אדגרדו מורטארה – יהודי שנולד במאה ה-19 באיטליה ונחטף בהיותו ילד על ידי משטרת הוותיקן. פרשת חטיפתו גרמה לסערה בקרב יהודי אירופה וארצות הברית, וזה הסיפור שעליו יבסס ספילברג את סרטו הבא, בכיכובם של מארק ריילנס (שכיכב כבר בשני סרטים של ספילברג ועומד לעשות זאת בעוד שניים) ואוסקר אייזק. הסרט מתוכנן לצאת בשנה הבאה.



אוכלים את הכובע – אנשי אוניברסיטת דרום קליפורניה, שלא קיבלו את ספילברג הצעיר ללימודי קולנוע עקב ממוצע ציונים נמוך.



אוסקרים – ספילברג זכה עד כה בשלושה אוסקרים, שניים לבמאי הטוב ביותר, על "רשימת שינדלר" ו"להציל את טוראי ראיין" ואחד לסרט הטוב ביותר על "רשימת שינדלר", שהוא גם הסרט שלו שזכה בהכי הרבה אוסקרים, כשגרף שבעה פסלונים ב־94'.



אושוויץ – ספילברג קיבל אישור לצלם במחנה הריכוז וההשמדה, אך החליט לא לעשות זאת מפאת כבודם של הנספים.



אי.טי. – סרט המד"ב של ספילברג מ־1982 על חברות מיוחדת בין ילד בודד לבין חייזר. זהו ככל הנראה הסרט האהוב ביותר שלו.



הסרט האהוב ביותר. דרו ברימור ואי. טי. צילום: IMDB
הסרט האהוב ביותר. דרו ברימור ואי. טי. צילום: IMDB



איימי אירווינג – אשתו הראשונה. אחרי שלוש שנים ביחד הם נפרדו, פרידה שעלתה לה בתפקיד מריון רייבנווד ב"שודדי התיבה האבודה". אחר כך הם חזרו וב-1985 התחתנו והולידו את בנם מקס. כעבור ארבע שנים הם התגרשו והגיעו בזמנו למקום השלישי ברשימת גירושי הסלבס היקרים ביותר בהיסטוריה. בית המשפט לא קיבל את הסכם הממון, מכיוון שהוא נכתב על מפית, ואירווינג קיבלה מספילברג סכום של 100 מיליון דולר.



אינדיאנה ג'ונס – שיתוף הפעולה הראשון של ספילברג עם חברו הטוב ג'ורג' לוקאס היה "אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה" (1981), שבו גילם הריסון פורד ארכיאולוג הרפתקן שיצא למצוא את ארון הברית לפני הנאצים. ספילברג ביים אותו על פי תסריט של לורנס קסדן, המבוסס על סיפור של פיליפ קאופמן ולוקאס, שגם הפיק. גם בשלושת סרטי אינדיאנה ג'ונס הבאים השניים שיתפו פעולה, והם מתכננים לעשות זאת שוב ב"אינדיאנה ג'ונס 5", שמתוכנן לצאת ב-2019. "בחיים לא הייתי עושה סרט 'אינדיאנה ג'ונס' בלי ג'ורג' לוקאס", אמר ספילברג לאחרונה. הסרט האחרון בסדרה, "אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח" (2008), היה נפילה. יש לקוות שהסרט החמישי יחזיר לאינדי את כבודו האבוד.



אמבלין אנטרטיינמנט – חברת ההפקה הראשונה שהקים, בשנת 1981, נקראת על שם סרט קצר שהוא ביים ב-68'. הלוגו של החברה הוא צללית של אי.טי. רוכב בסלסילה של אופניו של אליוט לפני הירח. בנוסף לסרטיו של ספילברג, החברה הפיקה סרטים כמו "בחזרה לעתיד" ו"גרמלינס".



אנימציה – חברות ההפקה שלו הפיקו לא מעט סרטי אנימציה, אך סרט האנימציה הראשון שספילברג ביים הוא "הרפתקאות טינטין: תעלומת החד־קרן" (2011), המבוסס על הקומיקס הצרפתי המפורסם. הסרט זכה בפרס סרט האנימציה הטוב ביותר בטקס גלובוס הזהב, וסימן את הפעם הראשונה שסרט שאינו של פיקסר זכה בקטגוריה הזאת.



