עונת ההרשמה לגנים לקראת שנת הלימודים הבאה נמצאת בעיצומה. המבחר עצום ומבלבל וקשה לבחור את הגן שישמש לילדכם כבית. עידית צולמן, ראש התוכנית להכשרת גננן/ת בגן פרטי במכללת לוינסקי לחינוך, איגדה מספר טיפים חשובים, שיעזרו לכם בבחירת הגן מבחינה מקצועית ובטיחותית שאולי יצליחו להסיר מכם מעט דאגה.



בדקו את עיצוב הסביבה החינוכית של הגן: עוד לפני שפתחתם את השער לגן התבוננו ובדקו את מיקומו של הגן, את הגדר המגינה שסביבו, את הכניסה וחצר המשחקים, את לוח ההורים בכניסה וכדומה. מוקד חשוב לבדיקה הוא הנגישות שלכם אל הגן אליו תגיעו כל יום פעמיים ביום והאם הדרכים אליו נוחות לכם. מי שמגיע עם רכב צריך לבדוק אם קיימת חנייה קרובה. יש לבדוק אם אין בסביבת הגן מפגעים בריאותיים כמו עמוד מתח גבוה של חשמל, אזורי פריקה של מטענים כבדים, אתרי בנייה ועוד.

בדקו את המבנה התשתיות והאבזור של הגן: המוקד הראשון לבדיקה הוא בטיחות וניקיון. יש לוודא שהתשתיות של הגן בטיחותיות לשהות של פעוטות והאם התשתיות נותנות מענה לצרכים שלהם. על חדרי הגן, המטבח והשירותים להיות נקיים על פי הסטנדרטים שלכם. בדקו את הבטיחות ואת הניקיון של המתקנים בהם לנים הילדים ושל האביזרים והמשחקים העומדים לרשותם. בגן הילדים משאבים רבים כמו משחקים, צעצועים, מחשב, טלוויזיה - חשוב לבחון האם הם תואמים לגיל הילדים ויעודדו צמיחה והתפתחות.



אתם נפגשים עם צוות הגן שבוודאי יערוך לכם קבלת פנים חמה ונעימה. צפו בעבודתם וביחסם אל הילדים. הקשיבו לילדים בגן וראו איך הם מרגישים, שמחים? עצובים? כועסים? עליכם להכיר את צוות הגן הכינו מראש שאלות שהייתם רוצים לשאול את האחראי: כמה אנשים עובדים בצוות וכמה ילדים יהיו בגן? איזו הכשרה מקצועית מעמיקה ומוכרת עבר הצוות? האם הצוות מקבל הדרכה קבועה ועל ידי מי? מי מוביל ומי מפקח על עבודת הצוות? מי מחליף את המטפלות במקרה של היעדרות? עד כמה מתאפשרת מעורבות הורים בחיי הגן? וכך הלאה.



קראו ולימדו את חוזה ההתקשרות עם הגן, את ההתנהלות הנדרשת מכם מול הגן, ואת האופציות להשתחרר מן החוזה למקרה ושיניתם דעתכם או החלטתם לעבור דירה באמצע השנה. ולא לשכוח את סעיף הביטוח של הילדים. חשוב מאוד לקבל המלצות מהורים בגן שיוכלו לספר לכם על מידת שביעות רצונם ורצון ילדם. אמנם כל אחד מאתנו שם דגש על דברים החשובים לו, אך המלצות הורים יכולות להיות מכריעות במערך השיקולים שלכם בעד ונגד בחירת גן.



לאחר שהתבוננתם הקשיבו ללבכם, אם הרגשתם נוח ונעים, אם מראה הגן והצוות מקבלים אתכם במאור פנים ומצאתם את כל מה שחיפשתם, סביר להניח שגם ילדיכם ירגיש כך. רווחת ילדינו היא בראש מטרותינו. הקדישו מזמנכם והשתמשו בשיקולי דעת לפני שהנכם בוחרים לילדיכם מסגרת חינוכית בה יצטרכו לבלות שעות רבות ביום.



לילי פוקמונסקי, מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, מוסיפה כי במרבית הרשויות ניתן לרשום את הילד לגן הילדים דרך האינטרנט, כאשר לרשות ההורים עומדות מספר אופציות לבחירה בין הגנים הסמוכים למקום המגורים. "על ההורים להבין כי גן הילדים הוא מוסד חינוכי בפיקוח משרד החינוך וכי הגנים פועלים על פי תוכנית מסודרת וצוות הגן מיומן להכיל את הילד על פי צרכיו. הורים יכולים לסייע לילד ולעצמם אם יקבלו בפתיחות, שיתוף והבנה את המעבר ממסגרת הבית או המסגרת הפרטית למוסד חינוכי ממלכתי. ככל שהמסר של ההורים יהיה מסר של אמון וכך שסומכים על המערכת ועל הצוות הפועל בה, כך יטיב תהליך ההסתגלות של הילד".



הכללים עליהם ממליץ ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים:
1. באזור מתקני המשחקים קיים משטח בולם זעזועים (חול בעומק 30 ס"מ לפחות או משטח בולם נפילה מסוג אחר).


2. אזור הבישול במטבח מופרד משאר חלקי הגן ואינו נגיש לילדים.


3. טמפרטורת המים בברזים מוגבלת ל-45 מעלות או שברזי המים החמים מנוטרלים.


4. מותקן שער בראש ובתחתית גרם המדרגות, למניעת נפילה.


5. קיים מנגנון למניעת טריקת דלת וכיסוי לצירי הדלת (דוגמת אקורדיון) למניעת היתפסות אצבעות.