אם גם אתם עברתם את שנות ה־20 לחייכם, צמד המילים "ורד הגליל" בוודאי גורם לכם לפנטז על שוקולד. אבל לא עליו אני רוצה לדבר אלא על חוות הנופש ורד הגליל, שהצליחה להשכיח ממני ל־24 שעות את השבוע הארוך שעברתי. החווה שצופה על הרי הגולן הוקמה בשנות ה־60 על ידי יהודה אבני ואשתו יונה. בני הזוג שאפו לממש חזון חלוצי ולהגשים גם את חלומם לפתוח בית חם לסוסים. הם התיישבו על גבעה, בשטח מסולע וקוצני, שבה נמצאת כיום החווה שמארחת מבקרים מכל העולם.



החווה כוללת 30 בתי נופש, מעץ ואבן. לכל יחידה יש האופי המיוחד שלה במסגרת האווירה הכפרית במקום. בתי הנופש מתאימים לזוגות ולמשפחות, הם מאובזרים בכל החידושים וכוללים גם קמין עצים שתורם לאווירה החמימה. מהמבנים יוצאים שבילי טיול המוקפים בצמחייה. הם מובילים אל פינות חמד נחבאות, גת עתיקה ובוסתנים עם פרי.



מלבד הליכה בטבע וסתם הירגעות על הערסל מול הנוף, אפשר לבקר כמובן בחוות הסוסים של ורד הגליל וליהנות מרכיבה. הרכיבות המוצעות מתאימות לרוכבים מתחילים ומנוסים ומתקיימות בקצב אטי. בעלי הניסיון יוכלו לבחור ברכיבה אתגרית יותר, ואפילו לצאת למסע של יומיים באזור הכנרת.


אם אתם מעדיפים את הרגליים שלכם על הקרקע, החווה ממוקמת בגולן וממנה אפשר לצאת לטיולים רגליים בשמורות הטבע ובנחלים. כדאי לדעת שהחווה גדולה יחסית ובתי האירוח פזורים על שטח נרחב, כך שאפשר להעביר את השהות במקום בלי לפגוש נפש חיה. חסרה לכם קצת חברה? תוכלו לפגוש מטיילים אחרים במסעדת "טיבי'ס", שבה מוצעות ארוחות הבוקר ללנים בחווה.



"טיבי'ס", מסעדת השף חיים טיבי (לשעבר "מוסקט"), נמצאת לצד חוות הסוסים. היא מגישה בין היתר מנות בשרים מעולות, שמבוססות על בקר שגדל בגליל ובגולן. המקום מתמחה גם בפסטות, כמובן מעבודת יד, ומפנק גם בנקניקים ובמאפים ולחמים שנאפים בקונדיטוריה הצמודה למסעדה.



מלבד אוכל טוב, המסעדה מציעה חוויה כפרית שלמה, שמתבטאת בעיצוב המשלב עץ ואבני בזלת. מחוץ למבנה החמים יש גם דק עץ חיצוני הפונה אל חוות הסוסים, שפשוט נפלא לשבת עליו בימים שהשמש יוצאת. רק אל תשכחו להזמין את אחד הקוקטיילים הנפלאים שמכין ג'וש אלכסנדר, מנהל המסעדה.


אי אפשר לבלות בצפון בלי להתחבר לאדמה. והדרך הטובה ביותר לעשות זאת, לדעתי, היא בנסיעת שטח. רק כשנוסעים בשדות, מריחים את הפריחה וצולחים את הנחלים מבינים באמת עד כמה הגולן יפהפה.



טיולי שטח בטום קאר. צילום: מיטל שרעבי, תקשורת



"חוויות באגי בגולן" מוציאים טיולי שטח ברכבי טום־קאר מפארק הירדן. המסלולים עוברים בבקעת בית צידה ומשם ממשיכים לכיוון נהר הירדן. הם חולפים בשמורת המג'רסה, בלגונות נחבאות, וחוצים את יובלי הירדן. הטיולים מתאימים לזוגות ולמשפחות ומתבצעים בנהיגה עצמאית. המסלול הבסיסי הוא בן שעה ורבע, כולל עצירות והפסקה לקפה.