-ב-



ביל קלינטון – חבר.



ביקורת – נטען נגד ספילברג שסרטיו הם סנטימנטליים, קיטשיים, מוסרניים ונטולי אירוניה או מודעות עצמית.



בלוקבאסטר – שלושה מסרטיו של ספילברג שברו שיאים בקופות והפכו למודל לשובר הקופות ההוליוודי: "מלתעות", "אי.טי." ו"פארק היורה".



בתים – ספילברג מחזיק באחוזה ענקית בשכונת פסיפיק פליסיידס בלוס אנג'לס, בדירת יוקרה בניו יורק סיטי ובבתים בפלורידה ובאיסט המפטונס.



-ג-



ג'ואן קרופורד – העבודה המקצועית הראשונה של ספילברג כבמאי הייתה לביים פרק בסדרת אימה טלוויזיונית בכיכובה של אחת מהכוכבות הגדולות של הוליווד הקלאסית. הוא היה בן 22, קרופורד הייתה בת 60 פלוס. בהתחלה היא לא ששה לעבוד עם במאי כל כך צעיר, אבל ברגע שהם התחילו לעבוד ביחד היא התרשמה שמדובר בגאון. הוא נתן לה במתנה ורד אדום בתוך בקבוק פפסי, והשניים נשארו חברים עד יום מותה.



ג'ון וויליאמס – המלחין שיצר את מרבית פסקולי סרטיו של ספילברג.



ג'יימס בונד – ספילברג רצה לביים סרט בסדרת ג'יימס בונד, אך הוא נדחה על ידי המפיק אלברט ברוקולי, פעמיים. בפעם הראשונה נימק זאת ברוקולי בכך שאין לו מספיק ניסיון. בפעם השנייה – אחרי שספילברג צבר די והותר ניסיון – הסיבה הייתה שהוא יקר מדי.



-ד-



“Duel" – הסרט הראשון של ספילברג באורך מלא הוא סרט טלוויזיה מ-71', שפתח לו את הדלת לבימוי לקולנוע.



דיסלקציה – לקות למידה שאובחנה אצלו רק בשנים האחרונות.



דניאל דיי לואיס – הרבה שחקנים בסרטיו של ספילברג היו מועמדים לאוסקר, אבל דניאל דיי לואיס הוא הראשון שזכה, על תפקידו בתור לינקולן, בסרט בשם זה.



דרימוורקס – ספילברג הוא אחד ממייסדי אולפני דרימוורקס, שנוסדו ב־94', ועומד מאחורי אין ספור הצלחות קופתיות וגם סדרות, משחקי מחשב, מוזיקה וסרטי אנימציה.



-ה- 



האזרח קיין – ספילברג אוסף ממורביליה הוליוודית, ובבעלותו המזחלת המקורית מסרטו הקלאסי של אורסון וולס.



הגל החדש האמריקאי – ספילברג החל לפעול בתוך הקולנוע האמריקאי החדשני של שנות ה-70 ונחשב לאחד הבמאים הצעירים והנועזים של "ניו הוליווד".



הומניזם – בתור מי שהקולנוע המוקדם שלו נחשב לאסקפיסטי, החל מאמצע שנות ה-80 סרטיו נהיו יותר הומניסטיים ועסקו בנושאים כמו גזענות ומיזוגיניה ("הצבע ארגמן"), השואה ("רשימת שינדלר"), סחר עבדים טרנס-אטלנטי ("אמיסטאד"), טרוריזם ("מינכן"), מלחמה ("להציל את טוראי ראיין") ועוד.



מאסקייפיזם להומניזם. להציל את טוראי ראיין, צילום: IMDB
מאסקייפיזם להומניזם. להציל את טוראי ראיין, צילום: IMDB



הופעות אורח – ספילברג הצעיר הופיע בסצינה קצרה ב"אחים בלוז", וכעבור שנים הופיע בתפקיד עצמו ב"אוסטין פאוורס – גולדממבר".



