הרמטכ"ל גדי איזנקוט ראה כמו העולם כולו את התמונות שהוצאו מתוך מצלמות האבטחה שניות לאחר הפיגוע - וראה איך עשרות חיילים רצים לכל כיוון, רק לא לכיוון המשאית והמפגע. התחושה שעלתה מן התמונות כאילו החיילים נסים על נפשם עוררה חלחלה ושיח אלים ופוגעני. אי אפשר להישאר אדיש לנוכח התמונות הקשות על רקע פרשת אזריה, על רקע הקולות, בעיקר של הפוליטיקאים ושל הגולשים ברשתות החברתיות. הדבר שהכי מרגיז את הרמטכ"ל הוא העבודה שבשטח המציאות הפוכה לגמרי; בשטח חיילים פותחים באש, מחסלים מחבלים ומנטרלים זירות פיגוע בלי כל חשש.



"אי אפשר לצפות מחייל צעיר שיפעל כמו לוחם חי"ר בזירת פיגוע אם הוא בכלל לא קיבל הכשרה כזו", אמר לי אתמול גורם בצה"ל. והוא צודק. אבל עדיין התמונות מוסיפות שמן למדורה.



כדי לסבר את האוזן, הנה כמה נתונים חשובים. ב־2016 חיסלו לוחמי צה"ל 84 מחבלים; 79 מחבלים ביהודה ושומרון ועוד חמישה מחבלים על גבול רצועת עזה. בשנה האחרונה נטרלו ופצעו לוחמי צה"ל 874 מחבלים. 757 מהם ביהודה ושומרון ועוד 117 בגבול רצועת עזה.



התמונות ממצלמות האבטחה אולי מלמדות על הרתעה בקרב החיילים, אולם המספרים מלמדים שחיילי צה"ל לא מורתעים. גם העדויות שנאספו מזירת הפיגוע אתמול מצד החיילים לא מראות על חשש מלפתוח באש. "ברגע שהבנתי שזה פיגוע, הכנסתי מחסנית ויריתי לעבר המחבל", העיד אתמול הצוער ת', שהיה מהחותרים למגע.




איתן רונד פגע פעמיים - במחבל ובעצב הפתוח של צה"ל



גיבור היום איתן רונד, שחיסל את המחבל, התבטא בגלי צה"ל ואמר כי הוא חושב שהחיילים לא חתרו למגע בגלל פרשת אזריה. התבטאות זו הייתה לא ראויה, לא נכונה, שופטת ומתירה את שמם הטוב של הלוחמים בכל צה"ל. רונד פגע אתמול פעמיים; בפעם הראשונה בגבורה במחבל - ובפעם השנייה בעצב הפתוח והרגיש של צה"ל. בצה"ל ממשיכים לסרב להכיר באפקט אלאור אזריה.



השיח האלים אתמול סביב השאלה אם יש השפעה או אין השפעה, מוכיח שבצה"ל לא קוראים את המפה נכון. אולי המספרים מראים שצה"ל לא מורתע, אולם המציאות מראה שהוא מאוד פגיע.