בשבוע הבא יתקיימו בשתי ערים אירופיות, ארהוס שבדנמרק ופאפוס שבקפריסין, אירועי הפתיחה לכבוד הכתרתן כבירות התרבות של היבשת למשך שנת 2017. העיר הראשונה שזכתה בכבוד לשאת את תואר "בירת התרבות של אירופה" הייתה אתונה, בירת יוון, ב-1985. אחריה הוכתרו פירנצה, אמסטרדם, ברלין, פריז וברשימה המכובדת הזאת נכללו בשלהי המאה הקודמת גם מדריד, ליסבון, קופנהגן, שטוקהולם ופראג.



האגדה מספרת שהרעיון ליצור מוסד שמדי שנה יכתיר עיר בתואר המחייב הזה עלה בשל מזג אוויר חורפי שעיכב את תנועת המטוסים בשדה התעופה של אתונה. בין הנוסעים שהתעכבו היו שרת התרבות של יוון מלינה מרקורי ומקבילה הצרפתי ז'אק לאנג, שניהם היו דמויות בולטות בספירה התרבותית האירופית עוד בטרם מונו כמיניסטרים. מרקורי, השחקנית והזמרת בדימוס, העלתה את הרעיון לייצר שורה של אירועי תרבות בעיר אחת. מופעים אלה יאירו את העיר ואת התרבות שהיא מייצגת באור הזרקורים.



המוסד של בירת התרבות של אירופה, ECC, קרם במהרה עור וגידים והופעל כיוזמה בין-ממשלתית שנועדה להדגיש את העושר והמגוון של התרבויות באירופה, לציין את הקשרים התרבותיים שמחברים בין אזרחי היבשת, לקשר בין אזרחי המדינות שונות וכמובן, גם ליזום יצירת אמנות עכשווית. לאחר שהכתר הועבר בין ערי בירה שונות, נכנסו למעגל ערים נוספות. היו כאלה שכהונתן קידמה אותן ועשתה אותן ליעד תיירותי, בהן גלזגו ואנטוורפן. בערים האלה המעמד "בירת התרבות של אירופה" סייע לבניית תוכניות ארוכות טווח, שנועדו להשפיע על הפיתוח של הערים, ליצור גאווה מקומית בלב תושביהן וגם לרומם את מעמדיהן ברחבי היבשת. מאז שנת 2000 נבחרות שתי ערים מדי שנה, וברור שאחרי שהגדולות זכו בחלקן, מצטרפות אליהן ערים פחות ידועות. בשנת 2016 החזיקו בתואר ורוצלב מפולין וסאן סבסטיאן שבספרד.



ורוצלב, בירתו של חבל שלזיה, נשאה את השם ברסלאו עד 1945. היא הייתה עיר גרמנית לכל דבר עד לכיבושה בידי הצבא האדום וסיפוחה לפולין הקומוניסטית, שהתהדרה בגבולות חדשים לאחר מלחמת העולם השנייה. מאז זרמו מים רבים בנחל האודר החוצה את העיר, המתגאה בכיכר שוק ייחודית ומרשימה הממוקמת במרכז העיר העתיקה וגם באתר שימור אחד של אונסק"ו בדמות היכל המאה, שהיה יכול להכיל תחת כיפתו אלפי אנשים. ההיכל נחנך ב-1913 ונחשב אז כהישג טכנולוגי בשל קונסטרוקציית הברזל והבטון, שהייתה חדשנית בתחילת המאה ה-20. תחת כיפתו ובגנים הנושקים לו התקיימו אחדים מאירועי התרבות שהעיר הכינה ב-2016. גם אירוע הסיום של החגיגות התקיים ב־17 בדצמבר תחת כיפתו של ההיכל.



המופע הבימתי The Sky Web הביא את סיפורם של שלושה דורות של נשים בוורוצלב, שהציגו את ההיסטוריה הייחודית של העיר. מאות אירועי התרבות, החל מתערוכות בגלריות צנועות, דרך הצגות תיאטרון, אופרה, מופעי מחול ומוסיקה, ערבים ספרותיים, הקרנות של סרטים וכלה בקונצרט של דיוויד גילמור, גיטריסט פינק פלויד, שריתק אלפי מעריצים, היו ההיצע שממנו נהנו תושבי העיר ואורחיה.