העי"ג – סרט הפנטזיה המבוסס על ספר הילדים של רואלד דאל הוא הסרט האחרון שלו שיצא עד כה.



הצלחה – ספילברג הוא במאי הקולנוע המצליח ביותר בהיסטוריה. סרטיו גרפו עד כה 9.246 מיליארד דולר, יותר משל כל במאי אחר.



השכלה – ספילברג עזב את לימודיו בקולג' על מנת לפצוח בקריירה כבמאי. הוא השלים את לימודיו מאוחר יותר, וב־2002, בהיותו בן 56, קיבל תואר ראשון.



התחלות – ספילברג הצעיר התחיל להפיק סרטי 8 מ"מ בגיל 12. בגיל 14 הוא זכה בפרס על סרט מלחמה באורך 40 דקות בשם "Escape to Nowhere", שאליו ליהק חברים מבית הספר. את הסרט הארוך הראשון שלו, "Firelight", ביים בגיל 17 והוא הוצג במשך ערב אחד בבית קולנוע מקומי. ספילברג כיסה את ההוצאות ואף הרוויח דולר אחד. זה היה סרט מד"ב שהיווה את הבסיס ל"מפגשים מהסוג השלישי".



-ו-



Wardell – צמד האינדי פולק-רוק של האחים סאשה ותיאו ספילברג, שניים מילדיו.



-ז-



זקן – סימן ההיכר שלו.



-ח-



חינם – את "רשימת שינדלר" הוא עשה בחינם. בכל זאת, לא נעים להרוויח כסף על השואה.



-ט-



טום הנקס – כיכב בלא פחות מארבעה סרטים של ספילברג, שבהם גילם כל דבר, ממזרח אירופאי מוזר ממדינה דמיונית בשם קרקוזיה שנאלץ לגור בשדה תעופה ("טרמינל") ועד סרן בצבא ארצות הברית בימי מלחמת העולם השנייה ("להציל את טוראי ראיין").



טלוויזיה – בגיל 21 עזב את הקולג' כדי לעבוד כבמאי במחלקת הטלוויזיה של יוניברסל, והפך לבמאי הצעיר ביותר שאי פעם קיבל חוזה ארוך טווח עם אולפן גדול. ספילברג מעולם לא נטש את עולם הטלוויזיה, ועד היום הוא נוהג להפיק סדרות, חלקן אגב נכשלו.



טרי גיליאם – אמר פעם שסרטיו של ספילברג תמיד נותנים לך תשובה בסוף, ולא משנה אם התשובה הזאת מוצלחת או מטופשת, היא תמיד מנחמת. זה מה שהוא לא אוהב בספילברג.



-י- 



יהדות – ספילברג נולד למשפחה אורתודוקסית והודה שסבל מאנטישמיות בתקופת בית הספר. הוא הקדיש שני סרטים ליחסיהם של יהודים עם העולם: "רשימת שינדלר", העוסק כאמור בשואה, ו"מינכן", העוסק בטבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן. הוא הודה שמאז נעוריו התרחק מהיהדות, ונתן קרדיט לאשתו, קייט קאפשו, בהחזרתו ליהדות בכך שהיא התעקשה להתגייר לפני שהם התחתנו. "רשימת שינדלר" הוא מבחינתו ההשלמה הגדולה שלו עם יהדותו.



ילדות – ספילברג נולד בסינסינטי, אוהיו, לאם מסעדנית ופסנתרנית ולאב מהנדס חשמל. הוא גדל בפיניקס, אריזונה, ובסרטוגה, קליפורניה. הוריו התגרשו כשהוא היה בתיכון. יש לו שלוש אחיות.



ילדים – הקולנוע של ספילברג מלא בילדים, בחלומות ילדות ובחוויות ילדות מכוננות. מהנרי תומס ודרו ברימור ב"אי.טי.", דרך כריסטיאן בייל ב"אימפריית השמש" ועד דקוטה פנינג ב"מלחמת העולמות", סרטיו של ספילברג מלאים בכוכבים־ילדים, שחלקם המשיכו לקריירות מפוארות גם בבגרותם.



