הנהלת קניוני עזריאלי הורתה שלא להעסיק מאבטחים בדואים בקניון הנגב בבאר שבע, בעקבות דרישה של יבואן אפל ובעל חנויות iStore בישראל, כך חשף היום (שני) כתב "קול ישראל" בדרום, אסף פוזיילוב. ההחלטה שלא להעסיק מאבטחים בדואים, וגם לא להעסיק עובדי ניקיון ערבים בקניון, באה אחרי פריצה לחנות איי-סטור במקום. מאבטח בדואי אשר התריע על ההכנות לפריצה, שעות לפני שקרתה, הושעה מעבודתו באופן פתאומי ובלי הסבר.



מקבוצת עזריאלי נמסר בתגובה כי "הטענה תיבדק לעומקה". יש לציין, כי הוראה של מנכ"ל הקניון שחר טביב להציב מאבטח בשער, הייתה מונעת את הפריצה. מרשת iStore נמסר בתגובה, כי "בהמשך לנטען, לא הועלתה בשום שלב דרישה שלא להעסיק מאבטח זה או אחר- לא לגופו של אדם ולא לגופו של מגזר. כן עלתה דרישה, לגיטימית, שכל מי שהועסק בזמן הפריצה ולפניה לא ייקח חלק באבטחת החנות הפרוצה, עד אשר תתוקן הפרצה. לראיה, המאבטח אשר נטען כי הושעה מעבודתו בעקבות דרישת istore, עובד כיום בקניון ואף לוקח חלק במשימות האבטחה השונות, אשר בחלקן נוגעות באופן ישיר לאבטחת iStore. רשת iStore דוגלת בשווין מגדרי, מגזרי ואתני ותמשיך לנקוט בשוויון זה".



בעקבות החשיפה התקבלו תגובת סוערות מכל המערכת הפוליטית. השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל קראה למאבטח להגיש תביעה נגד רשת עזריאלי ואפל, והדגישה כי "הייתי מצפה דווקא מחברה כמו אפל שנמצאת בכל העולם להתנהלות לא גזענית ומכבדת".



גם חברי הכנסת אחמד טיבי, עמיר פרץ, טלב אבו עראר, מאיר כהן ויו"ר סיעת מרצ, אילן גילאון, קראו למשטרה וליועץ המשפטי לחקור את הסיפור ואת מה שכינו "ההתנהלות הבזויה והגזענית". גילאון קרא לכלל הציבור לעשות כן כל עוד לא התנצלו שתי החברות על מעשיהן וחזרו בהן באופן ברור וחד משמעי. אבו עראר, שהגיש שאילתא דחופה בעניין לשר העבודה והרווחה, אמר, כי "החלטת הנהלת קניון עזריאלי מהווה הפרה בוטה לחוקי העיסוק, והחלטה גזענית, ויש לחדול ממנה מיד". הוא הוסיף, כי "רוב לקוחות הקניון הם מהחברה הערבית-בדואית. אני לא אעבור על סדר היום נוכח החלטה גזענית זו, ואפעל להחזרתו של המאבטח שפוטר".



סגן יו"ר הכנסת מאיר כהן כתב להנהלת קבוצת עזריאלי, כי "החלטתה, לכאורה, לפעול בגזענות ולציית לדרישה בלתי חוקית של חברה עסקית, אינה יכולה לעבור לסדר היום".



עו"ד נדאל עות'מאן, מנהל המטה למאבק בגזענות, אמר בתגובה, כי "הגיעה העת שכל מעסיק במשק הישראלי יאמץ קוד אתי המחייב העסקה שוויונית. אנו מקדמים קוד אתי וולנטרי כזה לעסקים ולנותני שירות - ונגיע איתו גם לכל החברות הגדולות במשק בישראל – כולל להנהלת קניוני עזריאלי. לא נקבל עוד התחמקויות, התנערויות ותירוצים בנוסח 'הנושא ייבדק'/'מדובר בטעות'. זה הזמן לשים סוף לאפליה התעסוקתית על רקע אתני שמתפשטת בארץ כמו אש בשדה קוצים".