סאן סבסטיאן חגגה את סיום כהונתה ב־80 אירועים במהלך דצמבר. העיר ציינה את השנה בססמה “תרבות לחיות יחדיו”, בין בני אנוש לבין עצמם ובין האדם לסביבה. העיר הספרדית־בסקית לחוף מפרץ ביסקיה, המרוחקת 30 קילומטרים מגבול צרפת, זכתה לפרסום ברחבי אירופה בזכות פסטיבל הסרטים הבינלאומי שהיא מארחת, והיא יעד תיירותי זה שנות דור בזכות חופיה ומפרצוניה. גם המטבח הבסקי הקנה לעיר פרסום, והיא מחזיקה במספר לא מבוטל של מסעדות מעוטרות בכוכבי מישלן.



מוזיאון דן גמלה בו בארהוס. צילום: מאיר בלייך



אינה חשה בנמל



המשותף לשתי הערים שזכו בתואר השנה היא העובדה שהן שוכנות לחוף ים. ארהוס, עיר הנמל הדנית, משתפת פעולה עם יישובי הסביבה, ואירועי הפתיחה יתקיימו ברחבי חבל “מרכז דנמרק” ב־21 בינואר. הדנים הכינו עוד שני מגה אירועים: Røde Orm - מופע של התיאטרון המלכותי שיוצג על גג מוזיאון Moesgaard, שבימים רגילים מוצגים בו ממצאים ארכיאולוגיים ואתנוגרפיים. המופע יספר את סיפורם של, איך לא, הוויקינגים; המוזיאון לאמנות של העיר ARoS מפיק שורה של מיצגים שיתקיימו במבנה המוזיאון וגם ברחבי העיר ועל חוף הים, ועניינם יהיה האדם והטבע - בעבר, בהווה ובעתיד בביטויים האמנותי. המיצגים הללו יתקיימו במהלך החודשים יוני ויולי. האירועים הללו יככבו, אך לצדם יהיו שפע של התרחשויות במגוון תחומי תרבות ואמנות.



ארהוס היא העיר השנייה בגודלה בממלכת דנמרק, והיא ממוקמת במזרחו של חצי האי יוטלנד. עיר הנמל הזאת היא מרכז מסחרי ותעשייתי, אך בו בזמן היא מארחת את האוניברסיטה הגדולה בסקנדינביה וידועה בזכות היותה מקום היוולדן של להקות הרוקנרול המצליחות של דנמרק. לאחר שביקרתי בעיר, איני יכול שלא להסכים עם כותבי מדריך לונלי פלאנט, המציינים שהעיר אינה חשה בנמל שלה. המוזיאון המקומי ARoS מתייחד במסלול הליכה מעגלי, שממוקם על גגו וצופה אל העיר מבעד לקירות פלסטיק צבעוני. למרבה הצער, לארהוס אין נוף מפעים להציע. שני מדרחובים מקבילים מוליכים מהמוזיאון אל החלק העתיק והתיירותי והתוסס של העיר, כאשר מזג האוויר מאפשר זאת. במזג אוויר סגרירי בילינו באחת האטרקציות של העיר, המוזיאון “דֶן גָמְלֶה בּוּ”, ובעברית - העיר העתיקה. זהו שחזור של עיר ממאות קודמות באמצעות שיקומם של בתים שנאספו מרחבי המדינה. בתוכם מוצגים חיי היום־יום. מסדנאות של בעלי מקצוע בזמנן של הגילדות ועד לחנות המציגה מוצרי אלקטרוניקה משנות ה-70.



