנקים. נשפטתי וקיבלתי ארבע שנים בבית סוהר", הוא מספר. "ריציתי, השתחררתי, נגמר. בכלא החלטתי שאני לא חוזר לעוד סיבוב. אני לא יכול להרשות לעצמי. יש לי חמישה ילדים מארבע נשים".



איך הפכת אבא לחמישה ילדים מארבע נשים?


"(צוחק) התחתנתי בגיל 24, גיל נורא צעיר, עם אישה שלא כל כך הכרתי. לא היינו הרבה זמן ביחד, הנישואים היו קצרים, ובמהלכם נולדה הבת הבכורה. אחר כך הכרתי עוד אישה, היינו נשואים עשר שנים ובמהלכם נולדה לי הילדה השנייה. בעשר השנים האלה הייתי גם בבית סוהר".



לכולן היית נשוי?


"לא, רק לשתיים הראשונות. אחרי זה הייתי עם מישהי אחרת כמה שנים, ואז הגיע זוג תאומים מהחברה האחרונה שהייתה לי, והיה קצת סיפור שם, כי היא גילתה שהייתה בהריון ונקלטה, וככה נולדו ילדי הזקונים שלי".



איך בעצם הפכת לאושיית רשת?


"לא מזמן מישהו העלה את הסרטון מהתוכנית של חיים הכט, ושם לי את זה על הקיר בפייסבוק. רציתי למחוק את זה, כי זה היה לפני שנתיים וכבר לא רלוונטי, אבל בדיוק נכנסתי למעלית, ולא יכולתי כי לא הייתה לי קליטה. איך שיצאתי מהמעלית, אני רואה 1,700 בקשות חברות. תוך רבע שעה שיתפו את הסרטון הזה מאות אלפים, זה עבר בין מדינות, כיכב בכל העולם. תוך יום פנו אלי מסטטוסים מצייצים, קשת, רשת, מי לא. עד היום אני מקבל פניות והודעות. אבל היום זה כבר שונה, כי גילו שאני כותב ומעלה כל בוקר דברים שאני כותב, אז נהייתי סוג של פעיל חברתי, אם תקרא לזה ככה. נראה לי בגלל הקטע הזה שעזרתי".  



זוארץ גם הוציא שני ספרי שירה - "שומר על זכות השירה" , ו"ממשיך לשמור על זכות השירה" . גם היום הוא ממשיך לכתוב כל יום שירים חדשים ומעלה לפייסבוק.



מאיפה אתה שואב את ההשראה?


"מהרחוב, מהבית, מהחיים, מהרגע, מהשנייה. אני כותב אקראי, צריך לראות ולהבין מה אני בכלל כותב. אני לא יכול לספר למי שלא קורא אותי על מה אני כותב. אני כותב על המלחמה ואני יכול לכתוב על פרידות, או על הנשיא. אני כותב על הכל. אני מביא את זה מכל דבר שאני רואה ופוגש בחיים. השירים עוסקים בכל נושא בעולם. אני גם כותב בצורה הומוריסטית. אני גם יכול לכתוב על עמי ותמי או סבא ג'פטו".