משרד הביטחון אישר השבוע את הקמתן של שתי מכינות קדם-צבאיות חדשות. אחת מהן, שתוקם בהרצליה ותשלב נוער בסיכון, תהיה על שמם של האחים עמיחי וברק איטקיס ז"ל, שנהרגו בצבא. סג"מ ברק איטקיס, קצין בחיל הים, נהרג ב־1998 במהלך שירותו הצבאי. 12 שנה לאחר מכן, ב־2010, נהרג גם אחיו הצעיר רס"ן עמיחי בן ה־28, סגן מפקד טייסת בחיל האוויר, כשבמהלך טיסת אימונים מטוסו התרסק במכתש רמון. בני משפחת איטקיס בירכו על החלטת משרד הביטחון להקמת המכינה על שם שני הבנים.



המכינה הקדם-צבאית, שתיקרא "מגדלור" ותפעל בקונספט חדשני ובו פעילות ימית, תנוהל בידי יונתן לדרמן, שהיה חברו הקרוב של עמיחי איטקיס, ויותם לוי. "עמיחי עמד על זכותו להתגייס לקורס הטיס על אף השכול שפקד את משפחתו לאחר שאחיו נהרג", סיפר לדרמן. "במסגרת פעילות המכינה נוכל להעביר הלאה את מורשתם של ברק ועמיחי ז"ל - מורשת של ערכים, ציונות ומסירות למדינה".



כך, למשל, כשרצה להתקבל ללימודי תואר במנהיגות כתב: "בהיותי בן 16 חווינו, משפחתי ואני, טלטלה קשה עם נפילתו של אחי הבכור, ברק, בעת שירותו כקצין בחיל הים. אירוע זה השפיע ברבדים רבים על המשך נעורי. בגיל 17 החלטתי שאתגייס לשירות קרבי התנדבותי משני טעמים עיקריים: הראשון - ציונות. השני - רצוני לממש את שאיפותי במסלול חיים שלא יוכתב לי מכוח השכול".



משרד הביטחון מפעיל כיום 52 מכינות קדם־צבאיות בכל רחבי הארץ, שבהן לומדים 3,644 חניכים. "מפעל המכינות הקדם־צבאיות נמצא בראש סדר העדיפויות שלנו, לחיזוק חוסנה הלאומי של החברה הישראלית ולהכנה אמיתית ומשמעותית של בני הנוער לקראת שירותם הצבאי", אמרה חביבה סלומון, ראש היחידה לנח"ל ומכינות קדם־צבאיות באגף הביטחוני־חברתי במשרד הביטחון.



***



השבוע לפני: ניסיון הפיגוע הראשון של פת"ח, 1.1.1965



תנועת פת"ח הפלסטינית ממלאת תפקיד מרכזי בפוליטיקה הפלסטינית ובסכסוך הישראלי-פלסטיני מאז שנות ה-60 של המאה ה־20. התנועה נוסדה בסוף שנות ה-50. הקמת אש"ף (הארגון לשחרור פלסטין) ב-1964, שפת"ח ראתה אותה כניסיון של מדינות ערב להשתלט על המאבק הפלסטיני, הניעה את התנועה להתחיל בפעילות.



ב־1 בינואר 1965 בוצע ניסיון הפיגוע הראשון של הארגון, במהלכו חדרו שלושה אנשי פת"ח מכיוון ירדן לעבר המוביל הארצי. החוליה הצליחה להניח מטען נפץ, אך הוא לא התפוצץ והתגלה בידי סיור של משמר הגבול שעבר באזור. בדרכה חזרה לירדן נתקלה החוליה בחיילים ירדנים, ובחילופי האש עמם נהרגו שניים מאנשי פת"ח. השלישי הצליח לשוב לירדן. על אף הכישלון, פעולה זו נתפסה בעיני הערבים הפלסטינים כאירוע מכונן, וקרנה של התנועה עלתה.



המוביל הארצי, 1964. צילום: פריץ כהן, לע"מ



באוגוסט 1986 הכריזה מדינת ישראל על פת"ח כארגון טרור. עם זאת, במהלך הסכמי אוסלו הכירה ישראל בארגון הגג אש"ף כנציגו הלגיטימי של העם הפלסטיני.



טיפול לייזר


אלביט מערכות הודיעה אתמול כי זכתה בשני חוזים לאספקת מצייני לייזר אוויריים, בהיקף כולל של כ־35 מיליון דולר. החוזים ייושמו במהלך שלוש שנים, והמערכות יסופקו על ידי רפאל לשתי מדינות באזור אסיה פסיפיק. מערכות הלייזר של אלביט מערכות נמצאות בחזית הטכנולוגית והמבצעית זה כשלושה עשורים.



יש גב


מנהל הרכש במשרד הביטחון ירכוש תחמושת מחברת תעש מערכות בהיקף של 1.75 מיליארד שקלים עד שנת 2025, כך הודיע השבוע משרד הביטחון. ההסכם החדש תומך בתוכנית האימונים של צה"ל לשנים קדימה ויבטיח ודאות כלכלית למימוש החלטת הממשלה להעברת מפעלי תעש מרמת השרון לנגב.