מהומה פרצה ביום שישי בבית הכלא השלישי בגודלו בבריטניה, המאכלס 600 אסירים, לאחר שהם הצליחו להשתלט עליו למשך כ-12 שעות. המהומות שהחלו בשעה 9:00 בבוקר נפסקו רק בשעה 22:30, כאשר 300 קציני משטרה הסתערו על בית הכלא והצליחו להשתלט על המקום. בזמן הזה הפושעים חלשו על לפחות על שני אגפים, בית המרקחת, חדר הכושר ומגרש האימונים בכלא ווינסון גרין. מדובר במהומה הגדולה ביותר שפרצה בבית כלא בבריטניה מאז 1990, ולמהומה השלישית בגודלה בבריטניה בחודשיים האחרונים.



לפי אחד הדיווחים האסירים החלו בהצתות כיוון שלא הייתה טלוויזיה וחדר הכושר היה סגור. אחד האסירים איים על סוהר עם מזרק מלוכלך והשיג צרור מפתחות מה שסייע לפשיטה. המהומה בפנים נחשפה כשאסירים העלו תמונות למדיה החברתית, באמצעות פלאפונים שהבריחו פנימה מראש. בין התמונות: אסיר מצולם כשהוא מרסק דלת עם אלה, ושני אסירים מקועקעים מחייכים למצלמה כשהם חובשים קסדות, וגם תמונה של צרור המפתחות המדובר. התמונות הועלו לטוויטר עם הכיתוב "הכלא הולך, הפושעים משתלטים" ונמחקו תוך שניות. במהלך המהומות צינורות כיבוי אש שימשו ככלי נשק ושערי הביטחון נוגחו באמצעות עגלות מזון. 



במהלך האירוע פרצו שריפות בכלא. אחד האסירים תועד כשהוא צועק "אני לא יכול לנשום" כשנמלט מהעשן השחור שהתפשט במסדרונות ובתאים. קרובי משפחה מודאגים של האסירים אמרו כי הם נשארו ללא אוכל ותרופות וכי הם נצמדים לחלונות וקוראים לעזרה. אישה אחת אמרה כי אחיה, אסיר בבירמינגהם, צעק לעזרה במהלך המהומות. "העשן כל כך סמיך שהוא לא יכול היה לנשום", סיפרה. "הוא אמר שמדובר בכאוס מוחלט. הוא צעק לעזרה והם לא עשו דבר בשבילו". אספקת המים לכלא שהופסקה בתחילה, הוחזרה על מנתץ שהאסירים יוכלו להלחם באש. 



קנה המידה של הפרעות אילץ את החברה שאחראית על תפעול הכלא, G4S, להעביר את הטיפול לשירות בתי הסוהר, שכללו צוותים המורכבים מחיילים לשעבר ושוטרים מומחים. החברה גם דיווחה כי אחד האסירים סובל מלסת שבורה ומפנס בעין ודוברת שר המשפטים דיווחה כי אף אחד מהסוהרים לא נפצע. ליז טראס מזכירת המשפטים, אמרה כי הסיטואציה תיחקר לעומק: "לא נסבול אלימות בבתי הכלא. מי שאחראי יתמודד עם מלוא משקלו של החוק".



השתלשלות האירועים אמנם חמורה אך נראה כי נמנע אסון כבד יותר - מקור דיווח לדיילי מייל כי האגפים שהאסירים השתלטו עליהם בהתחלה קרובים מאוד לאגף של האסירים הפגיעים יותר, בהם נמצאים בעיקר עברייני מין, וטען שאם הם היו מתקרבים לשםהייתה חלה מהומה ואנשים יכלו להיהרג.