מערכת החינוך מציינת את חודש המאבק בסמים ובאלכוהול, ובמשרד החינוך קוראים להורים לגלות מעורבות ולשוחח עם ילדיהם על הסכנות שבשימוש בחומרים אלה. מחקרים רבים שנעשו בתחום מעלים כי להורים תפקיד משמעותי וחשוב בגיבוש עמדות השוללות התנסות בסמים ובשתייה מופרזת של אלכוהול ובהפחתת הצריכה של חומרים אלו.

השירות הפסיכולוגי של משרד החינוך שלח איגרת להורים ובה נכתב בין היתר: “שוחחו עם ילדיכם והציגו את עמדתכם ודאגתכם לגבי השלכות השימוש בחומרים מסוכנים. חשוב שתבדקו עם ילדיכם מהן תוכניותיהם לבילוי הפנאי ועם מי יבלו. היו קשובים לזהות שינויים בהתנהגות ילדיכם, כגון: חוסר שקט, תוקפנות, הסתגרות, חוסר רצון לשתף פעולה והיוועצו בצוות החינוכי־טיפולי בעת הצורך”.
במסגרת חודש המאבק, יקיימו צוותים חינוכיים עם התלמידים סדנאות ודיונים בכיתות הלימוד במטרה להעלות את המודעות לסכנות הטמונות בשימוש באלכוהול ובסמים. בכיתות ה’־ו’ יעסקו בבילוי במסיבה הכיתתית. מערכי השיעור ידגישו את נושא מניעת שתיית האלכוהול תוך עיסוק בהיבטים של לחץ חברתי, שליטה עצמית ופנייה לעזרה בעת מצוקה. בגילי החטיבה והתיכון מערכי השיעור יעסקו במשמעות השתייה כחלק מתרבות הבילוי. נוסף על כך, יתקיימו שיעורים שיעסקו בהשפעות השימוש בקנאביס בגיל ההתבגרות.

קרן רוט איטח, הממונה על היחידה למניעת שימוש באלכוהול ובסמים במשרד החינוך, מדגישה כי “בגיל ההתבגרות בני הנוער עסוקים בשאלות של זהות ובבדיקת גבולות. פעמים רבות הם רוצים לנסות ולהתנסות בדברים חדשים, להרגיש ‘גדולים’, והם מקבלים החלטות תחת התחושה ש’לי זה לא יקרה’. התנהגויות כגון אלה מסוכנות ומסכנות אותם. לאור זאת, משרד החינוך מחויב לקיים שיח רגשי וחברתי עם המתבגרים והוריהם ולצייד את התלמידים בכלים שיעזרו להם לבחור בחירות נכונות, בהתאם לשכבות הגיל השונות”.
ד”ר יוסי הראל־פיש, המדען הראשי של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול  וראש תוכנית המחקר הבינלאומית על בריאות בני נוער באוניברסיטת בר אילן, מסביר כי בעבר יותר בני נוער השתמשו באלכוהול מאשר בסמים, וכי היום המגמות התהפכו. 
“בשנים האחרונות העולם מתמודד עם גל של ליברליזציה בגישה לקנאביס”, הוא אומר. “כאשר בני נוער שומעים שמשתמשים בקנאביס כתרופה, הם חושבים שזה בטח לא מסוכן ולכן נדרשת מעורבות גדולה של ההורים. מחקרים בכל העולם ובישראל מצביעים על קשר מאוד חזק בין מידת המעורבות של ההורים בחיי היומיום של הילדים, לא מבחינת ניסיון לשלוט בהם - אלא פשוט להיות מעורבים, לפתח תרבות משפחה שכוללת דברים ביחד - ובין השימוש בחומרים אלה. ככל שהילדים מדווחים שההורים יותר נוכחים בחיים שלהם, ההסתברות שהם ישתמשו בסמים שואפת לאפס".