בלב ליבה של סערת פרשת הרשעתו של החייל היורה אלאור אזריה, במשרד הביטחון מקדמים הצעת חוק שתגן על לוחמים שביצעו פעולות שעולה מהן חשד לעבירות במהלך אירועים מבצעיים. בהצעת החוק שמקדם סגן שר הביטחון, ח"כ הרב אלי בן דהן (הבית היהודי עולה), כי החוק בא לקבוע כי אנשי כוחות הביטחון ייהנו מחסינות לפעולות שביצעו או שנמנעו מלבצע והכל לפני, אחרי ותוך כדי אירוע מבצעי או אירוע טרור, שלא בפעילות המבצעית השוטפת של היחידה בה עובד או משרת איש כוחות הביטחון".



על פי הצעת החוק, מי שייהנה מהחסינות הוא "כל חייל, מפקד וקצין בצה"ל בשרות חובה, סדיר, מילואים, עובד שרות הביטחון הכללי, שוטר או קצין משטרת ישראל, שוטר או קצין משמר הגבול, איש משמר הכנסת, מישר, משרת בשירות אזרחי-ביטחוני או כל איש כוחות הביטחון בארגון מודיעין או ארגון מבצעי ששר הביטחון בחקיקת משנה יחליט כי יהיה חלק מחוק זה".



בהצעת החוק נכתב כי "איש כוחות הביטחון לא יישא באחריות פלילית ולא ייחקר חקירה תחת אזהרה ויהיה חסין בפני כל פעולה משפטית, בשל פעולה שביצע או פעולה שנמנע מלבצע או מעשה שעשה או מעשה שנמנע מלעשות לפני או במהלך אירוע מבצעי והכל אם היתה הפעולה לשם מילוי תפקידו או שלא במילוי תפקידו או למען מילוי תפקידו, כאיש כוחות הביטחון".



"מסר ברור לחיילי צה"ל". סגן שר הביטחון אלי בן דהן. צילום פרטי
"מסר ברור לחיילי צה"ל". סגן שר הביטחון אלי בן דהן. צילום פרטי



סגן שר הביטחון אלי בן דהן, יוזם החוק: "החוק מעביר מסר ברור לחיילי צה"ל: כשם שהם מגנים עלינו, אנחנו מגנים עליהם. מדובר בחוק מאוזן שמאפשר מצד אחד לחיילי צה"ל לבצע את תפקידם בהגנה על מדינת ישראל ועם ישראל בלא מורא או חשש כלשהו, ומצד שני קובע מגנון המאפשר להסיר את החסינות במידה ונעשו עבירות על הכללים. בשנים האחרונות ראינו יותר מדי חיילים ומפקדים מוערכים בצה"ל שסבלו מעינוי הדין, משפטם נמשך זמן רב ולבסוף הם זוכו ובזמן הביניים הושעו מהצבא. רק משום שלא נאמרה אמירה חוקית וערכית ברורה שאנחנו מגנים עליהם בעת מילוי תפקידם. כמי ששירת כרב סרן בצבא אני בטוח שהדבר יסייע לחיילינו. אין לי ספק שחברי הכנסת יתמכו בחוק".



ואכן החוק, אם יעבור, לא יגן על מי שביצע עבירות כגון ביזה, השחתת ציוד, לקיחת שוחד, בריונות, עבירות מין כלפי בלתי מעורבים או מעורבים באירוע המבצעי.



עו"ד וסא"ל במילואים, אייל פלטק, מי שייעץ בכתיבת החוק, מחדד: "החוק כן יגן על פעולה שעשה איש כוחות הביטחון במהלך פעולת טרור שלא במסגרת תפקידו במסגרת בה הוא עובד או משרת. חסינות על פי חוק זה תחול באופן אוטומטי ומיידי על איש כוחות הביטחון שביצע את המעשה או נמנע מלעשות או המעשה ו/או על מפקדו של עושה המעשה או הנמנע מלעשות מעשה".



"הפגיעה באנשי כוחות הביטחון תצטמצם". עו"ד אייל פלטק. צילום: יח"צ
"הפגיעה באנשי כוחות הביטחון תצטמצם". עו"ד אייל פלטק. צילום: יח"צ



עוד נכתב בהצעת החוק כי "על מנת להסיר את החסינות מאיש כוחות הביטחון, ייקבע על ידי השר: מנגנון מיוחד שבידיו תהיה הסמכות להסרת החסינות מאיש כוחות הביטחון. המנגנון ייקבע בחקיקת משנה על ידי השר כאשר ישיבות, פרוטוקולים ומסקנות של חברי המנגנון להסרת החסינות של איש כוחות הביטחון יהיו חסויים וחברי הוועדה במנגנון יהיו רשאים לזמן לעדות כל אדם כפי שיימצא לנכון. החוק קובע כי החלטה סופית של המנגנון ניתנת לערעור לפני "בית המשפט לעניינים מנהליים".



עו"ד פלטק מסכם: "זו יוזמת חקיקה שתצמצם ותימנע פגיעה באנשי כוחות הביטחון כתוצאה מ'אימת הדין' שמרחפת עליהם בפעולותיהם. זו הצעת חוק שתאבק ותדרוש פתרונות לצמצום פגיעה באנשי כוחות הביטחון".