בכל הנוגע לחקירת ראש הממשלהבנימין נתניהו בחשד לקבלת טובות הנאה מאנשי עסקים, קיימת תמימות דעים על כך שהפנים שעומדות מאחוריה הן אלו של ניצב מני יצחקי, ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה. אחת ההוכחות לזאת היא כנראה המשפט "ראש ממשלה מחליפים בקלפי ולא באמצעות מני יצחקי", שאמר השבוע ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) בעקבות הצעת החוק שלו, שנועדה לאסור על חקירת ראש ממשלה מכהן, אלא אם מדובר בעבירות ביטחון, מין, אלימות וסמים.



לאחרונה דווח בכלי התקשורת על פנייה של יצחקי ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בהמלצה כי יורה לפתוח בחקירה רשמית נגד נתניהו, זאת לנוכח ממצאים חדשים שהובאו לידיעת המשטרה. כמו כן, פורסם כי יצחקי היה זה שדחף את מנדלבליט ואת המעורבים בבדיקה לאפשר למשטרה לחקור את נתניהו. בשבוע שעבר אישר מנדלבליט ליצחקי לחקור את ראש הממשלה, ויצחקי הוא שמפקח מקרוב על החקירה שמתנהלת כעת.



"בסופו של דבר הפוקוס תמיד יהיה על ראש הארגון", מסביר ניצב בדימוס אהרן פרנקו, לשעבר נציב בתי הסוהר, ולפני כן מפקד מחוז ירושלים במשטרה, שם פיקד ישירות על יצחקי. "בסופו של דבר החוקרים שנחשבים בכירים, שיכולים להיות בדרגות קצונה, הם אלה שיושבים מול הנחקר. בעבר היו ראשי אגף חקירות ומודיעין במשטרה שעמדו בראש צוות החקירה, אך הפעם זה לא המצב".



לצד פרנקו, שורת הבכירים לשעבר במשטרה שרואיינו לכתבה הזאת מסכימים כי החקירה הנוכחית של נתניהו, שלה פוטנציאל של רגישות ונפיצות גבוה, נמצאת בידיים טובות. כולם מתארים את יצחקי כקצין בכיר אמין וענייני, שמביט בגובה העיניים, מתרחק מאור הזרקורים ונצמד אל חומר הראיות, יעלה מהם מה שיעלה. "יצחקי לא צריך את האישורים שלי ליכולותיו", אומר ח', קצין בכיר לשעבר במשטרה. "אני חושב שהוא מוכיח אותן יום־יום, גם מקצועית וגם ביכולת העמידה שלו. הוא עתיר ניסיון, טיפס מן השלבים הנמוכים למעלה כמו שצריך, בנוי נכון מבחינת הניסיון האישי שלו".



כולל לעמוד במסלול התנגשות מול ראש הממשלה?


"כולל".



חוקרים מגיעים לבית ראש הממשלה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



הוצנח לקלחת



יצחקי (60) נשוי ואב לשתיים, נולד בשכונת בית הכרם בירושלים. את שירותו הצבאי העביר בחיל האוויר ובחטיבת הצנחנים. לאחר השחרור מצא עצמו בחצי האי סיני, מנהל עסק לטיולי ג'יפים. בתחילה הוא בכלל נטה להצטרף לשב"כ, אלא שהמשמעות הייתה עקירה מירושלים, ולכן הוא נעתר לזימון שקיבל במקביל מהבולשת המשטרתית. לימים זו תהיה דווקא המשטרה שתעקור אותו מירושלים, כאשר ישובץ ליחידת העיקוב של מחוז הדרום. מנהל מרדפים, אוסף חומרי חקירה סמויים, מתזמר פשיטות גדולות, חלקן מתוקשרות מאוד, אך תמיד נותר בצללים.



