האם לראשונה בתולדות הכנסת יודח חבר כנסת מכהן? חברי כנסת במחנה הציוני הודיעו היום (שני) כי הם תומכים ביוזמה להדחת ח"כ באסל גטאס מהרשימה המשותפת. ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) שלח היום מכתב ליו"ר ועדת הכנסת יואב קיש, ועדה שאמורה לדון בהליך ההדחה שבו הודיע כי הוא תומך ביוזמת חוק ההדחה.



גם ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) הודיע כי יתמוך ביוזמה וכי ידרוש חופש הצבעה לחברי הסיעה. בשלב זה גויסו 70 חתימות הדרושות כדי להתניע את תהליך ההדחה, אולם כדי לאפשר את הדחתו של גטאס מהכנסת יש צורך ברוב של 90 ח"כ, וללא תמיכת המחנה ציוני המהלך לא יתאפשר. בשלב זה גוברות הקריאות של חברי כנסת הקוראות להתפטר מיוזמתו מהכנסת ולמנוע מהלך חסר תקדים של הדחת ח"כ מכהן. 



 גטאס עצמו, שהואשם בסיוע לטרור  לאחר שצולם מחדיר טלפונים ניידים וציוד נוסף לאסירים ביטחוניים אותם ביקר בכלא, שיגר היום פנייה לחברי הכנסת בה קרא להם לא לתמוך ביוזמה להדחתו מהכנסת באמצעות חוק ההדחה. הוא גם הודיע כי בכוונתו לשוב בקרוב לפעילות בכנסת במסגרת המגבלות שהטילה עליו ועדת האתיקה. 



"נעשה בי לינץ' ממשי ונגזר דיני בבית דין שדה מבלי שהוגש כתב אישום ומבלי שנערך לי שימוע כמתבקש בחוק", כתב גאטס. "בחקירה הזו הופרחו אישומים חמורים שכל מטרתם יצירת הד תקשורתי אך עתה כשהבלון הביטחוני שנופח בכדי להביא לחיסולי ממש התרוקן מהאוויר זה הזמן לדבר על עובדות ועל תאוריות". 



אתמול נודע כי השר להגנת הסביבה זאב אלקין (ליכוד) עומד לפנות בזמן הקרוב ליושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין כדי לפתוח בהליך להדחת ח"כ גטאס מחברותו בכנסת, בעקבות ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום בגין הברחת טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים. זאת לאחר שיושב ראש יש עתיד, יאיר לפיד, הסכים לצרף את חתימתו ואת חתימת חברי סיעתו ליוזמה.



כדי לפתוח בהליך הדחה על פי חוק ההדחה שאושר בכנסת לפני כשבעה חודשים, יש צורך בחתימות של 70 חברי כנסת. השר אלקין הצליח לאסוף עד כה 60 חתימות של חברי קואליציה והוא הפעיל לחץ כבד על יש עתיד לצרף את חתימותיהם. היום הם צפויים להוסיף את חתימותיהם. ברגע שיהיו 70 חכים אפשר יהיה להתניע את התליך ההדחה בוועדת הכנסת. שם יהיה צורך ברוב של שני שליש מחברי הועדה. אבל המכשול העיקרי הוא המליאה. שם יש צורך ברוב של 90 חכים וללא המחנה הציוני שמתנגד בינתיים ליוזמת ההדחה לא ניתן יהיה להדיח את גטאס.



"בית דין שדה הציג אותי כטרוריסט" 


ח"כ מהרשימה המשותפת, שהורחק מפעילות הכנסת לחצי שנה ע"י ועדת האתיקה של הכנסת, אך תשלום שכרו לא הופסק, טען כי "מדובר בדיעבד כמלכודת שתוכננה היטב, מלכודת לה היה שותף גם השר גלעד ארדן עצמו, לפי דבריו, וכן ורשויות אחרות". 



"גם הוא היה שותף". ארדן. צילום: מרק ישראל סלם
"גם הוא היה שותף". ארדן. צילום: מרק ישראל סלם



לדברי גאטס, האווירה הציבורית הפכה אותו לטרוריסט וחרצה את דינו: "עשר דקות אחרי שיצאתי מהכלא כבר פורסם בערוץ 2 שאני חשוד בעבירות בטחוניות חמורות. ההדלפות המגמתיות והשקריות של המשטרה לכלי התקשורת נמשכו, ותוך שעות בודדות נעשה לי לינץ תקשורתי ובית דין שדה הציג אותי כטרוריסט או כמסייע לטרור, כמי שהעביר מסרים מוצפנים והוראות לפיגועים וציוד תקשורת ל״ארגוני טרור״, וכמובן נחרץ דיני והפכתי ל ״אויב האומה״".

הוא הוסיף כי "עוד לפני שאפילו הוזמנתי לחקירה, השקרים וההסתה הגיעו לשיאים בלתי נתפסים כשנטען ש ״ירדתי למחתרת״ ושאני מתחמק מחקירה בעוד
היה אפשר להשיג אותי בקלות". 
 

"אחזור בקרוב לפעילות בכנסת" 


גאטס טען כי השימוש בחוק ההדחה הוא ניסיון להעניש אותו עוד לפני שהתבררו העובדות :"אני ער לאיום הימין בשימוש בחוק ההדחה נגדי , כמו גם לעובדה שיש חברי כנסת המתנגדים עקרונית לחוק ההדחה אבל טוענים שאני צריך להתפטר ובזה לחסוך להם את המעמד המביך של שימוש בחוק ההדחה ויצירת תקדים. את הטענה הזו אני ממש לא מבין; הרי המקרה שלי הוא בדיוק המקרה שמוכיח שאין צורך בחוק ההדחה".



לדבריו, "אם בית המשפט ירשיע אותי לפי כתב האישום, חברותי בכנסת תיפסק מידית. אבל הזכות הבסיסית שלי כמו של כל אדם הוא להיאבק על חפותי. השימוש בחוק ההדחה, אם כך, הוא סוג של ענישה עוד לפני שהתבררו העובדות בבית משפט ולכך צריך להתנגד מטעמי הצדק הבסיסיים. אני מצפה מכל ח״כ הגון ומכל מי שהתנגד לחוק עצמו להתמיד בהתנגדותו ולא לתת יד לשימוש בחוק דרקוני שמהווה ללא קשר לעניין הספציפי שלי כרסום מסוכן ביותר ביסודות המשטר הדמוקרטי". 



גאטס הדגיש בסיום דבריו כי "אחזור בקרוב לפעילות בכנסת במגבלות החלטת ועדת האתיקה, ואמשיך להיאבק בכל הכוח לזכות בהליך משפטי הוגן ושוויוני".