-כ-



כבוד – ספילברג מחזיק בתוארי אצולה מהבריטים ומהאיטלקים.



"כיסא הבמאי של סטיבן ספילברג" – משחק סימולציה למחשב שיצא ב־96' ובו ספילברג (שמופיע בתפקיד עצמו) מדריך את המשחקים כיצד ליצור סרט.



כלב – הקוקר ספניאל של ספילברג, אלמר, הופיע ברבים מסרטיו המוקדמים.



-ל-



לגו – ספילברג שיתף פעולה עם חברת לגו על יצירת ערכת לגו להפקת סרטים, בשם Lego Steven Spielberg Moviemaker Set, הכולל תוכנת עריכה, מצלמת רשת וקוביות לגו ליצירת סרט-לגו ביתי. יש אפילו דמות עם זקן ומשקפיים שמעוצבת לפי ספילברג אפשר להזמין באינטרנט.



"לורנס איש ערב" – ככל הנראה הסרט האהוב על ספילברג.



-מ-



מייקל ג'קסון – ספילברג הוא אחד הסלבס הרבים המשתתפים בקליפ של “Liberian Girl". הוא מופיע בתפקיד עצמו בתור הבמאי שכביכול מביים את הקליפ. בפועל הקליפ בוים על ידי במאי קליפים בשם ג'ים יוקיץ'.



"מלתעות" – סרט הפריצה הגדול שלו מ-1975. יותר מ-67% מהאמריקאים צפו בו בקולנוע, והוא נחשב ל"בלוקבסטר הקיצי" הראשון בהיסטוריה.



שובר הקופות הקייצי הראשון. מלתעות, צילום: סטיבן ספילברג
שובר הקופות הקייצי הראשון. מלתעות, צילום: סטיבן ספילברג



מרטין לותר קינג – ב-2009 קנה ספילברג את הזכויות לסיפור חייו של לוחם זכויות האדם השחור, בכוונה להפיק ולביים סרט ביוגרפי על חייו. אך בעוד הזכויות נקנו מבן אחד של קינג, ילדיו האחרים איימו לתבוע והפרויקט הוקפא.



משחקי מחשב – אחד מתחביביו. והוא לא רק משחק, ספילברג גם יצר כמה משחקי מחשב פופולריים.



-נ-



נורמן רוקוול – ספילברג הוא אספן של עבודותיו של הצייר והמאייר האמריקאי שהתמחה בתיעוד התרבות האמריקאית של המחצית הראשונה של המאה ה-20.



-ס-



סטנלי קובריק – לא אהב את "רשימת שינדלר". "זה סרט על הצלחה", הוא אמר. "השואה היא על שישה מיליון אנשים שנהרגים, הסרט הזה הוא על 600 שניצלים".



סיווג – ספילברג הציע להתאחדות הקולנוע של אמריקה, האחראית על סיווגי הצפייה בארצות הברית, להוסיף סיווג שמגן על ילדים, איפשהו בין PG ל־R, וזאת אחרי שהורים התלוננו על האלימות בחלק מסרטיו. בעקבות הצעתו, הוסף ב־1984 הסיווג PG־13, שמשמעו: "ההורים מוזהרים, חלקים מהסרט אינם מתאימים לצפיית ילדים מתחת לגיל 13".



סיינפלד – ג'רי סיינפלד הפך את "רשימת שינדלר" לסמל ניינטיז מובהק כשהוא התמזמז בקולנוע בזמן הסרט.



סינדי לאופר – חברת ההפקה של ספילברג, אמבלין, הפיקה את קומדיית ההרפתקאות האייטיזית "הגוניז", המבוססת על סיפור שספילברג כתב, והוא אף התארח בקליפ הפיראטים של שיר הנושא, "The Goonies 'R’ Good Enough", ששרה סינדי לאופר.



סירובים – אחרי "מלתעות" הוצע לספילברג לביים את "מלתעות 2", "קינג קונג" ו"סופרמן". לשלושתם הוא אמר לא.