מחיר: 360 שקל לטיול זוגי, 560 שקל לארבעה נוסעים. באינטרנט ניתן למצוא קופוני הנחה. פרטים נוספים בטל׳: 052־2220054.



מה מגדלים


אחרי שחווינו את פלאי הטבע, זה הזמן ליהנות מפירות הארץ. אפשר למשל לקפוץ לסיור בבוסתן לבונה של יוסף ורחל לישנסקי, חקלאים ממושב אלמגור. בני הזוג גרים במושב משנת 1972. הם התחילו בגידול ירקות ואחר כך התמקדו במטעי אבוקדו ומנגו. לפני 20 שנה, בעקבות שריפה הרסנית שפרצה במטעים שלהם, החליטו לשנות את הייעוד של האדמה: במקום הגידולים הם שתלו שתילים של זנים ייחודיים שהגיעו מרחבי הגלובוס, הקימו בוסתן של עצי פרי אשר גדלים ללא ריסוס.



בבוסתן המקסים הזה אפשר לבקר כל השנה ולהצטרף לסיורים מודרכים שמעביר לישנסקי, איש אדמה עשיר בידע. ליד כל עץ בבוסתן מצוין שמו העברי והלועזי ותאריך הנטיעה שלו. בעונה זו של השנה, למשל, ניתן למצוא את פירות הפיטאיה, המרולה, הקניסטל, שעועית גלידה, פירות הדר ועוד.


כל סיור אורך בין שעה לשעה וחצי. אם יישאר לכם זמן פנוי, בקשו מיוסף לספר לכם את סיפורו על מחתרת ניל"י ועל יוסף לישנסקי, סבו, אשר הואשם על ידי הטורקים בבגידה ונתלה בדמשק.



מחיר: 50 שקל למשתתף בסיור. בתיאום מראש בטל׳: 052־5385757.


אפשרות בילוי נוספת היא ביקור ביקב "בזלת הגולן" בקדמת צבי במרכז רמת הגולן. המקום הוקם בשנת 1998 על ידי היינן יואב לוי ומתאים למטיילים ולחובבי יין. הביקור ביקב כולל צפייה בסרטון קצר המתאר את העבודה במקום, הסבר על היינות השונים שמיוצרים, טעימות ועוד. תוך כדי לגימה תוכלו לשמוע על הקשר החזק בין המקום לאזור שבו הוא נמצא, שמתבטא בין היתר בלוגו שנבחר ליקב - דיוקנו של אל היין דיוניסוס, שמבוסס על מטבע שנמצא בחפירות ארכיאולוגיות בגמלא.



אבל זה לא הקשר היחיד. ליקב 40 דונם של כרמי יין הגדלים בגובה של כ־500 מטרים ועוד 40 דונם בגובה של 900 מטר. בשנה שעברה הוא זכה לפרסום משום שה"שרדונה נגב גולן" שלו מבציר 2014 עשה רעש כשעל הפקק שלו הודפס דגל ישראל.


מחיר: ביקור וטעימת יינות - 25 שקל לאדם. ביקור בתיאום מראש בטל׳: 04־6965010.



מה אוכלים


אם אתם חוזרים למרכז הארץ, או נשארים באזור הצפון, כדאי שתכניסו עוד נקודת עצירה לטיול: ארוחה מזרחית במסעדת "אלסולטאן". המסעדה שנמצאת במרכז "ביג" בפוריה, טבריה, מספקת חוויית אוכל אותנטית: תפריט מזרחי קלאסי, שאליו מתווספות מנות שף ייחודיות.


הארוחה נפתחת כמובן במבחר סלטים טריים, פיתות חמות ופלאפל מתובל. אחר כך אתם מוזמנים ליהנות מממולאים או ממבחר הבשרים והדגים שעל הגריל. המסעדה עמוסה בסופי שבוע, אבל השירות המחויך לא נעלם גם בשעות הלחץ.



מיקום: רמת הגולן.
אופי הטיול: משלב הליכה קצרה, רכיבה בשטח ולינה.
העונה המומלצת: כל השנה.
דרגת הקושי: קלה. מתאים למשפחות.
משך הטיול: יומיים.
לפרטים נוספים: חוות ורד הגליל בטל׳: 04־6935785.
מחיר ללילה: החל מ־585 שקל לזוג באמצע השבוע.