הצעת חוק של סיעת ש"ס, המבקשת לאסור כליל תפילה מעורבת של גברים ונשים במתחם הכותל המערבי, ושנועדה לטרפד את "מתווה הכותל", מעוררת סערה. הצעת החוק קובעת כי בעזרת הנשים ייאסר לקרוא בספר תורה, לתקוע בשופר, להתעטף בטלית או להניח תפילין. מי שיפר את הוראות החוק צפוי לעונש של שישה חודשי מאסר או לקנס של 10 אלף שקל.



להצעת החוק צורפה מפה שממנה עולה כי מתחם הכותל כולל את כל השטח שבין שער האשפות לכותל. בכך לא ניתן יהיה להקים רחבה מיוחדת באזור קשת רובינזון לזרמים לא אורתודוכסיים, כפי שנקבע בממשלה. בדברי ההסבר נטען כי "שטח הרחבה המסומן במפה כולל את רחבת התפילה של הכותל המערבי וכל שטח שייקבע בעתיד על ידי השר לשירותי דת בהתייעצות עם הרבנים הראשיים לישראל".



בתגובה אמר אמש יו”ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, כי "הצעת החוק שמה ללעג ולקלס את כל המאמצים שנעשו על ידי הממשלות הקודמות כדי להבטיח שהכותל המערבי יהיה מקום שמאחד את העם היהודי ולא מקום שמפלג אותו". הוא הזהיר כי "אם ההצעה תעבור ותתקבל כחוק, יהיו לכך השלכות חמורות על יחסי ישראל עם יהדות התפוצות. בהסתמך על מחויבותו האישית החזקה של ראש הממשלה לחיזוק הקשר בין ישראל לתפוצות, אני מקווה בכל מאודי שההצעה המזיקה הזו תידחה על הסף ברוב ברור הן בקואליציה והן בכנסת".



הצעת החוק מכוונת לא רק נגד הרפורמים



מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, אמר בתגובה כי הצעת החוק מכוונת לא רק נגד היהדות הרפורמית אלא נגד הציבור החילוני וחלקים גדולים בציבור הציוני-דתי.



"זו שעת מבחן לראש הממשלה ואנו מצפים ממנו להבהיר חד-משמעית שהצעת החוק הזאת לא תקודם", אמר הרב קריב. את הצעת החוק מוביל ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) שאליו הצטרפו חברי הכנסת של ש"ס, חברי הכנסת של יהדות התורה, בצלאל סמוטריץ וניסן סלומינסקי מהבית היהודי, ואורן חזן, דוד אמסלם ומיקי זוהר מהליכוד.