ועדת השחרורים שליד בתי הסוהר קיבלה היום (ראשון) את בקשתו של הנשיא לשעבר משה קצב לשחרור מוקדם. המשמעות: בתום חמש שנות מאסר, ולאחר שנגזרו עליו שבע שנים בכלא בגין שני מעשי אונס ועבירות מין נוספות, ייצא הנשיא לשעבר לחופשי וישוב לביתו שבקרית מלאכי. בהחלטה של ועדת השחרורים נכתב כי "האסיר עבר שינוי משמעותי, נוכח דבריו שהביע בדיון הנוכחי, בשונה מהדברים אותם אמר בדיונים הקודמים. חברי הוועדה התרשמו מכנות התשובות שלו".



עוד נכתב בהחלטה כי "המסמכים שעברו לפנינו הביאו למסקנה כי בשלה השעה לראות את עניין השחרור", וצוין כי "בחוק שחרור על תנאי, לא נקבעה חרטה כאחד התנאים לשחרור מוקדם, ויש לכך תימוכין".



הוגש עיכוב ביצוע: הפרקליטות תשקול בקשת עתירה



לאור בקשת הפרקליטות, הוטל עיכוב ביצוע על ההחלטה. המשמעות היא שהפרקליטות תשקול ברצינות רבה הגשת עתירה לבית המשפט המחוזי בה יבקשו לבטל את החלטת ועדת השחרורים ולמנוע את שחרור קצב. ייתכן גם מצב בו הפרקליטות, לאחר בחינת פרוטוקול הוועדה ונימוקי חבריה, יחליטו שלא להגיש את העתירה האמורה וקצב ישוחרר. "אפשרות כזאת היא קיימת - אך היא זניחה", אומרים למעריב-אונליין גורמים המעורים בפרטים.



עוד הוסיפו הגורמים כי "לפרקליטות לא הייתה ברירה אלא לבקש את עיכוב הביצוע, זאת כדי שיוכלו לטפל בסוגיה לגופה ולהישאר בעמדתה לפיה אין מקום לשחררו בשלב זה של הנשיא, לנוכח העובדה כי אינו ראוי לשחרור ולנוכח העובדה שנפגעות העבירה הן שעומדות לעיניה של הפרקליטות".



משה קצב יוצא לחופשה במהלך מאסרו. צילום ארכיון: פלאש 90


פרקליטיו של קצב: "הוא פרץ בבכי"

עורך דינו של קצב, ציון אמיר, מסר לאחר ההחלטה: "זה יום מרגש מאוד למשה קצב וגם לי, המסע הארוך הגיע לסיומו בהחלטה מנומקת של ועדת השחרורים. אני שמח על כך, שמח שהמסע הזה הסתיים". עוד הוסיף על תגובתו של האסיר המורשע להודעה: "הוא פרץ בבכי. החוק לא משאיר שיקול דעת לוועדה, ברגע שמבקשים עיכוב ביצוע הם מחויבים להיעתר לזה. ההחלטה מנומקת כל כך, שהמדינה לא תערער על כך לדעתי".

פרקליטתו של קצב, עו"ד שני אילוז, הוסיפה: "זה יום חשוב בהחלט שלא מגיע ברגע אחד. אני מקווה שהפרקליטות לא תערער ומר קצב ישוב לביתו תוך כמה ימים. מר קצב פרץ בבכי למשמע ההחלטה, זו פריקת עול של כל כך הרבה שנים, היה מאוד מרגש ולא מעט נוכחים הזילו דמעה".

עו"ד ציון אמיר. צילום ארכיון: אלון חכמון


ללא יציאות לחו"ל, לא יעסוק בתפקיד בו ימצא ביחסי מרות עם נשים
בהחלטה שהתקבלה היום נכתבו הנימוקים שנלקחו בחשבון, כשהעיקריים שביניהם היו האם ראוי האסיר לשחרור ומה מידת המסוכנות הנשקפת ממנו אם ישוחרר. הוועדה הורתה על שחרורו של קצב בתנאים הקבועים בחוק ובנוסף לתנאים הבאים: "האסיר יוכל לשנות את כתובת מגוריו בתחום היישוב באישור הרשות לשיקום האסיר (רש"א). האסיר יוכל לשנות את כתובת מגוריו ליישוב אחר רק באישור הוועדה והוא יודיע למפקד תחנת המשטרה בה הוא מתייצב לחתימה ולשירות בתי הסוהר על כל שינוי בכתובת מגוריו".

