חבר כנסת באסל גטאס נעצר היום (חמישי) בתום חקירתו בחשד שהחדיר טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים. גטאס זומן לחקירה ביחידה הארצית של משטרת ישראל זמן קצר לאחר שהוסרה חסינותו. לחבר הכנסת מיוחס חשד לביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, מרמה והפרת אמונים ועבירות על פי פקודת שירות בתי הסוהר. החקירה נפתחה באישור היועץ המשפטי לממשלה ומלווה על ידי פרקליטות מחוז דרום (פלילי). חבר הכנסת יובא מחר סמוך לשעה שמונה בבוקר לדיון בבקשה להאריך את מעצרו בבית משפט השלום בראשון לציון.



מוקדם יותר היום הודיע גטאס ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כי הוא מוותר על חסינותו. בתום דיון שנמשך 12 דקות בלבד במליאת הכנסת, אושרה סופית הסרת חסינותו. פעולה שאפשרה לשוטרים לקחת אותו לחקירה. מיד עם קבלת אישור הכנסת על החלטתה להסיר את חסינותו, הוחלט לאכן את מכשירי הטלפון של ח"כ גאטס ובני משפחתו.



חדשות 2 דיווחו הערב כי חקירתו של גטאס תואמה לפני ובלי קשר להסרת חסינותו. עוד דווח כי החומרים שהבריח גטאס לכותלי הכלא נוגעים לתיאום פעילות בין האסירים בכלא קציעות לשוהים בבתי כלא אחרים, כמו כן בין החומרים הוזכר שמו של חבר הכנסת לשעבר עזמי בשארה, המבוקש בחשד לריגול לטובת חיזבאללה. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר בתגובה: "איני יכול לדעת מה היה במעטפות ומחכה לסיום החקירה". עודה הודה שלציבור הערבי בישראל נגרם נזק בעקבות הפרשה.



במכתב ששלח גטאס לפני הדיון בו הוסרה חסינותו נכתב: "בצעד חריג וחסר תקדים ביקש היועץ המשפטי לממשלה שוועדת הכנסת תסיר את חסינותי בפני חיפוש ומעצר, דבר שלא שש היועץ המשפטי לממשלה לעשות מעולם נגד ח"כ מכהן גם בחמורות שבפרשות בהן ח"כים נחקרו ואף הורשעו בעבירות של שוחד, שחיתות, אונס ואף בחשדות חמורים בהרבה".



גטאס הוסיף : "אין כל ספק שצעד קיצוני זה, תזמונו ואופיו, תואמים לגלי הקול המתלהמים של חברי ועדת הכנסת (שספק אם עיינו בבקשה), דבר המעלה חשש כבד לאיפה ואיפה בשיקול דעתו של היועץ המשפטי לממשלה בעת שקיבל את ההחלטה להגיש את הבקשה, זאת על אף שהתייצבתי לחקירה ועניתי על כל שאלות החוקרים ולאחר שהודעתי בבירור שאענה לכל פעולת חקירה חוקית, ככל שיידרש, ובכל עת. הדיון בוועדת הכנסת היה כצפוי מתלהם, פוליטי ולא ענייני, כך שאין בכוונתי לתת יד לאווירת ההסתה הפרועה נגדי להימשך". גטאס ביקש מיו"ר הכנסת להביא את הודעתו בפני מליאת הכנסת, עם תחילת הדיון, כלשונה.



"חסינות אינה יכולה להיות כלי בידי עבריינים"



אדלשטיין אמר היום במליאה עם ההודעה הרשמית על הסרת החסינות: "ההחלטה נועדה לאפשר למערכת אכיפת החוק לנקוט בפעולות לבירור החשדות נגד גטאס". הוא הוסיף כי נטילת החסינות נכנסת לתוקף עם ההודעה במליאה. "חסינות פרלמנטרית בכל מדינה דמוקרטית היא כלי חשוב ביותר. עם זאת, ודווקא משום כך אני מקבל בסיפוק את ההחלטה פה אחד של ועדת הכנסת כי אסור לנו לאפשר להפוך את החסינות לכלי בידי עבריינים בפעילות נגד המדינה".



אדלשטיין במליאה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אדלשטיין במליאה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



כזכור, ח"כ גטאס נחקר במשרדי להב 433, ועל פי המשטרה, קשר עצמו לחשדות המיוחסים לו לפיהם הבריח טלפונים סלולריים בזמן שביקר אסירים ביטחוניים בבתי הסוהר. חומרי החקירה הועברו לעיונם של היועץ המשפטי לממשלה ושל פרקליט המדינה, שיחליטו אם להגיש נגד גאטס כתב אישום. גטאס מסר כי הוא לא הודה שהעביר טלפונים ניידים ולא ביצע כל עבירה על ביטחון המדינה.



"ביקוריי אצל האסירים הם במסגרת פעילות הומניטרית ומוסרית בסוגיית האסירים לה אני מחויב ממניעים מוסריים צודקים", טוען גאטס. "סוגיית האסירים היא כאובה וקשה מנשוא. האסירים סובלים מתנאים קשים וטיפול בנושא הוא במסגרת תפקידי הציבורי והפרלמנטרי ואני מטפל בו באחריות. אין לי מה להסתיר, אנחנו נכנסים ויוצאים מחקירות אלה בראש מורם".