לתודעה הציבורית יצחקי יעלה שנים לאחר מכן, בשנת 2007, כאשר ימונה לראש חטיבת המודיעין באגף החקירות והמודיעין. בשלב זה כבר התהדר בגיליון פיקודי ארוך - מהיחידות הסמויות של מחוזות הדרום וירושלים, לסגנו של ראש היחידה המרכזית במחוז ש"י (שומרון ויהודה), ליחידה המרכזית של תל אביב ומשם בחזרה לירושלים כמפקד מרחבי ציון ומוריה בשיא ימי האינתיפאדה השנייה. בהמשך כיהן גם כמפקד היחידה המרכזית של מחוז ירושלים. חלק גדול מהתפקידים הללו, אומרים כיום אנשים שליוו אותו לאורך הקריירה, מכשירים אותו כיום לעמוד מול האתגר שבחקירת ראש ממשלה מכהן.



"מה שבעיקר מכשיר אותו לכך הוא תפקידו כראש חטיבת המודיעין", אומר קצין בכיר לשעבר שהעדיף לא להיחשף. "שם יצחקי נחשף לחומר הכי חסוי שיש במשטרה, ויש הרבה חומרים כאלה. אבל בעיקר כמפקד היחידה המרכזית, הוא פיקד על חמישה מפלגים, ואחד מהם הוא מפלג התשאול. שם עוסקים בחקירות החסויות החשובות ביותר".



לדברי הבכיר לשעבר, אחת הפרשות שעיצבו את הקריירה של יצחקי היה רצח שני מקורות מודיעיניים במרכז הארץ, שאירע בשלהי 2006, והיה מהאירועים הקשים שידעה המשטרה. מפקד מחוז המרכז היה אז המפכ"ל לעתיד דודי כהן, ובראש אגף החקירות והמודיעין עמד מי שהתמנה אף הוא למפכ"לות בהמשך, יוחנן דנינו. הרציחות עוררו סערה ציבורית קשה, בפרט כאשר התברר כי בתוך שורות הארגון מתנהלת מלחמה סביב האחריות למחדל. אל לב היורה הרותחת הזאת בסוף 2007 הוצנח מני יצחקי, אז עוד תת־ניצב, שמונה למפקד צוות הבדיקה של הפרשה. "הוא לא התבייש להגיד כך וכך המסקנות, וכך וכך צריך לעשות", אומר הקצין לשעבר.



במסגרת הפרשה נשמעו טענות בדבר ניסיונות טיוח ואי נטילת אחריות מכל עבר, וכן טענות על הקמת ועדות חקירה ריקות מתוכן. דוח מבקר המדינה מאפריל 2011, חמש שנים אחרי מקרי הרצח, לא דחה את הטענות בביטול, אך גם לא אימת אותן. "מטרידה במיוחד תופעה בולטת של חוסר אמון בין גורמי משטרה שונים, כולל בין בכירים שבהם", כתב המבקר דאז מיכה לינדנשטראוס. "תופעה זו מעידה על הצורך הדחוף לתיקון התרבות הארגונית, החיונית כל כך לתפקודו של גוף מרכזי כמו משטרת ישראל". עבור דנינו, כך הוסרה המשוכה האחרונה למינויו למפכ"ל פחות מחודש לאחר מכן.



"מי שיטען שאם לדנינו יצחקי לכאורה עשה הנחות, מה שלא הוכח, בטח לראש הממשלה הוא יעשה הנחות - יעשה עוול לאיש", אומר הקצין הבכיר לשעבר. "הוא לא יטייח, יש לו ביצים. מצד שני, צריך להבין שהוא לא לבד פה. היועץ המשפטי יבדוק את התיק. והוא ופרקליט המדינה הם שיקבעו בשורה התחתונה אם להגיש כתב אישום או לא. המשטרה יכולה להמליץ, אבל זו לא החלטה שלו בסוף".



