אני נוהגת ללכת לחדר כושר בכל יום בסביבות שש בערב ולבצע תרגילים במשך כשלושת רבעי השעה. את ארוחת הצהריים אני אוכלת בשעה 14:00, והיא מורכבת לרוב מחלבונים. לפני הכושר אני משתדלת לאכול בננה או חטיף אנרגיה, ולאחר הכושר, בארוחת הערב, אני בדרך כלל אוכלת חביתה עם סלט ירקות, כף גבינה ולחם קל. לפעמים אני מתפנקת ביוגורט עם גרנולה. מה את ממליצה לי לאכול לפני כל פעילות בחדר הכושר, והאם זה תלוי אם מדובר באירובי או רק בתרגילי כוח?


"אכילת פרי כמו בננה או חטיף אנרגיה לפני הפעילות בחדר הכושר היא מעולה, אבל לפי התיאור שלך את צריכה לאכול יותר חלבונים לאחר הכושר בארוחת הערב, כדי לאפשר את בניית השרירים, בעיקר אם מדובר בפעילות אירובית ואימון כוח. בנוסף, מומלץ לאכול פחמימות גם לאחר האימון, אבל העיקר הוא להגדיל את כמות החלבון".



"היתרון בספורט שמתבצע בשעות הערב הוא בכך שהשרירים מלאים במאגרי אנרגיה מכל הארוחות שאכלנו המשך היום, לעומת פעילות גופנית בבוקר כאשר הקיבה ריקה והגוף עדיין לא התמלא באנרגיה".



אני רוצה להתחיל לצרוך שמן דקל, אך שמעתי שהוא מזיק לבריאות. האם זה נכון?


"בדיוק להפך. מדובר בשמן שיש לו לא מעט יתרונות בריאותיים. שמן דקל מכיל שומן רווי, שהוא לא שומן רווי רע, אלא שומן רווי שגורם לשמן הדקל להיות מוצק בטמפרטורת החדר כך שהוא מתאים לשימוש במאפים במקום שימוש במרגרינה או בשומני טראנס שאינם בריאים כלל. המרכיב העיקרי בשמן הדקל הוא חומצה פלמיטית (מהמילה 'פאלם', עץ דקל), חומצת שומן רווי שאינה נתקעת בדופנות העורקים ומאוד חשובה לתפקוד המוח. חומצת השומן הזאת גם נספגת במהירות בגוף ולא מאוחסנת בתאי השומן, כך שהגוף מנצל אותה ישירות לאנרגיה".



"בשמן הדקל יש גם 40% חומצת שומן בלתי רוויה כמו שיש בשמן זית. הרכב חומצות השומן הופך את שמן הדקל ליציב בחום, ואז הוא לא נהרס בטיגון ובאפייה. בנוסף אין לו טעם לוואי, ולכן הוא לא משאיר טעם דומיננטי בבישולים ובמאפים. בשמן הדקל יש גם כמות עצומה של ויטמין E, כמעט יותר מכל השמנים האחרים, ועל פי מחקרים שנעשו התברר כי שמן הדקל גורם לעלייה בכולסטרול הטוב ולא לעלייה בכולסטרול הרע. יש מחקרים שהצביעו על כך ששמן הדקל יעיל גם נגד טרשת עורקים, ואף מפחית את הסיכון לסרטן. עם כל זאת, יצרניות המזון של תחליפי חלב לתינוקות מצהירות שאין שמן דקל במוצרים שלהן, כי יש בו גם חומרים שמונעים במקצת את ספיגת הסידן בגוף, וזה מהווה חיסרון כאשר מדובר בתינוקות שאוכלים אך ורק תחליפי חלב".



אני סובלת מצרבת כבר תקופה ארוכה. מה אפשר לעשות נגד התופעה?


"הצרבת נובעת מכמה סיבות ויוצרת מצב שבו החומציות של הקיבה עולה למעלה וצורבת את הצינור של הוושט שמוביל את המזון מהפה אל הקיבה. לפעמים זה נובע מכך שהסוגר של צינור הוושט לא נסגר טוב, ואז החומצה עולה למעלה וגורמת לתחושת הצריבה. לפעמים כאשר אנחנו אוכלים בכמויות ענקיות, הסוגר מתקשה להיסגר באופן מכני, ולפעמים זה נובע מאכילת מזונות כמו למשל תפוזים, קפה ושוקולד שגורמים לסוגר להיפתח ובכך לגרום לתחושת הצריבה".



"הדבר הטוב ביותר כאשר יש צרבת הוא לשתות מים שמדללים את החומצה ושוטפים אותה למטה. אפשרות אחרת היא לאכול מזונות שסופחים את החומצה, כמו למשל טוסט קלוי שהוא יבש מאוד, ולכן סופח את החומצה או בייגלה וקצת שקדים שגם סופחים את החומצה. בעיקרון, לא מומלץ ללכת לישון מיד לאחר הארוחה אם יש תחושה של צרבת כי זה עלול לגרום לחומצה לעלות בקלות למעלה בחזרה".



מתי הזמן המומלץ לקחת טבלית B12, בבוקר בין הארוחות או בלילה? והאם מותר לקחת את הוויטמין בסמיכות לשתיית הקפה ו/או מוצרי חלב?


"אפשר לקחת B12 מתי שרוצים, עם הארוחות, בין הארוחות, עם מוצרי חלב ועם הקפה, בלילה או בבוקר, בלי שום קשר לאוכל. הוויטמין נספג היטב, בעיקר אם מדובר בטבליות למציצה מתחת ללשון שניתן לקחת בכל שעה בלי כל בעיה".




אני שוקלת לפצוח בדיאטת מרק הכרוב המפורסמת. כמה פעמים אפשר לעשות את הדיאטה הזו בלי להזיק ללב?


"דעתי האישית היא שלא כדאי לעשות את הדיאטה הזאת כלל אם לא רוצים להזיק ללב, ובמקום זאת כדאי לעשות דיאטות מאוזנות אחרות". 



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, כל יום שישי ב-12:00, ב-"103FM".