אילן פיקסל, בן 51 מתל אביב, היה עד לפני כמה שנים ספורטאי מצטיין שסיים יותר מ־40 מירוצי מרתון, ולפרנסתו היה מדריך גמילה של מכורים לסמים. ב־2013, בעת אימון שגרתי, נפגע פיקסל קשה מאוד מרכב חולף, אושפז בטיפול נמרץ והיה בתרדמת למשך כמה חודשים. כתוצאה מהתאונה הוא היה מרותק לכיסא גלגלים ונפגע גם קוגניטיבית. כחלק מתהליך השיקום הארוך שבמסגרתו הצליח לקום מדי פעם ולהסתייע בקביים, הצטרף פיקסל לקבוצת ריצה של עמותת אתגרים לפני כחצי שנה וחזר לראשונה לאימוני הריצה בעזרת מלווה.

"איבדתי את העבודה שלי מיד אחרי הפציעה ומאז לא חזרתי לעבוד, אני לא מכיר עבודה שתקבל נכה המסתייע במטפל סיעודי 24 שעות ביממה. אני חי רק מקצבאות הביטוח הלאומי, ואני 'על הקנטים' כי גם שכר דירה אני צריך לשלם מזה אחרי שאת הבית איבדתי לגרושתי", אומר פיקסל. שלושת ילדיו הבוגרים מסייעים לו כמיטב יכולתם, אבל את הצלחתו לקום מכיסא הגלגלים ולחזור לפעילות ספורטיבית הוא מייחס לעצמו: "הכל בראש, בהתחלה משפחה וחברים עוזרים, אבל אם לא תקום ותחליט שאתה יוצא מהדיכאון, ואני הייתי במקומות קשים מאוד אפילו של נפילה לסמים בעצמי, ותיאבק על החיים שלך, אף אחד לא יעשה את זה במקומך", הוא אמר ל"מעריב־השבוע".

מנתוני נציבות שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, שמתפרסמים לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות שיצוין ברחבי העולם בשבת הקרובה, עולה תמונה עגומה מאוד של המצב הכלכלי המאפיין נכים רבים מדי בישראל. בישראל חיים כ־1.4 מיליון אנשים עם מוגבלות, שהם כ־17% מהאוכלוסייה הכללית. מתוכם 50% (כ־700 אלף) הם בוגרים בגיל העבודה.

ב־2015 חלה ירידה של 4% בהעסקת אנשים עם מוגבלות. בעוד שב־2014 הועסקו 55% מהאנשים עם מוגבלות שבגיל העבודה, ב־2015 נתון זה עמד על 51% בלבד. ההכנסה למשקי בית שבהם אדם עם מוגבלות בגיל העבודה נמוכה ב־25% לעומת יתר משקי הבית. 56% מבין האנשים עם המוגבלות המועסקים מרוויחים פחות מ־6,000 שקל בחודש.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם, אמר: "צריך לזכור שאנשים עם מוגבלות  הם כחמישית מתושבי כל רשות מקומית. גם ב־2016 ישנם עדיין פערים עמוקים בשיעורי התעסוקה, בבדידות ובתחושת האפליה בקרב אנשים עם מוגבלות. הנתונים מראים בבירור כי הדרך עדיין ארוכה". חבצלת עמרמי, מנהלת רצף שיקום תעסוקתי בעמותת צ'יימס ישראל, אמרה ל"מעריב־השבוע": "הנתונים הללו מצביעים על כך שחייבים לעשות שינוי משמעותי בתחום ההעסקה של אנשים עם מוגבלות, ואני קוראת למעסיקים במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי לממש את ההסכמים והחוק שעבר באחרונה בעניין".