אהרון פרנקו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ג'ינס ואולסטאר



לפני שמונה לראש אגף החקירות והמודיעין שימש יצחקי גם בתפקידים מפקד יחידת לה"ב 433 ומפקד בפועל של מחוז ירושלים. לאורך דרכו המקצועית עלה יצחקי לכותרות לא פעם. בין היתר, ביוני האחרון נחשף בתקשורת "מסמך יצחקי", שהוכן בשנת 2014, איגד חומרים על עבירות לכאורה פליליות של חברי כנסת והוכן ביוזמת יצחקי. כמו כן, ביולי האחרון פורסם כי מנדלבליט ביקש ממפכ"ל המשטרה רוני אלשיך להאריך את כהונתו של יצחקי כדי לסיים עמו "עוד שתי חקירות רגישות".



"ראש אגף חקירות הוא אדם שבאים אליו קצינים - ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), ראש היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל), ראש לה"ב 433. הוא לא יכול להחליט בניגוד לחומרי החקירה שמונחים לנגד עיניו", אומר ניצב בדימוס שלומי קעטבי, לשעבר מפקד מחוז ש"י במשטרה. "הוא פשוט לא יכול. אם באים ואומרים לו: 'מצאנו ארבע, חמש ראיות נגד ראש הממשלה', הוא לא יכול להגיד לא. הוא יכול לומר 'אני מבקש השלמות'. אבל לפסול? את זה הוא יצטרך להסביר.יצחקי הוא בחור טוב, מקצוען, במעשיות המתבקשת. מאחר שמערכות עובדות בצורה של גיבוי הדדי, אף אחד לא יוכל לעשות שום דבר שימסמס את זה סתם. אם צריך המשך חקירה, יהיה המשך. אם צריך השלמות, יהיו השלמות. אם צריך עדים נוספים, יהיו עדים נוספים. אי אפשר לעגל, לערבב. דבר כזה יצוף ויעלה עננה שלמה מעליו. הכל על השולחן. אם ראש אגף חקירות ומודיעין היה היחיד שחוקר בתיק הזה, אולי היה אפשר לומר: הוא יכול לקחת את התיק, לפרש אותו איך שהוא רוצה. אבל זה לא המצב. המצב הוא שחומרים באים אליו מלמטה, מהיחידה הארצית".



"צריך לזכור שהוא לא מנהל את החקירה, יש צוות של שלושה קצינים שמונו בידי ועדת החקירה, והם מנהלים אותה", אומר ניצב בדימוס יוסי סדבון, לשעבר ראש אגף החקירות במשטרה. "גם ההמלצה להגיש או לא להגיש כתב אישום לא עומדת על אדם אחד. מוציאים ספר סיכום עם הניתוח המשפטי ועם המלצת היחידה. ההמלצה הזאת מצטרפת לחוות דעת ראש אגף החקירות, שמצרף את המלצתו או הסתייגותו, ותזכור שזאת רק המלצה. הפרקליטות היא שמחליטה, והיא לא חייבת לשמוע למשטרה".



אז איזה משקל יש בתוך הסיפור הזה לראש אגף חקירות ומודיעין?


"יש לו משקל מפני שהוא צריך להציג את החומר ליועץ המשפטי ולקבל את האישור שלו לפתוח בחקירה, מה שכבר קרה. גם להמלצה שלו יש משקל".



וגם לעובדה שבסופו של דבר חתימתו של יצחקי היא שאמורה להתנוסס על ההמלצה אם להגיש או לא להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה. מהחלק הזה, אומרים מי שהכירו אותו אישית במשטרה, הם לא מודאגים. "מני לא חושש מכלום", אומר ניצב בדימוס פרנקו.



העיתונאי אמיר זוהר, שזה שנים עוקב מקרוב אחר הקריירה של יצחקי, מסכים: "יצחקי הוא על הכיפאק, דרוויש כזה, לא רואה בעיניים, לא איזה פלצן או מורם מעם או מאלה שמחוברים. אדם של ג'ינס ואולסטאר".



כלומר, לא פוליטיקאי?


"בכלל לא. אם הוא ימצא לנכון להמליץ להעמיד לדין ברמת העובדות והראיות, הוא לא ימצמץ ויעביר לפרקליטות. ושם צריך לבדוק את הפוליטיקה. תמיד זה היה ככה".