סנדק – ספילברג משמש כסנדקן של שתי בנות אצולה הוליוודית: דרו ברימור וגווינת פאלטרו. אחרי שברימור הצטלמה ל"פלייבוי", ספילברג שלח לה שמיכה עם פתק "כסי את עצמך".



ססיל בי דמיל – הסרט הראשון שספילברג ראה בחייו, בגיל 5 ומשהו, הוא "The Greatest Show on Earth" של אבי תעשיית הקולנוע של הוליווד.



ספרים – "מלתעות" מבוסס על רומן של הסופר האמריקאי פיטר בנצ'לי שיצא שנה לפני הסרט. "הצבע ארגמן" מבוסס על רומן זוכה פרס פוליצר של הסופרת אליס ווקר. "אימפריית השמש" מבוסס על הרומן הסמי־אוטוביוגרפי "קיסרות השמש" של הסופר הבריטי ג'יי.ג'י באלארד, מלך הגל החדש של ספרות המד"ב. "פארק היורה" מבוסס על רומן באותו שם של מייקל קרייטון, שגם היה שותף לעיבוד הרומן שלו לכדי תסריט. וגם "לינקולן" ו"רשימת שינדלר" מבוססים על ספרים המספרים את הסיפורים ההיסטוריים.



-ע- 



עושר – "מלתעות", שיצא כשספילברג היה בן 28, הפך אותו לאחד המולטי-מיליונרים הצעירים ביותר בארצות הברית. כיום הוא הבמאי השני הכי העשיר בהוליווד, אחרי ג'ורג' לוקאס. הונו של ספילברג מוערך ב-3.5-3.7 מיליארד דולר, והוא מרוויח בממוצע 150 מיליון דולר בשנה.



חברים לעושר. ג'ורג' לוקאס וסטיבן שפילברג, צילום: רויטרס
חברים לעושר. ג'ורג' לוקאס וסטיבן שפילברג, צילום: רויטרס



-פ-



"פארק היורה" – סרט המד"ב וההרפתקאות המכונן מ-1993, שהשתמש בטכנולוגיות חדישות של אנימציית תלת־ממד (בפיקוחו של ג'ורג' לוקאס). האפקטים המיוחדים של "פארק היורה" נתנו ללוקאס השראה להתחיל לצלם פריקוולים ל"מלחמת הכוכבים" ולפיטר ג'קסון לצלם את "שר הטבעות" ו"קינג קונג". כעבור ארבע שנים ביים ספילברג את סרט ההמשך "פארק היורה: העולם האבוד", וזאת כבר הייתה טעות. את הסרטים הבאים בסדרה הוא הפיק אך לא ביים.



היווה השראה למלחמת הכוכבים ושר הטבעות. פארק היורה, צילום: IMDB
היווה השראה למלחמת הכוכבים ושר הטבעות. פארק היורה, צילום: IMDB



פוליטיקה – ספילברג תומך במפלגה הדמוקרטית, ותרם לה הון לאורך השנים.



פרסום סמוי – רבע מהתקציב של סרט המד"ב "דו"ח מיוחד", בכיכובם של טום קרוז וקולין פארל, הושג על ידי פרסום סמוי של טויוטה, פפסי, נוקיה, גאפ, ריבוק וחברות אחרות שמוצריהן הופיעו בסרט.



"פרצוף ספילברג" – המושג The Spielberg Face מציין פרצוף שבו השחקן פותח את עיניו לרווחה, לא זז, לא מדבר, ורק מביט על משהו בתדהמה מעורבת באימה או לחלופין, פליאה ויראת כבוד. הפרצוף הזה חוזר במרבית סרטיו, לעתים הוא נסוך על פניו של שחקן־ילד, והוא מצולם בקלוז־אפ דרמטי שמעניק לרגע תחושה כאילו הזמן עומד מלכת.



