שבועות ספורים לפני שבריטניה תפעיל באופן רשמי את סעיף 50 לחוקת האיחוד האירופי שיפתח את תהליך הפרישה בעקבות משאל העם על הברקזיט, הבהירה אתמול ראשת הממשלה, תרזה מיי, כי הממלכה המאוחדת תתנתק לחלוטין מהאיחוד ולא תהיה חברה בשוק המאוחד, אולם תשאף להגיע להסכמי סחר ולשיתוף פעולה בתחום ביטחון הפנים.  בנאום שנשאה בלונדון, אשר זכה לתשומת לב רבה בבריטניה וברחבי האיחוד, הדגישה מיי כי משמעות הברקזיט היא עזיבה מוחלטת של הגוש האירופי, כולל השוק המאוחד ואיחוד המכסים, אך הממשלה תפעל על מנת לקדם הסכם שיתוף פעולה חדש בין לונדון לבין המוסדות בבריסל. 



"אנחנו מבקשים שותפות חדשה - בין בריטניה עצמאית, ששולטת על עצמה וגלובלית ובין חברינו ובני בריתנו באיחוד האירופי", אמרה ראשת הממשלה. "לא חברות חלקית באיחוד האירופי, לא חברות של שותפות באיחוד או משהו שישאיר אותנו חצי בפנים וחצי בחוץ. אנחנו לא מבקשים לאמץ מודל שכבר אומץ על ידי מדינות אחרות. אנחנו לא מבקשים לאחוז בפיסות חברות בעת שאנחנו עוזבים. הממלכה המאוחדת עוזבת את האיחוד האירופי. התפקיד שלי הוא להשיג את ההסכם הנכון עבור בריטניה".



מיי ציינה רשימה של סדרי עדיפויות שיכללו במסגרת המשא ומתן על הברקזיט, כולל הסכמי סחר נטול מכסים עם האיחוד, הסכמי סחר חדשים עם מדינות מחוץ לאיחוד, שמירה על תנועה חופשית בין בריטניה לבין אירלנד, שיתוף במודיעין ובמידע משטרתי ופיקוח על זכויות ההגירה של אזרחי האיחוד בתוך בריטניה ושל אזרחים בריטים בתוך האיחוד.



הצביעו בעד. בריטניה. צילום: רויטרס



היא הדגישה כי המטרה היא להשיג את הסכם הפרישה בתוך שנתיים מרגע תחילת המשא ומתן, בהתאם להוראה בסעיף 50, אולם היא מעוניינת שהיישום יהיה הדרגתי, ובמהלכו "בריטניה ומוסדות האיחוד והמדינות החברות ייערכו להסדרים החדשים שיתקיימו בינינו". 



עם זאת, היא הבהירה כי היא מוכנה לעזוב את האיחוד לחלוטין ללא הסכם, מאשר עם הסכם גרוע עבור המדינה והזהירה את מנהיגי האיחוד שלא לנצל את המשא ומתן על מנת להעניש את בריטניה בשל ההחלטה לצאת מהגוש. "אני חייבת להיות ברורה. בריטניה רוצה להישאר חברה טוב ושכנה של אירופה", הצהירה. "ועדיין יש כמה קולות שקוראים להסכם שמעניש את בריטניה ואשר נועד לגרום לעוד מדינות שלא ללכת באותו נתיב". 



למיי היה גם מסר לנשיא ארצות הברית הנכנס, דונלד טראמפ, בעקבות אמירתו שהוא מאמין שעוד מדינות ילכו בעקבות בריטניה. "אני לא רוצה שזה יקרה (התפרקות האיחוד). זה לא האינטרס של בריטניה", אמרה. "זה האינטרס הלאומי הגורף של בריטניה שהאיחוד יצליח, לכן אני מקווה שבחודשים ובשנים הבאות כולנו נחשוב על הלקחים של ההחלטה הבריטית לעזוב".



מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין, מתח ביקורת על כך שהנאום לא נעשה בפרלמנט והאשים את מיי כי היא "הבהירה שהיא נחושה להשתמש בברקזיט על מנת להפוך את בריטניה לעסקה של מקלט מס מול חופי אירופה". עוד הוסיף כי "היא הציגה את זה כאיום של משא ומתן ל-27 המדינות החברות, אבל זה בעצם איום על המשרות של תושבי בריטניה, על השירותים ועל סגנון החיים".