בצעד תקדימי החליט היום (רביעי) משרד הביטחון לפתוח בבדיקה, בעניין הגשת תביעת נזיקין נגד רוצח החייל יפתח גריידי ז"ל, שנדקר למוות מחוץ למועדון במהלך חופשה מהצבא. במשרד הביטחון משלמים תגמולים לבני המשפחה כחלק מטיפול המדינה והמרד הביטחוני בקרב המשפחות השכולות, ואם הדבר יניב תוצאות, יהיו לכך השלכות חסרות תקדים על מאות תיקים המטופלים במשרד הביטחון ועל תיקים שיטופלו בעתיד.

מטרת הבדיקה היא לבדוק האם למשרד הביטחון יש את האפשרות לתבוע את הוצאותיו, הנאמדות במיליוני שקלים, מהגורמים המעורבים שהורשעו בהריגתו, או באי מניעתה של הדקירה שהובילה למותו של גריידי ז"ל.

"נבחן את הכלים המשפטיים העומדים לרשותנו"

ב-21 באפריל 2014 נדקר גריידי למוות מחוץ למועדון ברעננה. מנהל תחום התביעות של מערכת הביטחון, עו"ד גיא גלעד, עדכן בהתפתחות את הוריו של החייל ז"ל, אשר הוכרו כהורים שכולים ומטופלים על ידי אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון.

"מדובר במקרה ייחודי וחריג, שבו החלטנו שאיננו יכולים לעבור לסדר היום, נוכח מעשה נפשע וחמור כל כך", מסר הסגן הבכיר ליועץ המשפטי למערכת הביטחון לתביעות וביטוח, עו"ד ידידיה (דידי) אורון.

"הגשת התביעה הינה חלק ממדיניות המשרד לעמוד על זכויותיו המשפטיות ולהגיש תביעות נגד כל גורם, לרבות פרטי, אשר במעשיו או מחדליו הסב נזק גוף או רכוש למשרד הביטחון ולמדינת ישראל".

לאחר שהנאשם המרכזי, בן גניש, הורשע בהריגה, ושלושת שותפיו הורשעו באי מניעת פשע ו/או שיבוש הליכי משפט, החליטה יחידת תביעות וביטוח באגף היועמ"ש שבמשרד הביטחון, האחראית, בין היתר, על הגשת תביעות שיפוי בגין נזקי גוף ורכוש שנגרמו למערכת הביטחון, לבחון את הכלים המשפטיים העומדים לרשותה, במטרה לפעול ולהגיש תביעה אזרחית כנגד המעורבים באירוע. במכתב שהעביר ליחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, העריך משרד הביטחון את עלויות המדינה במיליוני שקלים כתוצאה מהריגתו של יפתח גריידי.

עזר גריידי, אביו של יפתח ז"ל, אמר בעקבות החלטת משרד הביטחון, כי "כל דבר שיעשה צדק אחרי המעשה הנורא שנעשה הוא טוב. כל הסיפור של עסקאות הטיעון לא היה על דעתי ומבחינתי, גם בתביעת הפיצויים יש סוג של צדק. אמנם זה לא יחזיר לי את הילד, אבל אני רוצה צדק, לא רק למעני, אלא למען חברה בריאה בישראל. השכול כבד מאוד והכאב הולך ומתעצם ככל שהזמן עובר".