-צ-


צאצאים – לספילברג יש שבעה ילדים. הבכורה היא בתו החורגת, השחקנית ג'סיקה קאפשו ("הפרקליטים", "האנטומיה של גריי"), בתה של אשתו, קייט קאפשו, מנישואיה הקודמים. ישנו בן שקאפשו אימצה לפני שהתחתנה עם ספילברג, שאותו אימץ ספילברג בהמשך. חוץ מזה יש לו בן אחד מנישואיו לאיימי אירווינג, ועוד ארבעה ילדים משותפים עם קאפשו, שלושה ביולוגיים ואחת מאומצת. שני המאומצים, אם תהיתם, אפרו־אמריקאים.



צופים – ספילברג היה פעיל מאוד בתנועת הנוער ותמך בה רבות, אך ניתק את קשריו עם הארגון כשנודע על המדיניות האנטי־הומוסקסואלית שלו.



צחוקים – לא הצד החזק שלו. הוא אומנם נוהג לשלב הומור בסרטי ההרפתקאות שלו, אבל לביים קומדיה שלמה זה גדול עליו. לראיה, "1941", קומדיית מלחמת העולם השנייה הפרועה שלו בכיכובו של ג'ון בלושי, לא הייתה שעתו היפה ביותר.\



-ק-



קייט קאפשו
– אשתו, שאותה הכיר ב-1984 על הסט של אינדיאנה ג'ונס השני, "אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור", שבו היא גילמה זמרת מועדונים אמריקאית שעובדת במועדון בשנחאי והופכת למושא אהבתו של אינדיאנה ג'ונס. השניים התחתנו ב־91'.



קפה – ספילברג מעולם לא טעם כוס קפה. הוא לא סובל את הריח.



הקרן לתיעוד ההיסטוריה החזותית של השואה – קרן שהקים במטרה לתעד ניצולים ועדים אחרים לשואה בהקלטות וידיאו.



-ר-



רובים – תודו שזה מפתיע, אבל הליברל ההוליוודי הגדול אוסף רובים. ואוהב לירות בהם.



ריצ'רד דרייפוס – במחצית השנייה של שנות ה-70 הוא כיכב ב"מלתעות" וב"מפגשים מהסוג השלישי", וספילברג כינה אותו "האלטר אגו שלי". השניים התאחדו ב-1989 בקומדיה הרומנטית הראשונה של ספילברג, "תמיד", שבה כיכב דרייפוס לצד הולי האנטר, ג'ון גודמן ואודרי הפבורן בתפקידה האחרון לפני מותה.



"רשימת שינדלר" – סרטו ההיסטורי של ספילברג המגולל את סיפורו האמיתי של אוסקר שינדלר, תעשיין גרמני שהציל במלחמת העולם השנייה כ-1,200 יהודים ממוות בידי הנאצים, שאותו גילם השחקן האירי ליאם ניסן. הסרט זכה באוסקר לסרט הטוב ביותר לשנת 1993, וספילברג זכה לראשונה בפרס הבמאי הטוב ביותר. הסרט נכנס למקום ה-9 ברשימת 100 הסרטים האמריקאיים הטובים ביותר בכל הזמנים של מכון הסרטים האמריקאי, וב-2007 קודם למקום ה-8.



אחד מהסרטים הגדולים לפי מכון הסרטים האמריקאי. צילום: IMDB
אחד מהסרטים הגדולים לפי מכון הסרטים האמריקאי. צילום: IMDB



-ש-



"שוגרלנד אקספרס" – סרט הקולנוע הראשון שלו, משנת 1974, בכיכובה של גולדי הון. העלילה התבססה על סיפור אמיתי, שבו אסיר נמלט ואשתו יוצאים למסע להשיב את בנם שנמסר לאימוץ.



"שחקן מספר אחת"
– בימים אלו הוא עובד על הפקת סרט על פי רומן הסייברפאנק הזה מאת ארנסט קליין, שמתוכנן לצאת ב-2018.



-ת-



תסריטאי – רוב התסריטים לסרטיו של ספילברג נכתבו על ידי אחרים, אך הוא גם כתב כמה תסריטים, ביניהם ל"מפגשים מהסוג השלישי" ולסרט המד"ב "אינטליגנציה מלאכותית" מ־2001, שאותו הוא גם ביים ו