השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, התייחס לפיגוע הדריסה ולעימותים שאירעו היום (רביעי) סביב הריסת בתים ביישוב אום חיראן, וקרא לציבור הערבי לשמור על החוק והאשים את מנהיגי הציבור הערבי, בהם חברי הרשימה המשותפת, בליבוי היצרים. "מדובר באירוע קשה לכוחותינו ולמדינת ישראל בכלל. מחבל השייך לתנועה האסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי. אני מקווה שיום זה לא יהפוך ליום שמסמן תפנית ביחסים של הבדואים עם רשויות המדינה אך אם כן, לח"כ עודה יש תרומה מאוד גדולה לעניין".



כמו כן, הוסיף השר כי "יש החלטת בג"צ והיא תבוצע, גם באום אל חיראן. לכוחות המשטרה אין שום שיקול דעת בנוגע לביצוע המשימה, ככה זה במדינה דמוקרטית. התנהל משא ומתן שבועות ארוכים, מי שניהל את זה הן גורמי המדינה מול התושבים, עודה לא מנהל משא ומתן. הוא היה שם כדי ללבות יצרים ולהסית לאלימות. מה שקרה הלילה מחבל ביצע פיגוע דריסה כנגד כוחות המשטרה שהיו במקום, עודה היה בין אלה שליבו את היצרים. כרגע המשטרה הערכת מצב. האלימות והטרור לא ינצחו את החוק".



מאוחר יותר, הוסיף ארדן וקרא לח"כים הערבים לעצור את ההסתה: "מאז האירועים בבוקר אני שומע עוד ועוד קריאות מסיתות אשר מעוותות את תמונת המצב של מה שקרה בשטח. אני קורא לחכ"ים מהרשימה המשותפת - עיצרו את ההסתה. לכל אמירה עכשיו עלולות להיות תוצאות קשות בשטח. קחו אחריות על דבריכם ותפסיקו להסית וללבות אלימות".



שוטרים בעת הריסת הבתים באום חיראן. צילום: דוברות הרשימה המשותפת
שוטרים בעת הריסת הבתים באום חיראן. צילום: דוברות הרשימה המשותפת



שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט: "האלימות הבדואית שהתעוררה הבוקר היא מהחמורות שנראו בדרום בשנים האחרונות ועליה להיענות ביד קשה ובלתי מתפשרת, מדינת ישראל היא מדינת חוק. אני קורא למשטרת ישראל ולשר לבטחון פנים להגביר את האכיפה בנגב, ועוד היום להרוס את כל הבתים הבלתי חוקיים הנוספים באזור חיראן. האירוע בו מחבל מנצל מהומות תוך כדי פינוי, כדי לבצע פיגוע, הוא אירוע חמור המשקף את פוטנציאל הטרור הנוצר לאור ההסתה של האוכלוסיה הבדואית כנגד המדינה והרשויות המוסמכות שלה. על כוחות הבטחון להשיב מיידית את הסדר בדרום.


מדינת ישראל לא תאפשר התחזקות של תאי טרור בנגב".



כמו כן הוסיף גלנט כי "השתלבותם של חברי כנסת ערבים באירועי הבוקר היא חציית גבול מסוכנת. חברי הכנסת לא יכולים להשתמש במעמדם ובחסינותם כדי להפריע לכוחות הבטחון במשימותיהם. השתתפות חברי כנסת מהרשימה המשותפת בהתנגדות לפינוי של בדואים, מעוררת תסיסה והסתה ומעודדת אלימות. אל לנו לקבל את תכנית הסיוע לאוכלוסיה הבדואית אשר השבוע לפני הממשלה ללא תהליך הסדרה כולל עם הבדואים בנגב. לא נאפשר סיוע אשר יממן השתלטות על שטחים נוספים. ללא הסדרה כוללת יחסמו צירי תנועה והנגב יהפוך לשטח עויין ליהודים כפי שכבר קורה בחלקים ממנו. אני קורא לכל הצדדים להרגיע את המצב הנפיץ, להשמע להוראות כוחות הבטחון ולציית לחוקי המדינה".



שר החקלאות אורי אריאל: אני נותן אמון מלא בגרסת המשטרה. אנו מנהלים עם המשפחה הזאת באום אל חיראן דיאלוג ארוך שנמשך 13 שנה. אנו אחרי פסקי דין חלוטים עד הסוף. המשא ומתן אתם הסתיים לאחר שהגישו בקשות לא הגיוניות. יש להם מגרשים מוכנים בחורא. הם מכירים אותם. נתנו להם אפשרות לעשות פרוק מרצון. לצערי הרב יש כאן תוצאה חמורה ביותר. אם חכ איימן עודה במקום להרגיע הולך לשם להתסיס במקום להרגיע ולכבד את החוק ובתי המשפט אז ראינו מה קורה. מה שקרה חמור ביותר ואפשר להבין מ איפה זה בא. אנשים מקבלים מגרש מפותח עם מים זומרים וביוב וחשמל. יש לי חשש שהארוע יסלים. אנחנו עושים מאמץ לדבר עם ראשי הישובים והנכבדים שלא ישים את כל המגזר הבדואי במצב של עימות עם המדינה. בעוד שבועיים צפויה החלטת ממשלה על תכנית חומש בכל התחומים למגזר הבדואי בדרום אבל לא נוותר על המשילות ועל החוק



ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הגיב לאירועים ואמר כי: ""דמם של הנפגעים בהתפרעויות ובפיגוע בנגב על ידיהם של המסיתים מבין חברי הכנסת ברשימה המשותפת. ניסיון פיגוע הדריסה הוא תוצאה ישירה של ההסתה הפרועה וניסיונם של הח"כים הערבים להבעיר את השטח נגד החלטות בית המשפט. יש קו ישיר בין ההסתה של הח"כים הערבים בשנה האחרונה לבין הפיגוע הקשה הבוקר".



