במשך מספר חודשים, ובמספר תקריות שונות, תועד בלש מהמפלג לפשיעה לאומנית יהודית בימ"ר ש"י, נוהג באלימות כנגד קטינים. למרות פניות למחלקה לחקירות שוטרים, לא נעשה לבלש דבר והוא ממשיך לשרת במשטרה ולבוא במגע עם עצורים - למרות ראיות חותכות כי הוא משתמש באלימות כנגדם.


המקרה הראשון ארע באפריל אשתקד, כששוטרים הגיעו לגבעת הבאלדים, מאחז ליד הישוב כוכב השחר. באירוע נעצרו מספר נערים ובניהם י.מ. בעודו יושב בניידת, איים השוטר על י.מ באגרוף ללא סיבה. האירוע צולם בטעות ע"י שוטר נוסף שישב בניידת, שבראותו את הבלש מאיים כיבה את המצלמה.



במחלקה לחקירות שוטרים ניסו להמנע מחקירה בטענה כי "אין במעשים המתוארים בהן כדי להקים עבירות בנות חקירה", למרות שמעשהו של השוטר מהווה עבירה שדינה מאסר בן שלוש שנים. יתרה מכך, כיבוי המצלמה שתיעדה את האירוע מהווה שיבוש חקירה. החקירה נפתחה מחדש בעקבות ערר שהגיש עו"ד יאדו מארגון חוננו, אך טרם ננקטו פעולות בנדון. במקביל, הוגשה גם תביעה אזרחית שהדיון הראשון בה נקבע לעוד שנה.



י' אמר ל"מעריב אונליין: "בעיני, כאזרח, נראה לי הזוי שאני שמכחיש את המיוחס לי ואין ראיות חותכות נגדי נמצא עדיין בתנאים מגבילים, בעוד שנגד השוטר שתועד מאיים בצורה שלא משתמעת לשתי פנים, לא נעשה דבר. העיקר שהמשטרה באה כביכול בשם החוק. זה פשוט בדיחה עצובה".


השוטר ברכב. צילום: משטרת ישראל
השוטר ברכב. צילום: משטרת ישראל



 "בן 14 חבול ומדמם" 



במקרה השני שארע באוגוסט השנה, נעצר נער בן 14 במאחז עוז ציון בגין הפרת צו אלוף ונלקח לימ"ר ש"י. בעודו ממתין לחקירה, ניגש אליו הבלש והחל להטריד אותו בשאלות שכבר נשאל וענה עליהן מול היומנאי. משלא השיב לאחת השאלות – סטר לו הבלש בחוזקה בראשו, סטירה, שלדבריו, כאבה לו זמן רב לאחר מכן. גם תלונה בנושא זה טרם טופלה. עו"ד יאדו ביקש מהיועמ"שית של ימ"ר ש"י את התיעוד של מקרה במצלמות המתעדות את המסדרונות, אך טרם קיבל אותו לידיו.



על פי החשד, שבועיים לאחר מכן הגיע הבלש ליישוב נחליאל ועוצר נער בן 14. הנער נראה בסרטון כשהוא חבול ומדמם בפניו, ומספר למצלמה כי השוטר הטיח את ראשו ברצפה בעודו אזוק ו"פתח לו את הפנים". הנער נלקח למרכז הרפואי הדסה עין כרם שם נתפר בפניו 14 תפרים. הוא נחקר בחשד לתקיפת שוטרים ושוחרר.



תגובת עו"ד מנשה יאדו מהמחלקה האזרחית בארגון חוננו: "מדובר במקרה בוחן שמעיד על התנהלות רשלנית של מח"ש והמשטרה. הבעיה היום כבר אינה רק שוטר כזה או אחר אלא בדרגי הבקרה והפיקוד הבכירים שגוררים רגליים וכמעט ואינם עושים דבר כדי לטפל באותם שוטרים אלימים, ובכך בעצם מאפשרים את המשך האלימות כנגד האזרחים, מה שמוביל מעבר לבעיה עצמה, גם לפגיעה משמעותית מאוד באמון הציבור במערכת אכיפת החוק".



ממח"ש נמסר: "נוכח העובדה שאחד התיקים מצוי כרגע בחקירה, ייבחנו מכלול התיקים שצוינו בפניה ובסיום תתקבל החלטה".


הנער שנפגע מאלימות שוטרים. צילום: ארגון חוננו
הנער שנפגע מאלימות שוטרים. צילום: ארגון חוננו