לשגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, יש הוכחות שהבית הלבן פעל לקידומה ולאישורה של ההחלטה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון. כך טען בראיון לרשת סי-אן-אן. אבל הוסיף דרמר כי ימסור את ההוכחות לדונלד טראמפ לאחר שיתחיל בתפקידו כנשיא. פירוש הדבר, שדרמר מכין לנשיא החדש את הלבטים אם להגיש נגד אובמה תביעה משפטית כמו התביעה שטראמפ הבטיח כי יגיש נגד הילרי קלינטון.



מדובר בהצהרה הזויה ונלעגת מפיו של הנציג הבכיר של ישראל בוושינגטון, אבל היא לא מצחיקה ואסור להתעלם ממנה. כי דרמר הוא איש מסוכן. כשזה מגיע ונוגע לתחום היחסים בין ארה"ב לישראל, השגריר הישראלי הוא כוח הרסני. תאוות הנקמה בנשיא היוצא ברק אובמה בוערת בעצמותיו של דרמר, הוא חסר כל נסיון דיפלומטי ומלכתחילה נשלח על מקורבו וידידו ראש הממשלה בנימין נתניהו כמינוי מתריס ומתגרה בנשיא ברק אובמה.



דרמר הוא אמריקאי במוצאו, גדל במיאמי ביץ' ורפובליקני שמרני קיצוני בהשקפתו, עד שפלג "מסיבת התה" נראה כמתון מדי לטעמו. בארבע שנות כהונתו השנייה של ברק אובמה, רון דרמר מילא באופן מוקפד ועקבי את שליחותו של ראש הממשלה בוושינגטון - לפעול בחשאי וב"אופן דיפלומטי" נגד השפעת


הבית הלבן. דרמר הוא זה שיזם וארגן בשיתוף פעולה עם מי שהיה יושב ראש בית הנבחרים הרפובליקני ג'ון בונר את נאומו של ראש הממשלה במושב משותף של הקונגרס והסנאט. 



בנימין נתניהו וברק אובמה. צילום: פלאש 90
בנימין נתניהו וברק אובמה. צילום: פלאש 90



"נוהל חניבעל" להרס היחסים



הנאום, שכלל ביקורת קשה מול הנשיא אובמה על הסכם הגרעין עם איראן, נחשב בקרב כתבים בבירה האמריקאית, כאירוע שהלהיט והעצים את הטינה נגד נתניהו בבית הלבן. בממשל דמוקרטי, דרמר היה מוקצה בגבעת הקפיטול ומנודה בבית הלבן. כף רגלו לא דרכה שם. עיתונאים בוושינגטון מספרים כי כאשר שמו עלה בשיחות בצוות של אובמה, בכיר מאוד היה משמיע גידוף חריף. דיפלומט ישראלי מקצועי וותיק שנהג לבקר לעתים תכופות בוושינגטון אמר פעם כי דרמר הפעיל "נוהל חניבעל" להרס היחסים בין הבית הלבן ללשכת ראש הממשלה. מאז ניצחונו של דונלד טראמפ, השגריר חוגג וצוהל ונהנה במיוחד לקנטר את הנשיא אובמה.



אבל אם דרמר היה האיש הלא נכון במקום הלא נכון מול ממשל אובמה – הנתון הזה לא עומד להשתנות. חילופי גברי בבית הלבן הם עיתוי מאוד קריטי ורגיש לעיצוב יחסים עם ארה"ב. דונלד טראמפ איננו אוהב, בלשון המעטה, אנשים כמו דרמר. הנשיא הנבחר ידוע כמי שמתעב אנשים אגרסיביים, פטפטניים ומרבים להג שמפזרים הצהרות הנוגעות לו, ולא מעט מינויים לקבינט ולתפקידים בכירים נפסלו על ידי טראמפ בגין אופיים התזזיתי של המועמדים.



אם ראש הממשלה בונה על דרמר כמי שיבטיח לו יחסים טובים עם הנשיא החדש, נתניהו צפוי להתאכזב.