הישג דיפלומטי לעמדת ישראל באירופה: בניגוד לציפיותיה של צרפת, לא אימצה היום (שלישי) מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי את הצהרת הסיכום של ועידת השלום הבינלאומית שהתקיימה בפריז ולא פרסמה כל החלטה המתבססת על הצהרה זו. מקורות באיחוד האירופי מסרו כי הדבר נבע מהתנגדותה של בריטניה, שלא חתמה על הצהרת פריז, ואף טענה כי הוועידה עלולה להקשיח את עמדות הצדדים והשתתפה בוועידה כמשקיפה בלבד בדרג נמוך.



שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, הסתפקה בדברים שהשמיעה במסיבת העיתונאים (שהתעכבה בכשעה וחצי) והסבירה, כי היא בעצמה חתמה בשם האיחוד האירופי על הצהרת פריז, וכי זו תואמת את עמדתו המוצהרת של האיחוד בזכות פתרון שתי מדינות, כפי שהחלטת מועצת הבטחון תואמת את עמדתו בנושא ההתנחלויות.



היא הכחישה שאי קבלת ההחלטה נבעה מלחץ בריטי וטענה כי הדיון שנערך נועד מלכתחילה לעסוק בתפקידה של אירופה בתהליך הדיפלומטי שנועד לתמוך במשא ומתן ובהסדר השלום הישראלי-פלסטיני ולתת לו "מרחב" ו"מסגרת מדינית". עוד אמרה שהאיחוד האירופי פועל ליצירת מסגרת של תמיכה בתהליך השלום עם הליגה הערבית.



בעניין כוונתו של דונלד טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים ענתה מוגריני בזהירות, כי "האיחוד האירופי לא יעביר את הנציגות שלו לירושלים" וכי "מוקדם לדון בהחלטה שעדיין לא התקבלה", עם זאת ציינה כי החלטה כזאת, אם תתקבל, מנוגדת להחלטות בינלאומיות שמכבד האיחוד האירופי וכי תעורר התנגדות רבה ועלולה להזיק לתהליך השלום. על הסכם הגרעין עם איראן אמרה מוגריני כי האיחוד האירופי ימשיך לכבד אותו כיוון ש"הוכיח את עצמו והוא חשוב לבטחונה".



אתמול אמר ג'ון קרי בפריז, כי לא היה מקום להתייחס לנושא העברת השגרירות בהצהרת פריז, משום שהיא נושאל דיון פנימי בארה"ב. פקידים צרפתים טענו מצידם, כי הסעיף בהצהרה המאיים בכך שהחותמות "לא יכירו" בין היתר בהחלטות חד צדדיות בנושא ירושלים, היווה "מסר סמוי" לטראמפ. קרי טען גם, כי ארה"ב הצליחה "לאזן" את הצהרת פריז וכי שרי החוץ הערבים לא התנגדו להסתייגות מפורשת מהאלימות בצד הפלסטיני בצד גינוי ההתנחלויות.