הנשיא הנבחר דונלד טראמפ תקף הלילה (חמישי) את האו"ם ואמר כי הוא יוצר בעיות במקום לפתור אותן. "לאו"ם יש פוטנציאל מדהים, והוא לא מנצל אותו", אמר הלילה בשיחה עם כתבים שהתקיימה מחוץ לאחוזתו במאר א לאגו בפלורידה. "מתי ראיתם את האו"ם פותר בעיות? הוא לא. הוא רק יוצר אותן. אם האו"ם מצליח לנצל את הפוטנציאל שלו זה נהדר, ואם לא, זה בזבוז של זמן וכסף". את הדברים אמר בתגובה לשאלה האם במהלך כהונתו ארצות הברית תשקול לעזוב את הארגון.



עוד אמר כי היחס לישראל בקהלה הבינלאומית "מאוד מאוד לא הוגן" וכי היא "ננזפה 20 פעמים", זאת בעוד ישנן "ארצות נוראיות שמתייחסות לאנשים בצורה מזעזעת ולא ננזפות כמו שישראל ננזפת".



מוקדם יותר אמש, טרום נאומו של ג'ון קרי, אמר טראמפ בסדרת ציוצים כי "אי אפשר להמשיך ולאפשר לממשל הנוכחי להתנהג בבוז וחוסר כבוד שכאלה לישראל. הם היו חברים קרובים של ארצות הברית, אך לא עוד. תחילת הסוף הייתה הסכם הגרעין הנורא עם איראן, ועכשיו ההצבעה באו"ם", האשים טראמפ והוסיף: "הישארי חזקה ישראל, ה-20 לינואר מגיע".



בכירים נוספים מהמפלגה הרפובליקנית יצאו נגד הנאום. הסנאטור טד קרוז כתב בפייסבוק כי "הנשיא אובמה ומזכיר המדינה קרי מתנהגים במרירות ובתלותיות. בנשמתם האחרונה בממשל הזה הם פוגעים בישראל גם באמצעות ההצבעה באו"ם וגם באמצעות הנאום של קרי. (...) ההיסטוריה תזכור אותם כאויבי ישראל". הסנאטור מרקו רוביו אמר כי קרי "שירת בנאומו את הצד של אויבי החופש, והקדיש נאום שלם לזלזול במדינה שהיא אחת מבעלות בריתנו הקרובות ביותר. כשאנחנו מפקפקים בהיסטוריה היהודית של ירושלים אנחנו פוגעים לא רק בישראל אלא באמינות שלנו".




"לא יכולים להגן על ישראל אם חזון שתי המדינות ייעלם"


אמש הציג מזכיר המדינה ג'ון קרי את החזון האמריקאי לדרך שבה יש לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני. בנאום הציג את קווי היסוד להסדר הקבע שלפי ממשל אובמה יביאו לשלום באזור. מדובר בנאומו האחרון של קרי לפני סיום תפקידו במסגרת הממשל היוצא. במהלך נאומו שנמשך יותר משעה, שטח מזכיר המדינה של ארצות הברית את טענותיו כלפי ישראל, והציג את העקרונות לפיהם יושג שלום בין ישראל לפלסטינים, עקרונות שאותם דוחה ישראל.



קרי גם התייחס לסערה סביב החלטתה של ארצות הברית להימנע בהצבעה על החלטה 2334 במועצת הביטחון ולא להטיל וטו, כפי שישראל ציפתה. "ארה"ב הצביעה בהתאם לערכים שלה בדיוק כפי שמדינות אחרות עשו. ארה"ב חסמה ניסיונות רבים לעשות דה לגיטימציה לישראל. אנחנו לא יכולים להגן על ישראל אם ניתן לעקרון שתי המדינות להיעלם. העיקרון הוא לשמור על העתיד הזה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית זה מה שאנחנו רוצים. הממשל הזה היה החבר הטוב ביותר של ישראל, עם מחויבות ענקית לשמירה על בטחונה של ישראל. אין ממשל אמריקאי שעשה יותר למען המדינה הישראלית יותר מאובמה".



עוד הוסיף: "אנחנו תומכים באופן עקבי בזכותה של ישראל לשמור על עצמה ולהגן על עצמה יש לנו ותמיד אנחנו מאחורי ישראל ושומרים עליה. תמיד נלחמנו למען הלגיטימיות של ישראל. העלינו את התמיכה הכספית שלנו בישראל יותר מחצי. לאחרונה נחתמה עסקת הסיוע הגדולה ביותר שארה"ב חתמה אי פעם עם מדינה אחרת. זו התמיכה שלנו בישראל. זה מאוד אישי עבורי".