בעקבות בדיקת משרד הבריאות, בה עלה חשד לעופרת במכונות קפה תעשייתיות, דיברו הערב (רביעי) בן כספית ופרופ' אריה אלדד בתוכניתם ברדיו 103FM עם מומחה מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית בירושלים, פרופ' אהרון טרואן. טרואן הסביר מה הן הסכנות שבצריכת עופרת ועד כמה הסיכון הבריאותי חמור.



"הרעלת עופרת זו חשיפה למתכת כבדה שמחליפה את התפקוד של מתכת אחרת - סידן - שנחוצה לכל איברי הגוף. כשהעופרת נכנסת למחזור הדם היא נכנסת לגוף ומפריעה לתפקוד התקין של איברי הגוף. לא מדובר בהרעלה שהיא קריטית, אף אחד שישתה כוס מים עם עופרת לא ייכנס מיד לפרכוסים. מדובר בחשיפה ברמות שמפריעות לתפקוד התקין של הגוף לאורך זמן ושיכולות להביא לפגיעה בהתפתחות עוברית, לפגיעה בהתפתחות שכלית אצל ילדים ולפגיעה במערכות אחרות כמו פוריות. היום משתדלים מאוד להימנע מחשיפה לעופרת בסביבה וכנראה שמשרד הבריאות בודק את הדברים הללו", אמר טרואן.



כספית: "משרד הבריאות לא פרסם איפה מצאו עופרת. באיזה מכונות קפה תעשייתיות".


פרופ' טרואן: "אני לא מומחה למכונות קפה אבל אם המכונות אכן הגיעו לרמות של 20 עד 150 מיקרוגמרים לליטר אלו רמות מאוד גבוהות. הגוף לא צריך עופרת בשום רמה. אין שום סיבה שנסבול מרמה כזו של עופרת".



קפה ממכונה. צילום אילוסטרציה: istockphoto
קפה ממכונה. צילום אילוסטרציה: istockphoto



"כל המתכות החומציות של המים ושינויים בתחזוקה יכולים להשפיע על שחרור של החומרים האלה מהמתכת שממנה מייצרים את המכונות הללו. זה לא אמור להימצא בסביבה שלנו. בדלק הוציאו את העופרת לפני שנים כי הבינו את הנזק לציבור. אני מניח שיש מצבים בהם עופרת יכולה להימצא במים בצמחיה ועוד", סיכם. 



כזכור, אתמול פורסם כי הגיע למשרדי הכלכלה והבריאות מידע לפיו קיים חשש להימצאות עופרת במים שהופקו ממכונות קפה תעשייתיות. לאור חשש זה, הורה משרד הכלכלה, בתיאום עם משרד הבריאות, על דיגום של מכונות הקפה התעשייתיות מהדגמים אשר לגביהם עלה חשש לנוכחות עופרת. הדיגום שבוצע כלל מאות מכונות המשמשות בעסקים מתחום המסעדנות והאירוח, וכן מכונות המשמשות במגזר העסקי, כולל חברות פרטיות ומסחריות.



במהלך תקופת ביצוע הבדיקות, ומטעמי זהירות מונעת, המליצו במשרד הבריאות להפחית בשתיית קפה ממכונות תעשייתיות המצויות במקומות עבודה עד לקבלת תוצאות הבדיקה. בנוסף, משרד הבריאות ממליץ לנשים בהריון להימנע לחלוטין משתיית קפה ממכונות תעשייתיות עד להודעה חדשה.