החוק למיסוי דירה שלישית עבר היום (שישי) בוועדת הכספים, לאחר דיון דרמטי שנמשך לאורך הלילה. החוק יובא לאישור סופי במליאת הכנסת בשבוע הבא ויאושר יחד עם תקציב המדינה וחוק ההסדרים. כפי שנקבע במתווה המקורי, המס החדש יעמוד על 1% מהדירה השלישית ויהיה עד תקרת מס של 18 אלף שקל. עוד סוכם כי במקרה שבו שווי שתי הדירות להשקעה שמחזיק אדם יהיו עד לגובה של 1.15 מיליון שקל יינתן פטור מהמס. במקרים בהם שווי שתי הדירות הנותרות יחדיו הוא בין 1.15 מיליון שקל ל-1.4 מיליון שקל, יחול מס מדורג באופן שנקבע בחוק. כאמור, מעבר לסכום זה תמוסה הדירה השלישית בשיעור של 1% שנתי משווי הנכס לשנה, עד לתקרה של 18 אלף שקל.



במסגרת הנוסח שסוכם, כל משקיע שימכור את דירתו השלישית ומעלה עד לתאריך ה-1 באוקטובר 2017 לזוג צעיר חסר דירה או למשפר דיור ייהנה מהחזר של מס שבח עד לגובה 75 אלף שקלים לדירה.



משקיע שימכור את דירתו השלישית ומעלה לזוג צעיר או למשפר דיור יוכל להפקיד תשלומים בקופת גמל מיוחדת להשקעה שתהנה מתנאים ייחודיים. קופת הגמל המיוחדת תיהנה מפטור של מס רווחי הון גם במקרה של משיכה הונית וגם במקרה של משיכה קצבתית. מועד ההפקדה בקופת הגמל יהיה לא יאוחר מתאריך ה-1 באוקטובר 2017. סך כל התשלומים שיופקדו בקופת הגמל המיוחדת להשקעה לא יעלו על שני מיליון שקלים. הכסף יופקד בקופת הגמל המיוחדת לתקופה של חמש שנים לפחות.



"אחד החוקים הגרועים ביותר"



הדיון בחוק החל בסערה שבסופה עזבו כל חברי האופוזיציה. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) עזב בזעם את הדיון לאחר סיום הקראת החוק לקראת השעה שש בבוקר. גפני ציין כי "זהו אחד החוקים הגרועים ביותר. פוגעים באזרחים ודווקא בחלשים ומעמד הביניים שחסכו שקל לשקל ורכשו את הדירות, בין השאר על-מנת להוריש לילדיהם".



גפני דבר בהתנגדותו. צילום: מרק ישראל סלם
גפני דבר בהתנגדותו. צילום: מרק ישראל סלם



ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) רכז הקואליציה בוועדת הכספים אמר הבוקר: "הפטור ממס שבח ואלטרנטיבת השקעה למשקיעי נדל"ן יעודדו את בעלי הנכסים למכור את דירותיהם בהנחה וימנעו העלאת דמי השכירות לשוכרים. חוק מיסוי דירה שלישית רוכך ונוספו בו תיקונים רבים על מנת לפגוע בשכבות החלשות. אני בהחלט סבור שהשינוי שיזמתי יציף את השוק בעשרות אלפי דירות לזוגות צעירים ויביא בעזרת השם לירידת מחירי הדיור".



הצעת החוק אושרה לאחר שאמש שר האוצר משה כחלון נענה ללחצים שהופעלו עליו בחודשים האחרונים והסכים לבצע התאמות שיאפשרו את אישור החוק למיסוי דירה שלישית.



התכנית של כחלון ספגה בחודשים האחרונים ביקורת חריפה מצד פוליטיקאים, חברי כנסת ולוביסטים המייצגים את בעלי ההון. קודמו של כחלון בתפקיד, שר האוצר לשעבר יאיר לפיד (יש עתיד), טען שהתכנית אינה שוויוניות ומפלה בין בעלי דירות ששוות עשרות מיליוני שקלים לבעלי דירות ששוות מיליוני שקלים בודדים. אלא שכחלון לא נכנע והחליט להוציא את התכנית לדרך.



משה כחלון לא נכנע ללחצים. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
משה כחלון לא נכנע ללחצים. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90