תבטאויות מפתיעות נשמעו בסוף השבוע מפיו של מייסד חיזבאללה, סובחי טופיילי, בראיון שהעניק בסוף השבוע לסוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה". בעוד לוחמי הארגון שהקים בלבנון נלחמים יד ביד עם המשטר הסורי, התבטאותו מצביעה על הקרע הפנימי גם בקרב השיעים בלבנון. "הניצחונות נבדקים לפי התוצאות", הוא אמר בנוגע להשתלטות המשטר הסורי על העיר חלב. "איזה ניצחון זה שבא לאחר מצור, הרעבה והגליה של אזרחים?"



טופיילי (68), כיהן בתור המזכ"ל הראשון של חיזבאללה ב־1983, הוא איש דת שיעי מהעיירה בריטל בבקעת הלבנון הצפון־מזרחית. זו אינה הפעם הראשונה שבה הוא יוצא בפומבי נגד המזכ"ל הנוכחי חסן נסראללה. במאי 2013 אמר טופיילי ש"חיזבאללה שקוע במלחמה מסריחה בסוריה" וטען כי מעורבותו של הארגון בסוריה משרתת את ישראל. "איך חורבן סוריה ורצח אזרחיה הוא הדרך לשחרור ירושלים?" תהה. "חיזבאללה מקריב את השיעים בלבנון כדי לרצות את איראן".



בהמשך, בראיון שהעניק בסוף השבוע, אמר טופיילי ש"טורקיה הפכה למטרה של המערב, מאחר שהם לא רוצים מדינה אסלאמית חזקה... האם טורקיה אינה חלק מברית נאט"ו? מדוע הברית לא מסייעת לה לשמור על הגבול עם סוריה? הטורקים עומדים לבד מול האש מסביבם, בעוד בעלות ברית נאבקות בה וגם בחזית הפנימית".



זו אינה הפעם הראשונה שבה טופיילי יוצא נגדו. נסראללה. צילום מסך
זו אינה הפעם הראשונה שבה טופיילי יוצא נגדו. נסראללה. צילום מסך



מזכ"ל חיזבאללה לשעבר דחה את מה שהמזכ"ל הנוכחי מגדיר כ"ניצחון חלב". לדברי טופיילי, לפחות אלף אזרחים נהרגו בניסיון ההשתלטות של המשטר ושל בעלי בריתו על העיר. "בקרבות יש נסיגות, והקרב טרם הסתיים", אמר טופיילי. "עם זאת, העם הסורי הוא המנצח הבלעדי. המנצח בפועל הוא העם הסורי שעמד איתן, למרות התחנות הקשות שעבר, ואף שכולם חשבו כי הוא הובס. הוא התעורר כדי להגן על זכויותיו". בדבריו שלח טופיילי עקיצה לחיזבאללה: "מי שטוען שהוא נמצא בסוריה כדי להגן על האסלאם - הוא שהזיק לעם הסורי. אילו רצו באמת להגן על האסלאם, לא היו מסתייעים ברוסיה כדי להילחם במהפכה הסורית הנמשכת מאז מרץ 2011".



בתשובה לטענות כי חיזבאללה הוא זרועה הארוכה של איראן, אמר מייסד הארגון: "חיזבאללה אינו ישות, מאחר שהוא פועל בצורה לא רציונלית בשליטת איראן. יש בארגון עצמו רוב שסבור כי המלחמה בסוריה, שאליה נכנס, מזוהמת מבחינת מטרות וטענות, ולמרות זאת הם ממשיכים ללכת במסלול שקבעה איראן".



טופיילי דיבר בראיון גם על התמיכה החשאית שמעניקה איראן לנשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי ועל כך שקהיר משכה את ההצעה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון של האו"ם. "כאשר כולם מסכימים שיש להפסיק את ההתנחלויות בפלסטין הכבושה, א־סיסי חוזר בו מההצעה במועצת הביטחון", אומר מייסד חיזבאללה. "איראן מסובכת בעקבות תמיכתה בו, וכך היא משרתת בעל ברית חשוב לישראל". בסוגיית המעורבות הרוסית בסוריה אמר טופיילי: "רוסיה הבינה שמה שיש לאיראן אינו יכול להביא לניצחון בשטח, וכך החליטה להתערב במלחמה שתביא עליה אסון לעד ולעולם".



