פרשת החייל אלאור אזריה והרשעתו בבית הדין הצבאי בהריגת המחבל הגוסס בחברון לא רק גורמות לפילוג בחברה הישראלית, אלא גם מאיימות לפגוע באמון הציבור בצה"ל ובמוטיבציה לגיוס ליחידות קרביות. כך עולה מממצאי סקר שנערך עבור "מעריב־סופהשבוע" על ידי מכון המחקר פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר. על פי הסקר, 58% מהציבור מסכימים עם הטענה שהרמטכ"ל גדי איזנקוט וצמרת צה"ל מנותקים מהחיילים בשטח, לעומת 35% שאינם סבורים כך.
עוד עולה מהסקר כי רוב גדול בציבור, 60%, מעריכים כי להרשעתו של אזריה תהיה השפעה שלילית על המוטיבציה של בני הנוער להתגייס לשירות קרבי בצה"ל. 31% השיבו כי אין הם חוששים מפני השלכות כאלה. 70% מהציבור סבורים כי משפט אזריה והכרעת הדין פוגעים באמון הציבור בצה"ל, לעומת 25% שאינם חושבים כך. באותו הקשר - 58% מהנשאלים מקבלים את הטענה שהכרעת הדין בעניינו של אזריה משדרת לחיילי צה"ל מסר שלפיו הם נותרו לבדם, ללא גיבוי של המערכת, לעומת 35% שדוחים אותה.


 
(הצביעו בסקר "מעריב אונליין")

ככלל, רוב הציבור, 51%, אינו מסכים עם המעשה שבגינו הורשע אזריה, לעומת 39% הסבורים כי פעל נכון בשעה שירה והרג את המחבל הפצוע. פילוח התוצאות של אותם חלקים בציבור הסבורים כי אזריה פעל נכון מלמד כי מחציתם נשים, צעירים עד 29 (55%), בעלי השכלה תיכונית ומטה (56%), דתיים (55%) וחרדים (75%) לעומת 66% בקרב החילוניים הסבורים שאזריה פעל לא כשורה. 

עורך הסקר, מנחם לזר, הסביר כי ככל שעולה דתיותו של המשיב - כך גוברת התמיכה באזריה. במקביל, התמיכה בו עולה ככל שהגיל ורמת ההשכלה יורדים. נשים תומכות באזריה יותר מאשר גברים, אולי משום שהן רואות בו "ילד של כולן".
נתון נוסף ומעניין מלמד כי אף על פי שהרוב אינו מסכים עם מעשהו של אזריה, 60% מהציבור לא מקבלים את הכרעת בית הדין הצבאי שהרשיע אותו בהריגה, וזאת לעומת 38% שמצדיקים אותה. את הסתירה הזאת ניתן להבין מהתשובה לשאלה: האם אזריה קיבל משפט הוגן? 51% מהציבור סבורים שהמשפט לא היה הוגן, לעומת 36% הסבורים ההפך. מבין אלה הסבורים כי אזריה לא זכה למשפט הוגן, 34% מטילים את האחריות לכך על התקשורת. 20% הפנו אצבע מאשימה דווקא אל שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, ואילו 16% טענו כי הרמטכ"ל איזנקוט הוא הגורם לכך שאזריה לא זכה למשפט הוגן. 

מפגינים מחוץ לקרייה במהלך הקראת הכרעת הדין של אזריה. צילום: רויטרס
זאת ועוד: 58% מהמשיבים הסכימו עם ההגדרה שלפיה אלאור אזריה הוא "הילד של כולנו", לעומת 37% שלא מסכימים איתה. ולבסוף - הסקר מצביע בבירור על רוב סוחף בציבור למתן חנינה לאזריה: 75% תומכים בחנינה לעומת 18% בלבד המתנגדים לה.
הסקר נערך ב־4 בינואר 2017, בסמיכות להכרעת הדין במשפט. בסקר השתתפו 505 חברים בפאנל הפוליטי של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. הסקר בוצע על מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל - מגיל 18 ומעלה, וטעות הדגימה המרבית בו היא 4.3%.