היועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש) ד"ר אביחי מנדלבליט הודיע הבוקר (חמישי) לעורכי דינו של ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) כי בתום חקירת המשטרה ולנוכח הראיות שהוצגו, התגבשה תשתית המצדיקה הגשת כתב אישום נגדו. בכך, אימץ היועמ"ש את עמדת פרקליט המדינה שי ניצן כי יש מקום להגיש כתב אישום כנגד חבר הכנסת. 



צוות ההגנה של חבר הכנסת מסר בתגובה כי "הצעד של היועמ"ש הוא צעד בלתי חוקי וחסר תום לב, שמטרתו למנוע את זכות השימוע מח"כ גטאס ולהאריך את מעצר הבית. היועמ"ש פנה אלינו שלשום בבקשה להסכים להאריך את מעצר הבית של ח"כ גטאס, בתנאי למסירת החומר ומתן זכות שימוע, דבר תמוהה ולא מקובל כשלעצמו שמעיד על כוונה לקיים הליך שתוצאתו ידועה מראש, חוסר תום לב מוחלט והתניית זכות בסיסית בחוק בכך שח"כ יישאר במעצר ללא עילה או הצדקה".



"התנהלות מפלה ודורסנית"



לדברי ההגנה, "ההודעה שמסר היועמ"ש היום ליו"ר הכנסת חורגת מהמסגרת הנורמטיבית והחוקית והיא בבחינת איפה ואיפה ומניעת הליך הוגן והיא המשך להתנהלות המפלה והדורסנית של היועמ"ש מתחילת התיק, שככל הנראה נגועה בשיקולים זרים ומניעים פוליטיים, כפי שנעשה כבר בבקשה להסיר החסינות בצעד חסר תקדים שלא היה בו צורך ושלא נעשה עם ח"כ אחר בעבר. אנו עומדים על זכותו שלח ח"כ גטאס לשימוע לפני קבלת החלטה סופית להגשת כתב אישום ומצרים על התנהגות היועמ"ש ולא נוותר על זכות זו". עורכי דינו הוסיפו כי לא יסכימו להארכת מעצר הבית של ח"כ גטאס וציינו כי יעמדו על כך בדיון שיתקיים היום בבית משפט השלום ברחובות בשעה 13:00.



כזכור, נגד ח"כ גטאס התנהלה חקירה בחשד להכנסת טלפונים סלולריים, כרטיסי סים, אוזניות ופתקים שבהם ככל הנראה מוצפנים קודים סודיים אל התאים של שני אסירים ביטחוניים, וזאת כאמור בניגוד להוראות שב"ס ובניגוד לחוק.



ח"כ באסל גטאס בהארכת מעצרו. צילום: קוקו



עוד עלה כי ח"כ גטאס "ניצל" את חסינותו כח"כ, עבר את מנגנוני השב"כ ללא בדיקה והגיע לכלא בו שוהים האסירים הביטחוניים כשהוא נושא על גופו את הטלפונים כשהם מוסלקים בתוך ספר ובמעטפות. ח"כ גטאס הכחיש במהלך החקירה את העובדה כי ידע שמדובר באביזרי תקשורת שישי בהם כדי לפגוע או לסכן לכאורה את ביטחון המדינה, אולם הוא קשר עצמו לעצם מסירת המעטפות לידי אותו אסיר. נציין כי חבר הכנסת תועד במצלמות הכלא, והיה נתון למעקב של חוקרי לה"ב 433 שאף עיכבו אותו עם יציאתו מהמקום. במהלך חקירתו בנושא שלף גטאס את תעודת החסינות שלו.



היועמ"ש אישר לאחר בדיקת הפרטים את חקירתו של ח"כ גטאס באזהרה, וזאת לאחר שוועדת הכנסת החליטה להסיר את חסינותו. ח"כ גטאס נעצר, נחקר, והודה כאמור במסירת המעטפות. יחד עם זאת, במהלך חקירתו סירב למסור לחוקרים את זהותו של האיש ממנו קיבל לדבריו את האמצעים האמורים על מנת להעביר אותם אל האסיר הביטחוני.



חוקרי לה"ב 433 שביצעו איכון למכשיר הטלפון ופעלו באמצעים טכנולוגיים נוספים הצליחו בסופו של דבר לאתר את אחיו של האסיר הביטחוני וליד דקה וביצע את מעצרו. בתום החקירה החומר הועבר ליועמ"ש ולפרקליט המדינה, שיקבלו כאמור את עמדת המשטרה לפיה התגבשה תשתית ראייתית לקראת הגשת כתב אישום, וברוח זו נמסרה הבוקר ההודעה לפרקליטיו של גטאס בנושא. 



ח"כ גטאס נחקר ביציאה מבית כלא קציעות. ארכיון