"איזה ניצחון זה שבא לאחר מצור, הרעבה והגליה של אזרחים?" המלחמה בחלב. צילום: רויטרס
"איזה ניצחון זה שבא לאחר מצור, הרעבה והגליה של אזרחים?" המלחמה בחלב. צילום: רויטרס



לדבריו של טופיילי, ידו של העם הסורי תהיה על העליונה בסופו של דבר, והוא ידחה את "כל המזימות" נגדו, אך בד בבד הוא הדגיש: "מלחמת האזרחים בסוריה תימשך עשרות שנים, והיא תתפשט למקומות אחרים עם קורבנות נוספים... הדבר נובע מהניצול האמריקאי של מה שמתחולל באומה האסלאמית, כדי להפוך אותה לאומה שנלחמת בעצמה, וארצות הברית מנצלת את הקונפליקט בין הסונים לשיעים למטרותיה. יש מדינות שמשרתות את הפרויקט האמריקאי כדי לרצות את האמריקאים. אך זה תפקידם של הצעירים המוסלמים בכל העולם להביא לאחדות האומה ולא לתת לאחרים לפגוע בה". 



סקירת עיתונות בלבנון: סוף עידן



בתום ארבעה עשורים של הופעה סדירה נסגר העיתון הלבנוני "א־ספיר" ("השגריר"), אחד העיתונים החשובים במדינה. הגיליון האחרון הודפס שלשום, ב־31 בדצמבר 2016, ומהשנה החדשה העיתון שמאז ייסודו נשא את הסלוגן "קולם של מי שאין להם קול", לא יודפס יותר. "מולדת ללא ‘א־ספיר’", נכתב בשער הגיליון האחרון.



טלאל סלמאן, העורך האחראי של העיתון, אמר שהמשבר הכלכלי שממנו סבל העיתון, ובו הפגיעה במכירות ובפרסומים, הוא שהביא לסגירתו. "היינו צריכים לסיים את המסע", כתב סלמאן בהודעה לתקשורת. "המשבר החמור שממנו סובלים העיתונים בעולם כולו, וגם בעולם הערבי, פוגע גם בעיתונים המקומיים. זהו משבר שנובע ממספר המנויים, מההכנסות מפרסום וגם מסגירת השווקים הערביים בפני העיתונות הלבנונית... התאמצנו מאוד כדי להחיות את העיתון ועמדנו בפני הפלישה הישראלית וניצול בתי המשפט נגדנו לצרכים שאינם מתפקידם".



כבר לפני כמה חודשים החליט סלמאן להפסיק את הדפסת העיתון, אולם לאחר קבלת תרומות העיתון המשיך לצאת לאור. "העיתון עמד בפני שתי אופציות מרות", סיפר עיתונאי שהועסק עד לפני כמה חודשים בעיתון. "או שימשיך לצאת לאור עם צמצום המשכורות וביטול התנאים הסוציאליים, או שייסגר לחלוטין כדי להביא להקפאת החובות הכבדים... מלבד המשבר הכלכלי, גם ניהול כושל ומדיניות עריכה הם שהביאו להידרדרות במעמדו של ‘א־ספיר’ בשוק העיתונות המקומית".



ב־42 שנות קיומו עבר "א־ספיר" תהפוכות רבות. בין היתר, הוא היה דובר החזית הנאצריסטית, השמאל הלבנוני והערבי והפלסטינים וכן הפך לתומך במהפכה של חומייני. לאחר מכן העיתון תמך בחיזבאללה בלבנון ואף לאחרונה הביע תמיכה במשטר הסורי למרות הביקורת הקשה שספג מפוליטיקאים מקומיים. "למרות הכל, העיתון יותיר חלל גדול, מאחר שהייתה לו השפעה פוליטית ותרבותית בלבנון במשך ארבעה עשורים", אמר אחד הכתבים שעבד בעיתון. "אין ספק שסגירתו תוביל לפגיעה באיזון התקשורתי שהיה בלבנון במשך שנים רבות", אמרה העיתונאית הלבנונית רולא מחאיל. רביע ברכאת, פובליציסט בעיתון שנסגר, סיכם: "סגירת ‘א־ספיר’ היא סיומה של תקופה חשובה בלבנון ובעולם הערבי כולו".