"מהוועידה בנושא העימות הישראלי־ פלסטיני, שתתכנס כאן ביום ראשון, לא ייצא שום דבר רציני", כך אמר בפסקנות ל"מעריב־השבוע" מנהיג המפלגה הרפובליקנית, פרנסואה פיון, המועמד המוביל במרוץ לנשיאות צרפת בחודש מאי הקרוב. גם למארגני הוועידה בממשל הסוציאליסטי של הנשיא פרנסואה הולנד אין ציפיות לתוצאה מעשית מהוועידה, הנערכת ערב חילופי השלטון הצפויים בארה"ב וגם בצרפת.



על אף שישראל הודיעה כבר מזמן כי היא מתנגדת לוועידה ולא תשתתף הפעם, טען אתמול שר החוץ הצרפתי ז’אן מרק ארו, מיוזמי הוועידה, כי הכינוס נחוץ גם נוכח הצהרותיו של הנשיא הנבחר בארה"ב, דונלד טראמפ. "הוועידה תתקיים למרות שהוא לא אוהב אותה", הסביר אירו. "הצלחנו ליצור הסכמה בינלאומית רחבה בדבר הדחיפות שבצורך לקיים את פתרון שתי המדינות".



לדברי המארגנים, ישתפו בוועידה 71 שרי חוץ או נציגיהם ונציגי מוסדות בינלאומיים. השגריר המיוחד, פייר וימון, הודה כי בניסוח הצעת ההחלטה הסופית היה צורך למצוא איזון "בין עמדות של מדינה פרו־ישראלית כמו צ’כיה ומצד שני, מדינה כמו אלג’יריה". ביום שישי שעבר נערך מפגש שבו השתתפו נציגי 15 מדינות ומוסדות בינלאומיים, ובתוכן הקוורטט למזרח התיכון, כדי לנסח טיוטה ראשונה להחלטת הסיכום של הוועידה. במפגש לקחו חלק, בין היתר, נציגים מגרמניה, משוודיה, מסעודיה וממצרים. הוועידה תיפתח רשמית ביום ראשון אחר הצהריים על ידי הנשיא הולנד ותימשך חצי יום בלבד.



הסעיפים מעוררי הדאגה לא נכללו



71 המדינות שישתתפו בוועידת השלום שתתכנס ב־15 בינואר צפויות לקרוא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס לחזור ולהצהיר על מחויבותם לפתרון שתי המדינות ולהתנער מגורמים רשמיים בממשלותיהם המתנגדים לכך, כך לפי הטיוטה של הודעת סיכום הוועידה. עם זאת, בנוסח הטיוטה שהוצג ביום שישי לא נכללו הסעיפים שעוררו את עיקר הדאגה בישראל- לא פרמטרים לפתרון כפוי ואפילו לא "ששת העקרונות" שהציג לפני כשבועיים שר החוץ האמריקאי, ג’ון קרי, שאישר את בואו לוועידה. הטיוטה, אגב, כוללת התייחסות חיובית לנאומו של קרי.



לפי הטיוטה, המדינות שישתתפו בוועידה ידגישו כי הן לא יכירו בכל שינוי בקווי 4 ביוני 1967, כולל בירושלים, למעט שינויים שעליהם יסכימו הצדדים במסגרת משא ומתן. המדינות שישתתפו בוועידה יבהירו עוד כי הן מחויבות לעשות הבחנה בכל הפעולות שלהן בין שטחי מדינת ישראל לבין ההתנחלויות בשטחים שנכבשו על ידי ישראל ב־1967. מנסחי הטיוטה קראו לשני הצדדים "להימנע מצעדים חד־צדדיים שינסו לקבוע מראש את תוצאות המשא ומתן על הסדר הקבע, כיוון שפתרון באמצעות משא ומתן שיביא לשתי מדינות – ישראל ופלסטין – שחיות זו לצד זו בשלום ובביטחון – הוא הדרך היחידה להשיג שלום בר קיימא".



הטיוטה מזכירה את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא ההתנחלויות לפני מספר שבועות, ונכתב בה כי "המדינות המשתתפות בוועידה מברכות על אימוץ החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2334 שמגנה את הבנייה בהתנחלויות, את ההסתה ואת האלימות".