הנשיא לשעבר שהורשע באונס משה קצב, השתחרר מהכלא. כשהוא מחייך ומלווה ברעייתו גילה, יצא היום (רביעי) בשעות אחר הצהריים העבריין המורשע משה קצב מכלא מעשיהו, לאחר מאסר של חמש שנים ו-15 ימים. זאת לאחר שפרקליטות המדינה מסרה לוועדת השחרורים את קביעתה וציינה כי החליטה שלא לעתור לבית המשפט המחוזי נגד השחרור. לאחר שקיים התייעצות עם כלל הגורמים המעורבים בעניין בפרקליטות, אמר שי ניצן כי הוא מאמץ את המלצת הגורמים לפיה אין מקום להגיש עתירה.



כשעה לאחר מכן, החל קצב לעשות את דרכו לביתו שבקריית מלאכי. עם קבלת הבשורה, הוא יצא מתאו ומהאגף והחל בהליך השחרור. לאחר מכן עבר לשיחה במשרד מפקד בית הסוהר, ובסיומה יצא משער בית הכלא. גם נפגעות העבירה קיבלו עדכון על ההחלטה על ידי קצינה של שירות בתי הסוהר.



פרקליטתו של משה קצב, עו"ד שני אילוז, מסרה: "אני מברכת על החלטת הפרקליטות שקיבלה את ועדת החלטת השחרורים ושמחה בשמחת המשפחה".

את נשמעת נרגשת?
"אתה לא מתאר לך באמת עד כמה אני נרגשת. בירכתי ש'החיינו וקיימנו', אני מלווה אותו הרבה שנים וזה יום שמח מאד עבורי. אני בטוחה למען האמת שגם הציבור רוצה כבר לשים את הפרשה העצובה הזאת מאחור". 

צילום: אלוני מור


קצב יצא מהכלא. צילום: אלוני מור


צילום: אלוני מור



בפרקליטות למדו בימים האחרונים את החלטת ועדת השחרורים ואת נימוקיה, והגיעו למסקנה שאין סיכוי ממשי שעתירה כזאת תתקבל, עקב נימוקי  הוועדה כי מדובר בהחלטה סבירה. את החלטתה ביססה הוועדה על כך שקצב התנהג בכלא "ללא דופי", על כך שכבר ריצה חלק מהשליש הנגזר עליו, עבר הליך טיפולי בחודשים האחרונים בכלא ועל המלצת הגורמים הטיפוליים בשב"ס. עוד שקלו בפרקליטות את המגבלות החמורות שיחולו על קצב אחרי שחרורו.

לקראת ההחלטה: קצב המתין במתח רב

מהפרקליטות נמסר לאחר ההחלטה כי "מובן שאין בהחלטה זו כדי להקל ולו במעט מחומרת מעשיו של קצב. טיפול הפרקליטות של הנשיא לשעבר הוכיח כי במדינת ישראל, על עיקרון של שיווין בפני החוק, דין אחד לאדם הפשוט ביותר ולנשיא המדינה". קצב, שידע הבוקר כי היום צפויה להתקבל ההחלטה, המתין במתח רב בכלא מעשיהו, הוא היה לחוץ מאוד וביקש לבדוק מדי פרקי זמן קצרים, האם יש חדש בעניינו.

כזכור, ועדת השחרורים קבעה ביום ראשון כי קצב יכול להשתחרר לחופשי בתום חמש שנות מאסר, ולאחר שנגזרו עליו שבע שנים בכלא בגין שני מעשי אונס ועבירות מין נוספות. בהחלטה של ועדת השחרורים נכתב בתחילת השבוע כי "האסיר עבר שינוי משמעותי, נוכח דבריו שהביע בדיון הנוכחי, בשונה מהדברים אותם אמר בדיונים הקודמים. חברי הוועדה התרשמו מכנות התשובות שלו".

עוד נכתב בהחלטה כי "המסמכים שעברו לפנינו הביאו למסקנה כי בשלה השעה לראות את עניין השחרור", וצוין כי "בחוק שחרור על תנאי, לא נקבעה חרטה כאחד התנאים לשחרור מוקדם, ויש לכך תימוכין".

צילום: אלוני מור


משה קצב עם רעייתו גילה. צילום: אלוני מור


בתום חמש שנים ו-15 ימים, יצא לחופשי. צילום: אלוני מור


עו"ד שני אילוז (מימין). צילום: אלון חכמון


ההגבלות על קצב: לא ינהל נשים


בהחלטה לשחרר את קצב, הטילו חברי הוועדה שורה של מגבלות על הנשיא לשעבר. בנוסף לתנאים הקבועים בחוק, נוספו גם ההגבלות הבאות: "האסיר יוכל לשנות את כתובת מגוריו בתחום היישוב באישור הרשות לשיקום האסיר (רש"א). האסיר יוכל לשנות את כתובת מגוריו ליישוב אחר רק באישור הוועדה והוא יודיע למפקד תחנת המשטרה בה הוא מתייצב לחתימה ולשירות בתי הסוהר על כל שינוי בכתובת מגוריו".

"האסיר יימצא במעצר בית החל במשך 22 שעות בכל ימות השבוע ויחתום בתחנת המשטרה הקרובה למקום מגוריו תוך 24 שעות ממועד יציאתו, ויקיים את כל תנאי תוכנית השיקום בפיקוח הרשות לשיקום האסיר. האסיר לא יעבור כל עבירה ולא יתרועע עם עבריינים, אלא במסגרת הטיפול. האסיר לא יצא לחו"ל ללא אישור הוועדה עד חודש דצמבר 2018, יישא עמו בכל עת את פנקס רישיונו וכל שינוי תנאי מתנאי השחרור, למעט סעיף 9 ו-1 לעיל, מחייב אישור הוועדה מראש ובכתב". הוא הוזהר שאם יפר אחד מהתנאים הוא צפוי לביטול שחרור וכי תכנית השיקום מצורפת כחלק בלתי נפרד מהחלטה זו. 

כמו כן, נדרש קצב להשתלבות על בסיס יומי בלימודים בבית מדרש בקרית מלאכי, השתלבות בקבוצה טיפולית תורנית בתדירות של אחת לשבוע, טיפול פסיכו-סוציאלי פרטני בתדירות של אחת לשבוע, חל עליו איסור להתראיין באמצעי תקשורת, בין בעצמו ובין באמצעות מי מטעמו. נקבע כי הוא לא יעסוק בכל תפקיד בו ימצא ביחסי מרות וכפיפות עם נשים.

בעקבות השחרור מסרו חברות הכנסת של מרצ כי "שחרור קצב הוא פגיעה באמון הציבור, בקורבנות, במערכת המשפטית ובמוסד הנשיאות. הנשים שבהן התעלל יוסיפו לשלם את מחיר המעשים שביצע".