הצעת חוק חדשה של חברי הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) ויו"ר השדולה למען החיילים הבודדים איציק שמולי (המחנה הציוני) - שנחקקה בסיוע עמותת בית חם לכל חייל ובדחיפתה - עברה אתמול בקריאה טרומית במליאת הכנסת בתמיכה מקיר לקיר של סיעות הבית, ואפילו שר הביטחון אביגדור ליברמן ביקש, שלא כמקובל, לברך עליה בדיון.



במסגרת הצעת החוק הצפויה לעבור בקלות לקריאה השלישית, המדינה תעניק לראשונה "משכורת" בדמות מענק חודשי בסכום 1,000 שקל לכל חייל בודד שמשתחרר מצה"ל במהלך השנה הראשונה שלאחר שחרורו.



יותר מ־2,000 חיילים בודדים משתחררים מצה"ל מדי שנה. בכל רגע נתון משרתים בצבא כ־6,400 חיילים וחיילות ללא כל מסגרת משפחתית או כלכלית תומכת בארץ או בכלל. במסגרת החוק תוקם קרן לתמיכה בחיילים משוחררים בודדים. היא תתוקצב מדי שנה בידי האוצר בסכום שלא יפחת מ־12 מיליון שקל.


לשר הביטחון ליברמן היה חשוב שבזמן הדיון בהצעת החוק ינכחו חיילים בודדים משוחררים. לדבריו, הוא רואה בהישארותם בישראל לאחר השירות משימה לאומית. עם זאת, רוב החיילים הבודדים אינם עולים חדשים; כ־60% מהם ילידי הארץ, ואין להם מסגרת משפחתית תומכת.



משיחות שקיימנו עם כמה מהם שהגיעו לכנסת, אף שכולם מברכים על הצעת החוק ומכירים בחשיבותה, הם מספרים סיפור לא פשוט של מחסור וקושי שהתמודדו עמם הן בשירותם והן לאחריו. לדבריהם, גם היום עמותות הסיוע ממלאות תפקיד חשוב ברווחתם, לצד המדינה.



שירן כהן השתחררה מחיל התקשוב לפני פחות מחודש. היא חיילת בודדה ילידת הארץ, ללא תמיכה משפחתית, כלכלית או רגשית. "בשנתיים של שירותי בצריפין, הסיוע שקיבלתי לא באמת הספיק לכל הצרכים שלי. גרתי בבית החייל ברמת גן ואני עדיין גרה שם, כי נותנים את האפשרות הזאת לעוד כמה חודשים. בשירות אפשר לקנות בסופר ב־120 שקל לחודש, ואת ההשלמות הייתי עושה עם עמותות של אנשים מדהימים שתמיד שמחים לעזור".



ועכשיו, כשהיא משוחררת, התחילה שירן לעבוד ומנסה לחסוך כסף ליום שבו כבר לא תוכל להתגורר בבית החייל - חצי שנה אחרי השחרור. "אני מקווה שהמשכורת תספיק לי לשכר הדירה. רק התחלתי את החיים, ואני מנסה להבין איך אסתדר. העמותות ממשיכות לעזור לי בהכוונה ובתמיכה, ואין ספק שכל עזרה קטנה, כולל המענק החדש, יכולה לסייע במשהו".



נתי הלפרשטיין, בן 22, משוחרר זה חמישה חודשים, לאחר ששירת כלוחם בשריון. הוא יליד הארץ ואין לו מסגרת משפחתית, מלבד אחות אחת שעמה הוא עומד בקשר. "ראיתי את הנולד בזמן השירות וביקשתי לצאת לקורס מאמני כושר כדי שלאחריו תהיה לי תעודת מאמן אישי. עם השחרור התחלתי לעבוד במקצוע כדי להיות מסוגל לשכור דירה עם שותפים בירושלים". נתי מוסיף: "לרוב החיילים המשוחררים יש בית של 'אמא ואבא' לחזור אליו, מקום לישון, לעשות כביסה, להתאפס. אין להם כל ההוצאות שיש לחייל בודד, שמיד עם שחרורו יוצא למרוץ החיים. זה קשה בהרבה מחיי השירות עצמו, כי בבסיס או בגדוד יש לך מקום לישון ולאכול. לכן הצעת החוק הזאת חשובה".



שפרה שחר, מנכ"לית בית חם לכל חייל, אמרה ל"מעריב־השבוע": "בהצעת החוק המקורית ביקשנו שהסיוע יעמוד על 2,000 שקל לחודש למשך שנתיים כחישוב ריאלי של הצרכים הכלכליים וזמן ההסתגלות מהשירות הצבאי לאזרחות עבור החייל הבודד, אבל קיבלנו 1,000 שקלים לחודש למשך שנה, וזה לא מעט".