לפני שבועיים עיריית רמלה החליטה לבטל את תקן המאבטח במתחם גנים בעיר המוקף באתרי בנייה. מדובר במתחם של שלושה גנים ובו כ-125 ילדים שמאז שבוטל התקן ובעקבות המצב הביטחוני, הוריהם מודאגים שמא אחד הפועלים ינסה להיכנס לגן. ההורים פנו לעירייה, למשטרה ולמשרד החינוך אך כל אחד מהגופים השליך את האחריות על האחר ובשורה התחתונה נאמר שמדובר בענייני תקציב.



היום (ראשון) ההורים מתכננים לקיים הפגנת מחאה מול לשכת ראש העיר, לאחר שכבר הפגינו פעמיים. א', אחת האימהות, מספרת כי לפני שבועיים כשהם באו לאסוף את ילדיהם, הגננת לא שמעה את הפעמון כך שהם היו נעולים בחוץ ואחד הפועלים קפץ על הפח הסמוך ופתח להם את הדלת מתוך הגן. "הוא היה מאוד נחמד אבל זה היה יכול להיגמר אחרת", אומרת א' ומוסיפה כי באירוע אחר, קבלן של העירייה תיקן משהו מחוץ לגן אך בצמידות לו ובמקום לקבל את אישור הגננת ולהיכנס, הוא קפץ מהגדר והחל לעבוד ללא כל אישור. "אנחנו מנסים לעשות הכל כדי שיתעוררו, זה מצב מסוכן, זו זעקה של הורים מודאגים שלא כל כך יודעים מה לעשות. כשאני יכולה אני לא שולחת את הבן לגן מהפחד, אי אפשר לדעת מה יכול לקרות", אומרת ר' בחשש. "ביטלו את המאבטח בגלל תקציב, זה לא הגיוני. אם יש אזור שנחשב יותר בעייתי אז ברור שצריך לעשות איפה ואיפה כשיש כאן מתחם של גן ילדים שמסביבו יש אתר בנייה. רצינו לשים מאבטח שאנחנו נשלם לו אבל אסור לקחת מאבטח באופן פרטי".



מהעירייה נמסר כי "אבטחת מוסדות חינוך והביטחון האישי מצויה באחריות משטרת ישראל שבוחנת נקודתית כל מקום הנדרש לאבטחה. המשטרה כאמור היא הקובעת והיא המכתיבה. החלטות המשטרה בהקשר לאבטחת מוסדות חינוך וגני ילדים מבוססת על הערכות מודיעין, ניסיון עבר, שיקול דעת נקודתי להליכים המתרחשים בזמן נתון. יש אבטחה המבוססת על שומר/מאבטח צמוד לאתר, במקרה זה אשכול גנ"י ויש אבטחה המבוססת על מעגלי אבטחה לא צמודי אתר/גן. יודגש, כי המשטרה החליטה שלא להציב שמירה צמודה באשכול גנים זה".



"ההורים קיבלו את עמדת העירייה באופן ברור, עמדה הפורסמה באתר העירוני וברשתות החברתיות. ראש העיר יואל לביא, פגש את נציגי ההורים והסביר באריכות את עמדתו שקובעת למעשה, כי נושא אבטחת מוסדות חינוך והביטחון האישי מצוי באחריות המשטרה. יש להדגיש, כי לאור החלטת המשטרה בעניין, החליטה העירייה לממש בכל שכונה סיור ממונע לטובת אבטחת גני הילדים מתוך תקציב העירייה. קביעת רמת כוננות ביישוב לא נקבעת על פי תחושת בטן של אמא, אלא צריכה להיות מבוססת על פי החלטת הגורם האחראי-המשטרה, המתבססת על מודיעין, הערכות מצב, הכרת מעגלי האבטחה ועוד. הנהלת העירייה איננה מוכנה לעשות את האבחנה שאשכול גנ"י צריך אבטחה וגן בודד לא, או בין השעות 07:30-ל-14:30 יהיה מאבטח ואחרי זה ילדים במועדוניות, בפעילות חוגים, לא צריכים אבטחה ושמירה.



מהמשטרה נמסר כי "סוגיות הקשורות לאבטחת גני ילדים מצויות בפתחן של הרשויות המקומיות".



במשרד החינוך הפנו לחוזר מנכ"ל בנושא התקף החל מ-8 בנובמבר 2016 ולפיו "ככלל אין אבטחה צמודה בגני ילדים, להוציא גני ילדים ואשכולות גני ילדים שאושר להם מאבטח על ידי משטרת ישראל ועל פי החלטתה". עוד כתוב בחוזר מנכ"ל כי "על משטרת ישראל במסגרת אחריותה הכוללת לביטחון הפנים חלה גם האחריות המלאה לאבטחת מוסדות החינוך. אבטחת מוסדות החינוך, ובכללם גני הילדים, תתבצע באחריות משטרת ישראל בהתאם לשיקוליה המקצועיים והמבצעיים של המשטרה ועל פי הקריטריונים שייקבעו על ידה תוך התבססות על אבטחה נקודתית ומרחבית".