תיעוד קשה של הדריסה בנגב: יעקוב אבו אלקיעאן הוא המחבל שנורה הבוקר (רביעי) מאש כוחות הביטחון לאחר שרצח את השוטר בן ה-34, ארז (עמדי) לוי. בסרטון שמתעד ממעוף הציפור את הדריסה הקשה, ניתן לראות כי המחבל מאיץ ודורס את השוטרים. פיגוע הדריסה היה חלק מהעימותים הקשים שנרשמו משעות הבוקר המוקדמות בכפר הבדואי אום אל חיראן, לאחר שהתברר כי המו"מ בין הצדדים על פינוי שקט לפני הריסת הבתים הלא חוקיים במקום עלה על שרטון. 


תיעוד מהאוויר: פיגוע הדריסה באום אל חיראן שבנגב

לקראת השעה 15:00 בצהריים סיימו לוחמי משטרת ישראל ומשמר הגבול, יחד עם אנשי רשות מקרקעי ישראל את ביצוע ההריסות באום אל חיראן. 



בחיפוש שבוצע לאחר הפיגוע בביתו של המחבל נמצא חומר רב שנשלח לבדיקה מקצועית, בו בין היתר ספרים בערבית, שלושה עותקים של עיתון "ישראל היום" שנשמרו מה-5 לנובמבר 2015 שבכותרתו פיגוע דריסה שאירע צפונית לחברון ובו נפצע לוחם במצב אנוש, וכן כותרת ראשית על פצצה של דאעש שגרמה להפלת מטוס. בנו של המחבל נשלח לחקירה ע"י כוחות הביטחון.

הדריסה באום אל חיראן שבנגב



הרכב ששימש את המחבל לפיגוע הדריסה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



אחיו של הנרצח: "ארז נדרס במוות מאוד אכזרי"



 אחיו של הנרצח שצפה גם הוא בסרטון, סיפר בראיון ליעל דן בגל"צ: "ראית את הסרטון, אנחנו מבינים שזהו אירוע לאומני. רואים את זה בבירור שהוא (המחבל) נוסע לעברם, אחי נדרס במוות מאוד אכזרי, מה שאני מופתע שהמחבל הוא איש חינוך".

"הוא האח הגדול שלנו. אני החלטתי לדבר למרות המצב, כדי לחלוק לו כבוד אחרון. הוא היה מצטיין בכל תחום שהוא הלך אליו, תמיד היה איש של הצטיינות, של נתינה. הוא היה שייך ליחידה שמתעסקת בטיפולים בהפרות סדר ותמיד היה נוכח באירועים מסוג זה בירושלים", הוסיף אחיו של השוטר. "אמא שלי דיברה איתו אתמול, היינו איתו ביום שישי האחרון, יש לו אישה ושני ילדים, הגדולה בת ארבע והשני בן שנתיים. אמא שלי תמיד הייתה מודאגת, תמיד היה לנו חשש אבל הוא אף פעם לא היה מספר איפה ומה הוא עושה כדי שלא נדאג לו", הוא סיפר.

על הנסיבות הקשות שהובילו למותו הוסיף אחיו של השוטר: "מחר כבר ישכחו ויעברו לפיגוע הבא, יש חברי כנסת ברשימה המשותפת שממשיכים להתסיס וזה לא תורם לכלום".

רס"מ ארז (עמדי) לוי, השוטר שנרצח בפיגוע



זירת הפיגוע, הבוקר. צילום: דוברות המשטרה


 



המחבל הדורס




דיווחים סותרים על פציעתו של ח"כ עודה



במהלך העימותים נפצע בראשו חבר הכנסת איימן עודה (הרשימה המשותפת) והוא פונה לבית החולים סורוקה שבבאר שבע כשהוא במצב קל. בנוגע לפציעתו של ח"כ עודה, הוצגו דיווחים סותרים בנוגע לנסיבות המקרה. במשטרה טוענים כי הוא נפצע כתוצאה מזריקת אבנים שביצעו המפגינים, בעוד בסביבתו של עודה טוענים כי הוא נפגע מכדור גומי שנורה לעברו מידי המשטרה.



בצאתו מבית החולים טען עודה כי היה אפשר למנוע את העימותים שהחלו בעקבות הריסות הבתים הלא חוקיים ואמר: "היה אפשר לחסוך את שפיכות הדמים. היינו במו"מ עד השעות הקטנות של הלילה, אני הייתי חלק מהמו"מ וכמעט הגענו לפשרה שקיבלו אותה התושבים. אך ראש הממשלה נתניהו, שסימן את האוכלוסייה הערבית כאויב מספר אחת, החליט באכזריות להרוס כפר שלם ולחבוט בילדים, נשים וגברים". ח"כ עודה קרא להקים ועדת חקירה ממלכתית "שתחקור את האירועים של הימים האחרונים".



ח"כ איימן עודה שנפצע בראשו. צילום: טוויטר



ח"כים מהרשימה המשותפת מנסים להיכנס לאום אל חיראן. צילום: דוברות הרשימה המשותפת



ארדן: "מקווה שלא מדובר בתפנית ביחסים עם הבדואים"


בעקבות האירועים, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, קרא לציבור הערבי לשמור על החוק והאשים את מנהיגי הציבור הערבי, בהם חברי הרשימה המשותפת, בליבוי היצרים. "מדובר באירוע קשה לכוחותינו ולמדינת ישראל בכלל. מחבל השייך לתנועה האסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי. אני מקווה שיום זה לא יהפוך ליום שמסמן תפנית ביחסים של הבדואים עם רשויות המדינה".



כמו כן, השר ארדן פנה ליועץ המשפטי לממשלה (יועמ"ש) אביחי מנדלבליט ואמר כי יש לפתוח בחקירה נגד ח"כ עודה על "הסתה לאלימות והפרעה לשוטרים בעת מילוי תפקידם". על כך הגיב עודה: "לא התססנו, לארדן יש אינטרס לומר מה שהוא אומר, הוא מדבר בלי לדעת מה קורה פה.



מאוחר יותר, הוסיף ארדן וקרא לח"כים הערבים לעצור את ההסתה: "מאז האירועים בבוקר אני שומע עוד ועוד קריאות מסיתות אשר מעוותות את תמונת המצב של מה שקרה בשטח. אני קורא לחכ"ים מהרשימה המשותפת - עיצרו את ההסתה. לכל אמירה עכשיו עלולות להיות תוצאות קשות בשטח. קחו אחריות על דבריכם ותפסיקו להסית וללבות אלימות".