הריסת היישוב אום חיראן
הריסת היישוב אום חיראן



"נתניהו מבקש להסיט את תשומת הלב מהסתבכותו"



בתנועת חד"ש לעומת זאת, האשימו את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנמצא תחת חקירה משטרתית בחשד לשחיתות, בכך שהוא מסלים את העימותים עם האוכלוסייה הערבית בכדי לחזק את מעמדו. "ראש הממשלה המושחת, נתניהו, מבקש להסיט את תשומת הלב הציבורית מהסתבכותו הפלילית, על גבם של אזרחים ערבים, ובאמצעות דמם השפוך ובתיהם ההרוסים", נאמר בהודעת התנועה בחשבון הטוויטר שלה.



גם חבר הכנסת אראל מרגלית (המחנה הציוני) האשים את נתניהו בליבוי האש. "נתניהו החליט בגלל החקירות שלו להבעיר את המדינה, וזאת רק ההתחלה. וכל מי ששותק ידו במעל". ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) הוסיף כי: "כעומק החקירה, עומק הגזענות והאלימות. נתניהו ידע שטרנספר אום אל חיראן זו חבית חומר נפץ ולא במקרה החליט לפוצץ אותה היום. ראש הממשלה מבין שהדרך היחידה להסיט את תשומת הלב מחקירותיו היא לפתוח במלחמה עם הציבור הערבי, ואחרי שבשבוע שעבר בקלנסווה, היה קרב מקדים, היום היתה הכרזת המלחמה הרשמית. מדובר בממשלה גזענית ופושעת , ממשלה שמשחדת עברייני בניה יהודים ומפנה באלימות ערבים מבתים שהם מתגוררים בהם כבר 40 שנה. אין הצדקה לאלימות, בטח שלא לדריסת שוטרים, אבל גם אין הצדקה לפינוי אלים וגזעני של ערבים, רק בכדי ליישב במקומם יהודים."



חבר הכנסת טאלב אבו עראר האשים את המשטרה בליבוי היצרים לקראת העימות:״ מה שקרה היום בבוקר באום אלחיראן זאת מלחמה שהכריזה המשטרה, והמדינה על הערבים, והצעיר שנהרג הוא מחנך ונהרג בדם קר ועד כה הוא נמצא ברכב, ולא פונה מהמקום, וכנראה יש עוד הרוג שהיה כנראה עם הצעיר ברכב, יש לציין שהמשטרה רסיסה את המקום בירי חי ללא הבחנה ואף נפגעו רכבים של משטרה מירי השוטרים. הטענות של המשטרה לא נכונות ממשלת ישראל היא זו שתשא באחריות. אמרנו עקירת אם אלחיראן למען בניית ישוב חיראן ליהודים זו גזענות. אני פניתי לוועדת המעקב לישיבה בהולה בכדי לדון בעניין. יש להפסיק הריסת הבתים ולשבת לדבר עם התושבים. ראש ממשלת ישראל מוכן לעשות הכל ולחבל בכל בכדי לטייח ולכסות על העבירות שלו״.



חברו למפלגה של ח"כ אבו עראר, חבר הכנסת אחמד טיבי אמר כי "שוב מוכח כי משטרת מדינת ישראל ומשטרתה מתייחסת אל האזרחים הערבים כאל אויבים. נתניהו שכתב כי ׳כוחותינו פועלים בקלנסאווה׳ שלח את הכוחות כדי לפעול באום אלחיראן. הברוטליות המשטרתית שגרמה לפגיעה באזרחים ובח"כ עודה היא ההוכחה לכך שזו משטרה עוינת המחפשת הזדמנות כדי להתנפל על ערבים. הדבר מחייב ועדת חקירה לגבי ההתנהלות בעניין אום חיראן וקלנסאווה ואחרים. שוב מוכח שהמיעוט הערבי מותקף על ידי זרועות המדינה והדבר מחייב הגנה בינלאומית . אני קורא להתייחס אל האזרחים הערבים כאל מיעוט לאומי הזקוק להגנה בינלאומית על פי החוק הבינלאומי".



מהמרכז המשפטי עדאלה, שייצג את תושבי אום אל-חיראן בהליכים המשפטיים נגד הריסת הכפר, נמסר בתגובה כי לאירועים כי: "המערכת המשפטית הישראלית וממשלת ישראל הן האחראיות להרג בכפר עתיר/אום אל-חיראן. פסק הדין של בית המשפט העליון, שמאפשר הריסת כפר שקיים כבר יותר מ- 60 שנה על מנת להקים יישוב יהודי על חורבותיו, הנו אחד מפסקי הדין הגזעניים ביותר שהוציא בית המשפט העליון. ממשלת ישראל והעומד בראשה ניצלו את פסק הדין הזה על מנת להמשיך במדיניות ההריסות, תוך שנתניהו מהלל את השימוש של המדינה בכוח כלפי אזרחים ערבים, באום אלחיראן ובקלנסווה. משטרת ישראל, בתורה, מוכיחה שוב שהיא רואה בציבור הערבי כולו כאויב. האצבע של משטרת ישראל מאד קלה על ההדק כאשר מדובר באזרחים ערבים, והשוטרים היורים זוכים לחסינות מצד המחלקה לחקירות שוטרים".



ח"כ איימן עודה לאחר שנפצע בעימותים חיראן
ח"כ איימן עודה לאחר שנפצע בעימותים חיראן