נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, הודיע היום (שלישי) כי ארצו חתומה על חוזים ארוכי טווח לרכישת נשק וציוד ביטחוני מישראל בהיקף של חמישה מיליארד דולרים. הנשיא לא סיפק פירוט של סוגי הנשק שארצו רוכשת, אך אמירה זו מעידה על הביטחון שלו ביחסים האסטרטגיים של ארצו עם ישראל. 



דברי הנשיא מקבלים משנה תוקף על רקע העוינות של ארצו עם שכנתה מדרום, איראן, שמנהיגיה מגנים שוב ושוב את קשרי אזרבייג'ן עם ישראל ועשו זאת שוב בשבוע האחרון. באיראן רואים בקשרים אלה איום על ביטחונם וטוענים כי אזרבייג'ן משמשת בסיס קדמי עבור ישראל לאסוף מודיעין ולהכנות למקרה של מתקפה צבאית.



הנשיא אלייב ששולט בארצו מאז מות אביו ב-2003 גילה את הנתון על היקף מכירות הנשק מישראל בעת הצהרות משותפות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו העורך היום ביקור קצר בבאקו בירת המדינה. ביקורו של נתניהו נמשך כשש שעות ובסיומו הוא ימריא לתחנה הבא בסיורו בקזחסטן שבמרכז אסיה.



נתניהו ואלקין באזרבייג'ן. צילום: לע"מ
נתניהו ואלקין באזרבייג'ן. צילום: לע"מ



יודגש כי ראש הממשלה נתניהו, בניגוד למארחו, נמנע מלהתייחס לשיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות. הנשיא אלייב אישר עוד כי ארצו מוכרת נפט לישראל אך הוא מעוניין שהסחר בין שתי המדינות "יגוון".



נתניהו הוסיף כי "הקשרים הביטחוניים עם אזרבייג'ן הם משמעותיים וחשובים לישראל", עם זאת, הוא סירב לומר אם בפגישתו עם הנשיא הוא דן באיראן. עוד סירב נתניהו להשיב לשאלת "מעריב אונליין" האם בשיחות עם הנשיא הוא דיבר על האפשרות שישראל תמכור למדינה את מערכת כיפת ברזל.



ראש הממשלה גם הזכיר שאזרבייג'ן מספקת כמחצית מתצרוכת הנפט של ישראל, ובמהלך שיחותיו נבדקה האפשרות שישראל תתחבר לצינור הגז שעובר מטורקיה, ויספק לאירופה את הגז שיופק משדות הגז במזרח התיכון.



בעניין אחר, הוסיף נתניהו כי אין הוא מוכן לומר באילו נושאים אפשר יהיה לשכנע את נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, לבטל או לדרוש שינוי בהסכם עם איראן. רה"מ השיב כי ידון על כך עם הנשיא טראמפ ולא יחשוף זאת בפני התקשורת.



שני המנהיגים השתתפו בטקס של חתימה על ארבעה הסכמים לשיתוף פעולה כלכלי בין שתי המדינות בתחומי החקלאות, מניעת כפל מסים ואחידות התקינה. מטעם ישראל חתם על ההסכמים השר לאיכות הסביבה זאב אלקין המתלווה לביקור.



ראש הממשלה מבקר באזרבייג'ן לציון 25 שנים ליחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות במטרה לחזק אותם. נתניהו שיבח את הידידות בין ישראל כמדינה יהודית לאזרבייג'ן שהיא מדינה מוסלמית ואמר כי ב"חשכה" הגדולה שמצויה בעולם בחלקים מסוימים זה הדבר שיכול לשמש דוגמה מצוינת של שיתוף פעולה.