"האסיר יימצא במעצר בית החל מן השעה 11:11 ועד השעה 11:16 למחרת היום, 22 שעות בכל ימות השבוע ויחתום בתחנת המשטרה הקרובה למקום מגוריו תוך 24 שעות ממועד יציאתו, ויקיים את כל תנאי תוכנית השיקום בפיקוח הרשות לשיקום האסיר. האסיר לא יעבור כל עבירה ולא יתרועע עם עבריינים, אלא במסגרת הטיפול. האסיר לא יצא לחו"ל ללא אישור הוועדה עד חודש דצמבר 2018, יישא עמו בכל עת את פנקס רישיונו וכל שינוי תנאי מתנאי השחרור, למעט סעיף 9 ו-1 לעיל, מחייב אישור הוועדה מראש ובכתב". הוא הוזהר שאם יפר אחד מהתנאים הוא צפוי לביטול שחרור וכי תכנית השיקום מצורפת כחלק בלתי נפרד מהחלטה זו. 
 
כמו כן, נדרש קצב להשתלבות על בסיס יומי בלימודים בבית מדרש בקרית מלאכי, השתלבות בקבוצה טיפולית תורנית בתדירות של אחת לשבוע, טיפול פסיכו-סוציאלי פרטני בתדירות של אחת לשבוע, חל עליו איסור להתראיין באמצעי תקשורת, בין בעצמו ובין באמצעות מי מטעמו. נקבע כי הוא לא יעסוק בכל תפקיד בו ימצא ביחסי מרות וכפיפות עם נשים.


משה קצב. צילום ארכיון: נתי שוחט, פלאש 90


"האסיר מבין את משמעות מעשיו"

חברי הוועדה כי הדגישו כי "אין בעובדה כי קצב ישוחרר או לא ישוחרר כדי להגיד דבר על שאט הנפש שהוועדה חשה מעצם המעשים ועל החומרה הרבה בה היא רואה אותם. יחד עם זאת, התרשמו חברי הוועדה שהאסיר עבר כברת דרך משמעותית מאז הוועדה הראשונה, הרים את הכפפה, נטל את היד שהושטה לו ע"י גורמי הטיפול בכלא, והשכיל לעשות בהם שימוש. האסיר מבין היום את משמעות מעשיו ואת חלקו בהם. מבין את תחושת הפגיעה של הנשים ומצר על הצער שגרם להן".

ביממה האחרונה התחזקה ההערכה סביב מקורביהם של חברי הוועדה כי ההחלטה שקיבלו היא לאשר את שחרורו המוקדם של קצב. גם בקרב פרקליטיו של הנשיא לשעבר הגיעו השמועות הללו, אולם שם לא מיהרו לצאת בהצהרות. "ישנה שמועה כזאת ממקורבים לחברי הוועדה, אולם להגיד שזה מבוסס זה לא יהיה אחראי מצדי", אמרה אמש עורכת הדין שני אילוז, המייצגת את קצב יחד עם עו"ד ציון אמיר.

"הבנו שהם קיבלו החלטה לשחרור מוקדם, אבל שוב, זה רק משמועה ולא משהו שאני יכולה לחתום עליו בוודאות. ממילא השחרור לא יתבצע באופן מיידי, והפרקליטות תבקש עיכוב ביצוע כדי ללמוד על הנימוקים של חברי הוועדה", היא הוסיפה טרם קבלת ההחלטה.

כזכור, הפרקליטות התנגדה לשחרורו המוקדם של הנשיא לשעבר בטענה שהוא אינו ראוי לשחרור, שכן לא עבר את תהליך השיקום הנדרש בתוך כותלי הכלא וכן לנוכח העובדה שנגד ההחלטה ניצבות נפגעות העבירה. בפרקליטות דחו את עמדת הרשות לשיקום האסיר שתמכה בשחרור והסכימו כי קצב יחל בהליך השיקום כפי שנדרש מכל עבריין מורשע.