יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הופיע היום (שני) במושב הכנס השנתי למאבק בעוני של ארגון "לתת" והפתיע בדברים קשים ונוקבים על אוזלת היד של הממשלה בטיפול בפערים החברתיים ובעוני, עד כדי חוסר אמון מופגן בראש מפלגתו שלו, שר האוצר משה כחלון ובסיעתו.



בצל הנתונים הקשים מדוח העוני הרב-ממדי של לתת שפרסמנו בהבלטה והראו כי שליש מאוכלוסיית מדינת ישראל חיה בתנאי מחסור ועוני, אמר ח"כ אלאלוף: "אין לי שום ויכוח על הסטטיסטיקה. אין שום סטטיסטיקה שמנחמת אותנו. לא חשוב המספרים. יש המון המון עניים בארץ ולא באשמתם. המערכות הן האשמות שנים רבות, כולל הממשלה הנוכחית שאני חבר בקואליציה שלה, גם היא אשמה", דברים נדירים מצד חבר קואליציה וראש ועדה בכיר בכנסת.



אלאלוף, חתן פרס ישראל, מוקם שלישי ברשימת כולנו לכנסת, צעד שכשלעצמו הראה את החשיבות שמקנה השר כחלון לטיפול בפערים החברתיים, ביחד עם מינויו של אלאלוף אחרי הבחירות ליו"ר ועדת הרווחה והעבודה. אלאלוף עצמו הוא מי שעמד בראש הוועדה הציבורית למאבק בעוני בשנים 2013-2014. ועדת אלאלוף הציגה לממשלה תכנית בהשקעה של 7.4 מיליארד שח לשנה לעשר שנים כדי להגיע לממוצע (!) העוני של המדינות המפותחות. אבל הממשלה יישמה עד היום רק חלק של ההמלצות, בתקציב מצטבר בשנתיים האחרונות של קרוב ל-2 מיליארד שח בלבד.



יו"ר ועדת העבודה והרווחה הפתיע שוב כשהודיע בכנס, לראשונה בפומבי: ״לא ארוץ בבחירות הבאות. הפוליטיקה לא מתקנת את העולם היא מקלקלת אותו יותר" ואף חשף טפח מהמתחים בתוך סיעתו ובקואליציה סביב כישלון הממשלה במיגור הפערים בישראל כשאמר: "איימו עליי שאם לא אצביע עם הקואליציה ייקחו לי את ועדת הרווחה". אלאלוף הוסיף ביקורת מרומזת גם על הנוכחים מצביעי מפלגות הימין כשאמר: "אתם מדברים כאן על הממשלה שלא משקיעה למען העוני, לחינוך, לרווחה, אבל רבים מכם מצביעים לאותה ממשלה. צריך להפסיק עם הקצבאות האוניברסליות, לעשות אותן דיפרנציאליות ולהפסיק לתת קצבאות לילדי עשירים״.



עם זאת, להגנת השר כחלון אמר ח"כ אלאלוף: "משרדי הממשלה לא מספיק מודעים לבעיית העוני ולא מתפקדים. הוא שר האוצר והוא לא מספיק לעשות את כל מה שהוא רוצה לעשות כי המערכת לא בנויה לזה. כספים הולכים לחינוך יהודי בהונולולו ולעמונה. השיטה לא עובדת. המערכת הפקידותית שלנו, בלי לפגוע, לא מתפקדת.