בעלי בן 52 ובכל פעם שהוא שותה אייס קפה, ברד או כל משקה קר אחר, נתפס לו צינור הוושט והנשימה ממש נעצרת למספר שניות, עד כדי כך שהוא צריך להתמתח כדי שזה יחלוף. האמת שזה מאוד מפחיד ואנחנו רוצים לדעת למה זה קורה.


"מדובר ברפלקס שקורה בזמן ששותים או שבולעים משהו קר. כלי הדם מתכווצים, ולפעמים זה גורם לכאבי ראש נוראים, מה שנקרא בעגה המקצועית 'אייס קרים הדק' (תסמונת כאב ראש מגלידה). לפעמים זה יוצר גם הפסקות נשימה ואף תחושה של בחילה. לא מדובר במצב מסוכן, ולרוב זה חולף מיד כפי שזה מגיע. בכל אופן, אני ממליץ לבעלך להקשיב לגוף שלו. אם זה חוזר על עצמו, כדאי שיוותר על שתיית אייס קפה ועל גלידה, וכך הוא לא יחווה את התופעה הזאת שוב. העיקרון הוא תמיד להקשיב לגוף ולא ללכת נגדו".



כאשר מתגלה חיידק סטרפטוקוקוס בבדיקת משטח גרון, האם חייבים ליטול אנטיביוטיקה?
"ילדים נוטים לחלות בדלקות גרון, ורוב הדלקות מופיעות בעיקר בעונת החורף. דלקות הגרון ודלקות האוזניים הן ויראליות, אבל כאשר יש גרון מוגלתי עם חום לפעמים מדובר בחיידק שנקרא סטרפטוקוקוס. זהו חיידק מסוכן מאוד, כי הוא יכול לפגוע בשלב מאוחר יותר גם בלב, ולכן במקרה שמאבחנים חיידק זה, צריך לתת טיפול של אנטיביוטיקה. בדרך כלל מדובר באנטיביוטיקה ממשפחת הפניצילין, שנוטלים במשך עשרה ימים ולא פחות מזה. גם אם הילד מראה סימנים של התאוששות לאחר חמישה ימים ואף נראה בריא לגמרי, עדיין צריך להמשיך לתת לו את האנטיביוטיקה, גם כדי שהחיידק לא יפתח יציבות לטיפול התרופתי וגם כדי שנהיה בטוחים שמיגרנו אותו לחלוטין".



אני בן 27 וסובל מתסמונת OCD שמתבטאת במחשבות טורדניות ורציפות לאורך כל היום. כאשר יש מחשבה שנתקעת בראש, אני צריך לבצע כל מיני טקסים כדי לנטרל אותה ולהירגע. מדובר בבעיה שמלווה אותי כבר המון שנים, ולפני כשלוש שנים הלכתי לפסיכיאטר שרשם לי ציפרלקס במינון של 20 מ"ג. מאז אני נוטל את הכדור, שהצליח לייצב אותי די יפה עד לפני כשלושה חודשים, כשפתאום החלה להיות לי החמרה במחשבות הטורדניות. פניתי שוב לפסיכיאטר, אבל הוא אמר שאין כל כך מה לעשות, כי אי אפשר להעלות את המינון של הציפרלקס. זה לא מצא חן בעיניי, אז הלכתי לפסיכיאטר אחר שהמליץ לי להחליף את הציפרלקס בלוסטרל. מה דעתך על התרופה הזו?


"בנוגע לתשובה שנתן לך הפסיכיאטר הראשון, יש שחולקים על כך, כי למיטב ידיעתי אפשר להעלות את המינון של הציפרלקס גם ל־30 מ"ג. הפסיכיאטר גם היה יכול להמליץ לך ליטול תרופות אחרות, כמו הפרוזק הישן והטוב או הפריזמה או סרוקסט, שאפשר ליטול גם במינון של 60 מ"ג ביום. נוסף על כך, אפשרלקחת גם כדור הרגעה כמו ריספרדל או זיפרקסיה במינון קטן מאוד בשעות הערב. התרופה לוסטרל, שעליה המליץ הפסיכיאטר השני, היא תרופה מצוינת שמתאימה לטיפול במחשבות טורדניות, ואין כל בעיה לקחת אותה במקום הציפרלקס. החוכמה היא לשלב את ה־SSRI עם תרופות שמרגיעות את הנפש, כי הלוסטרל והציפרלקס מעלות את רמת הסרטונין, ואילו התרופות האחרות כמו הריספרדל הזיפרקסיה ודומותיהן מרגיעות את מערכת העצבים ואת החשיבה במנגנון אחר, ונטילת כמות מאוד קטנה בערב יכולה לעזור לך לשלוט על התסמונת. אני מציע לך לנסות את הלוסטרל, אבל לעשות זאת רק בתהליך מבוקר והדרגתי, שבו מורידים לאט את מינון הציפרלקס ובד בבד מעלים את מינון הלוסטרל. כמו כן, תברר לגבי תוספת של תרופה נוספת בלילה לפני השינה".



הגעתי לגיל 68 והבחנתי שאני נמוכה יותר בארבעה סנטימטרים. האם ייתכן שאחרי גיל המעבר יש ירידה בגובה? והאם יש אפשרות לעצור זאת?
"ירידה בגובה אחרי גיל המעבר אופיינית לכל האנשים, לגברים ולנשים. עם הגיל אנו נעשים נמוכים יותר, והסיבה העיקרית לכך היא אוסטאופורוזיס. החוליות נדחסות וצפיפות העצמות יורדת, וכך העצם הופכת להיות יותר ספוגית, ולכן, היא יותר נלחצת ומצטמקת, וגורמת לאיבוד מהגובה שלנו. את צריכה לגשת לרופא כדי לבצע בדיקת צפיפות עצם ולקבל תרופות למניעת אוסטיאופורוזיס. התופעה בולטת יותר אצל נשים, כי אחרי גיל המעבר יש ירידה באסטרוגן ואז נוצרת האצה של תהליך האוסטיאופורוזיס. מאידך, אצל גברים יש ירידה של טסטוסטרון, ולכן על כל גבר שסובל מאוסטיאופורוזיס, יש לפחות שלוש או ארבע נשים מאוסטיאופורוזיס".



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק בידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 

מתוך תכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב-13:00 ב-103FM.

ערכה: הדס בארי