התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (שני) לבג"ץ, בבקשה לחייב את פרקליט המדינה שי ניצן ואת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט לתבוע את אשת ראש הממשלה שרה נתניהו לשאת בתשלום הפיצויים ששילמה המדינה לעובד מעון ראש הממשלה לשעבר, גיא אליהו. בתנועה לאיכות השלטון קראו לחייב את רעיית ראש הממשלה לשלם מכיסה את הפיצוי, בגין "נזקים שהסבה לקופה הציבורית".



"מעון ראש הממשלה הוא ביתו הרשמי של ראש הממשלה ושל בני ביתו", נכתב בעתירה. "שהותם נעשית במימון כספי ציבור. עלות שהותם של ראש הממשלה ובני ביתו במעון ראש הממשלה מסתכמת בסכום של כשני מיליון שקלים בשנה, הכוללים הוצאות רבות ובכלל זה מאות אלפי שקלים בגין תחזוקה שוטפת וניקיון".



"בעוד שמעון ראש הממשלה והדיירים בו אמורים לשמש סמל ומופת להתנהלות תקינה של כל מוסד ובית בישראל, כך עליו לשמש דוגמה לשמירה על זכויות עובדים וליחס כלפי עובדים ואף לשמש דוגמה בכל הנוגע לשמירה על אינטרסים ציבוריים ולמניעת נזק לקופה הציבורית. למרבה הצער, בפסק דין שהוציא לאחרונה בית הדין האזורי לעבודה עולה כי דווקא מוסד זה, ומי שתוארה כמפעילה אותו 'ביד רמה', חוטא בהעסקה פוגענית אשר הביאה לביזוי והשפלה של העובדים בו משך שנים ארוכות", נכתב.



שרה נתניהו. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90




"התנהגות פוגענית, צעקות ודרישות מוגזמות"


העתירה מצטטת מפסק הדין שניתן בבית הדין לעבודה, אשר קבע כי "במהלך עבודתו במעון היה התובע חשוף להתנהגות פוגענית חוזרת ונשנית אשר כללה צעקות, פגיעה בדימויו הפוגמת ביכולתו לבצע את עבודתו, דרישות מוגזמות ועוד".



בית הדין פסק כי במעון ראש הממשלה התקיימו תנאי עבודה פוגעניים וכי אליהו יפוצה ב-120 אלף שקלים – 65 אלף מתוכם מהמדינה. לעובד נוסף במעון, מני נפתלי, נפסקו 80 אלף שקל פיצויים, אולם לא נכלל בעתירת התנועה לאיכות השלטון, שכן עדיין מתנהל ערעור בעניינו.



על פי העתירה, על נתניהו לשאת בתשלום זה. "למרבה הצער, יוקרתו של המוסד, כמו גם היותו סמל ומופת, נפגמו פעם נוספת שעה שהציבור נאלץ להיות זה אשר משלם, תרתי משמע, על התנהלותה הפוגענית של גברת נתניהו ולממן את הפיצוי הכספי לו זכו העובדים בתביעתם. הותרת המצב על כנו והשתת האחריות למעשיה של אשת ראש הממשלה על הציבור כולו מגדילה את הנזקים הרבים שכבר נגרמו למוסד ראש הממשלה, למעון ראש הממשלה ולקופת הציבור", נכתב לסיכום.