הצנזורה התירה הבוקר (רביעי) לפרסום כי אתמול לפנות בוקר נפרץ ביתו של ראש אכ"א בצה"ל אלוף חגי טופולנסקי ונגנב ציוד מביתו, בין היתר גם מחשב נייד צבאי שהיה בו. מדובר צה"ל נמסר כי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) פתחה בחקירה ובמהלך היממה הקרובה יזומן ראש אכ"א לחקירה במצ"ח. במהלך החקירה טופולנסקי יצטרך להסביר איזה סוג של מידע היה על המחשב, האם הוצאת המחשב ממחנה צבאי בוצעה בניגוד לפקודות ואילו אמצעי אבטחה הוא נקט לאחר הוצאת המחשב מביתו. גורם צבאי ציין כי האלוף ייחקר באזהרה. 



מביתו של האלוף נגנבו בין היתר רכבים ומחשבים נוספים, אולם עולה כי אחד מהם, שהיה בשימוש צבאי, הכיל חומרים מסווגים שככל הנראה יש איסור מוחלט להוציאם ממחנה צבאי. במהלך היממה האחרונה נעשו מאמצים רבים של כלל מנגנוני הביטחון ובהם שב"כ, אמ"ן, משטרת ישראל ומערך המודיעין שלה, משמר הגבול ומערך המודיעין שלהם, כולל ניסיוניות להתחקות אחר הציוד הגנוב בשטחי הרשות הפלסטינית. כל זאת נעשה תחת איפול מוחלט מתוך הנחה שהגנבים לא יודעים מה הם מחזיקים בידם, ובניסיון להגיע אל המחשב.

חגי טופולנסקי. צילום: מרק ישראל סלם


"אירוע מביך מאוד"

בצה"ל רואים בחומרה רבה אירועים מהסוג הזה, ולא מעט פעמים בוצעו ריענונים בפני קצינים בכירים בכל הקשור לפקודות של הוצאת מחשבים ניידים בבסיסים, הוצאת חומרים מסווגים בקלסרים, השארת חומרים מסווגים ברכבים צבאיים שניתנים לזיהוי ואף הוצאת הקוד הצבאי של הרכב כדי למנוע גניבה של מכוניות צבאיות.

גורם צבאי אמר ביממה האחרונה למעריב אונליין כי "זה אירוע מביך מאוד, שנופל על הקצין מספר אחת בצה"ל בכל הקשור לאכיפה של עבירות משמעת". כעת, ייאלץ להכריע הרמטכ"ל גדי איזנקוט באילו הליכים משמעתיים ינקוט נגד ראש אכ"א, מבלי קשר לחקירת מצ"ח שמתנהלת בנושא.
לפני כשנה נגנב רכבו של אילן לוי, מפקד תותחנים בפיקוד הצפון, וממנו נגנב גם כן מחשב נייד שהכיל חומרים מסווגים מאוד. בעקבות הפרשה הוא הושעה מתפקידו. האירוע התרחש בדצמבר אשתקד, וכשהבחין הקצין שרכבו נגנב הוא מיד הודיע למשטרה ולשב"כ.  בפעילות משותפת ומודיעין נערכו סריקות נרחבות שבסופן הרכב נמצא ובו החומר המסווג, וכך הוסר החשש כי החומרים המסווגים שהיו בו יפלו לידיים עוינות. 

בהתייעצות שהתקיימה אז בין הרמטכ"ל איזנקוט למפקד פיקוד הצפון הוחלט בסופו של דבר להשעות את הקצין כיוון שהשאיר ברכבו חומרים מסווגים וזאת בניגוד לפקודות.