המגדלור במתחם הווילות בפאפוס. צילום: מאיר בלייך



בירה מול הים



פאפוס שבקפריסין נגישה הרבה יותר עבורנו, והחל ממרץ יהיה אפשר לטוס אליה במחיר סביר תודות לחברת הלואו קוסט "ריינאייר", שתטוס מנתב"ג לעיר הממוקמת בקצה הדרום מערבי של האי השכן מדי יום ביומו. בעברה הרחוק הייתה פאפוס יעד לעלייה לרגל בזכות היותה מקום הופעתה מן הים של אפרודיטה, אלת היופי והאהבה. אירועי הפתיחה של “פאפוס 2017” יתקיימו ב־28 ו־29 בינואר, והמארגנים בחרו להעניק להם את הכותרת “מיתוס ודת”, ואין זה מפתיע שיש לאירועים קשר לאפרודיטה.



הבסיס לכך הוא אגדת פיגמליון וגלאטה, לפיה יצר האמן פיגמליון פסל שיש של דמות אישה, גלאטה שמה, שהייתה כה יפה עד כי הוא התאהב ביצירה. לימים הוא התפלל לאפרודיטה וביקש שתשדך לו אישה של ממש, שתדמה לפסל שיצר. בשובו לביתו הוא נשק לפסל ולהפתעתו חש ששפתיה של גלאטה נענות לו. אפרודיטה מימשה את בקשתו, פסל השיש נהפך לדמות בשר ודם, ופיגמליון נשא אותה לאישה. הבת שילדו נקרא שמה בקפריסין פאפוס. השאיפה של פרנסי העיר היא לעשות את עירם למרכז של יצירה אמנותית. אורחת הכבוד של פאפוס תהיה הפילהרמונית של ברלין, שתופיע במבצר העתיק של העיר, ובחודש מאי יעברו האירועים לאזור הנמל, שם יסופרו ויוצגו סיפורי מסעות. במהלך השנה ישתתפו באירועי התרבות כ־1,500 אמנים עם 152 פרויקטים אמנותיים ו־300 אירועים בסך הכל.



פאפוס מחולקת לעיר עילית ולעיר תחתית. זאת העילית היא עיר ההווה ושייכת למקומיים, אם כי ליד הגן העירוני מצאנו מוזיאונים. שם גם מצויה מרפסת הצופה לעיר התחתית, ההיסטורית. בעברה רשום אחד השליחים הנוצרים, פאולוס, אולם אתר התיירות העיקרי שלה הוא רצפות הפסיפס, שהיו חלק ממתחם של וילות רומאיות. נוסף לרצפות של שלוש הווילות שוקם שם אמפי־תיאטרון (צנוע יחסית לקיסריה). בתוך המתחם מצוי גם מגדלור פעיל. משם אפשר לצאת לטיילת חוף הים ולהלך עד לנמל הישן על מסעדותיו. המבצר הביזנטי הוא פוטוגני, אך אין הכרח לבקר בין חומותיו. מצפון לנמל ממוקם עוד אתר היסטורי: קברי המלכים.



על החוף ממזרח לפאפוס ממוקם נמל התעופה הבינלאומי של העיר. לאורך החוף, מפאפוס צפונה, נבנו בתי מלון ובתי נופש רבים, והדרך הסלולה מוליכה עד לכנסיית איוס גורגיוס הבולטת למרחוק. משם ממשיכה צפונה דרך כורכר, שבחלוף נסיעה של חמישה קילומטרים מגיעה למפרץ לארה ובו מסעדה שצופה על ים הטורקיז. זהו המקום להחנות את הרכב ולעבור להליכה לאורך החוף ועל הצוק. בקיץ שחינו שם ושבנו למסעדה לשתות בירה אל מול פני הים. בהמשך הטיול פנינו מזרחה לכיוון פאיה (כותבים "פגאיה") והעפלנו בכביש הנוף היפה שהביא אותנו לכפר קאתיקאס, שבו שפע טברנות. משם קצרה הדרך לכביש הראשי המוליך בחזרה לפאפוס.



אחרי שאורהוס ופאפוס יסיימו את שנת התרבות שלהן, יזכו ב־2018 ולטה בירת מלטה ולאוורדן שבהולנד בתואר. ב־2019 יגיע תורן של מטרה האיטלקית ופלובדייב שבבולגריה וב־2020 יהיו אלה רייקה שבקרואטיה וגאלווי באירלנד.