חיזבאללה ממתין להוראות מאיראן, כדי להסיג את לוחמיו מסוריה על פי הוראה רוסית, הכוללת פינוי כל הכוחות הזרים מסוריה. כך מדווח היום (שני) העיתון "אלערב", היוצא לאור בלונדון, המצטט מקורות בלבנון המקורבים לארגון השיעי. המקורות מסרו, כי בחיזבאללה ישנה דריכות עצומה לאור הדלפות על הסכם שלפיו "כל הלוחמים הזרים יצטרכו לסגת מסוריה, כאחד מהתנאים לבניית האמון לפני המגעים בין המשטר הסורי לבין המורדים".



על פי הדיווח, איראן קיבלה על כך הודעה מראש ממוסקבה,ערב חתימת הסכם הפסקת האש, אך היות וזה מנוגד לאינטרס האיראני מחכים לראות את תגובתה.



גורמים העוקבים אחר המצב בסוריה, מסרו כי שבהנהגת חיזבאללה מוטרדים מכך שהצעד הרוסי יתקבל בשוויון נפש על ידי הנשיא בשאר אסד, שאינו מעוניין להיות בן ערובה בידיהם של עשרות אלפי לוחמי חיזבאללה והמיליציות העיראקית, האפגניות והפקיסטניות. בארגון הלבנוני חוששים, כי הדבר יביא ללחץ על הארגון.



עוד נמסר, כי אסד יהיה חופשי מכל מחויבות מוסרית או מדינית כלפי הארגון, במיוחד מאחר ומי שמכריע את המערכה בסוריה הם הכוחות הרוסיים ולא איראן או המיליציות השייכות לה. "העובדה שהנשיא הסורי מיהר לאמץ את הסכם הפסקת האש, כאשר איראן הסתפקה בהודעה של משרד החוץ בה היא מברכת עליו, מראה על מחויבותו של המשטר הסורי לרוסיה, כדי להיפטר מהמיליציות של איראן, שלאחרונה רבו החיכוכים ביניהן לבין צבא סוריה בשטחי הלחימה", אמר גורם העוקב אחר המצב בסוריה.



מיהר לאמץ את הסכם הפסקת האש. הנשיאים אסד ופוטין. צילום: רויטרס
מיהר לאמץ את הסכם הפסקת האש. הנשיאים אסד ופוטין. צילום: רויטרס



פרשן פוליטי בלבנון אמר, כי ההסכם הרוסי-טורקי בסוגיה הסורית, מבטיחה נסיגה של כל לוחמי חיזבאללה מהערים הסוריות. הפרשן אמר בשיחה עם עיתון "אלערב", כי "נסיגת חיזבאללה מסוריה תביא לתוצאות הרות אסון, שכן טהרן תצטרך להגיב כדי להוכיח שהיא שחקן חזק בסוריה, וכי לא ניתן להתעלם מנוכחותה".



יש לציין, כי שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו, אמר ביום חמישי האחרון כי "כל הלוחמים הזרים יצטרכו לעזוב את סוריה, ויהיה על חיזבאללה לשוב ללבנון". הצהרה זו, אמרו פרשנים, מצביעה על אחד מסעיפי ההסכם בין אנקרה למוסקבה, נוכח הכתף הקרה יחסית שהעניקה טהרן להסכם.



בתגובה מודאגת להצהרות השר הטורקי, אמר ראש המועצה המדינית של חיזבאללה, אברהים אמין א-סייד, כי "נוכחות חיזבאללה בסוריה אינה על פי החלטה טורקית, והוא לא יסיג את הכוחות על פי החלטה טורקית", מבלי להתייחס לעמדה הרוסית.



פרשנים ערבים אמרו, כי ההחלטה על כך שחיזבאללה יסיג את כוחותיו לא תהיה בידיו, אלא בידי האייתוללות מטהרן, שמנסים לרצות את הרוסים נוכח תמיכתם בהסכם הגרעין. זאת, כאשר המיליציות שפועלות מטעמו יגרמו לחידוש הלחימה בסוריה, באמצעות פרובוקציות נגד ארגוני המורדים. "חיזבאללה והמיליציות השיעיות השייכות לטהרן, ישלמו מחיר על מעורבותה של איראן כשותפה בפתרון המשבר הסורי", אמר הפרשן.



פרשנים נוספים הדגישו, כי איראן תהיה מחויבת להסכם הרוסי-טורקי, בשל חוסר התועלת של הכוחות שלה בשטחי הלחימה בסוריה, והכרתה שרוסיה היא שהביאה לשינוי דרסטי במאזן הכוחות בחלב, ונטישתה את המערכה יביא לקריסת כל החזיתות, כמו שהיה בתדמור - שם השתלט ארגון 'המדינה האסלאמית' (דאעש) מחדש על העיר הקדומה.



מקורבים לחיזבאללה הביעו זעם על מאמר בעיתון הרוסי "איזבסטיה", בו הואשם הארגון הלבנוני בהתנקשות במפקדי שטח של כוחות המורדים באידליב, מה שמצביע על חוסר שביעות רצון מצד מוסקבה מפעילות הארגון הלבנוני בסוריה.



פרשנים לבנונים מעריכים, כי העמדות החיוביות של חיזבאללה אל מול יריביו בלבנון, בראשם ראש הממשלה סעד חרירי וסמיר ג'עג'ע, מטרתן להכין את הקרקע הפנים לבנונית לחזרתם של לוחמיו אל לבנון וקבלתו מחדש כארגון לגיטימי הפועל להגן על המדינה