רשמית: מנהרות הראל בכביש 1 נפתחו הבוקר (שישי) לתנועה לאחר שנחסמו אמש בשעה 22:00 בעקבות עבודות שדרוג ובנייה. מנהרת הראל וגשר חמד מהווים את גולת הכותרת לפרויקט שדרוג והרחבת כביש 1 שעלותו הכוללת מוערכת בכ-2.5 מיליארד שקלים. אורך המנהרה הוא כ-800 מטרים לכל כיוון, והרוחב 15 מטרים. בכל צד יהיו שלושה נתיבי נסיעה, אבל בשלב הראשוני הנסיעה במנהרה ובגשר תהיה על שני נתיבים בלבד לכל כיוון.



הנסיעה במנהרות הראל תהיה אופקית וזאת בניגוד למחלף הראל המיתולוגי שהיה ידוע בעליות ובירידות החדות שלו. במקביל לפרויקט שדרוג כביש 1 נמשך פרויקט הקו המהיר של הרכבת בין תל אביב לירושלים, שהנסיעה בו תימשך לאחר פתיחתו בעוד כשנה וחצי 28 דקות בלבד. המנהרות והגשרים בפרויקט הענק כבר הושלמו, וכעת מבוצעות עבודות חשמול פסי הרכבת והתאמת התשתיות לקו המהיר.



"אירוע בקנה מידה היסטורי"



אתמול השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ בטקס פתיחת הפרויקט. "אנחנו היום מציינים אירוע בקנה מידה היסטורי", אמר נתניהו אתמול באירוע. "הוא היסטורי כי הדרך לירושלים, בירת ישראל, מעולם לא הייתה קצרה יותר, ואכן בכל הדורות צעדו, דחסו, דחפו בציר הזה עולי רגל ורבים רבים אחרים, כולל הרומאים, שהדרך שלהם חופפת לחלק מהציר הזה ועוברת לידו במקומות אחרים".



רה"מ הדגיש כי המנהרות יזניקו את ירושלים: "מנהרות הראל שאנחנו חונכים עם גשר מוצא, חוסכים את העיקול המסוכן - ובעיקול הזה לצערנו איבדנו לא מעט אנשים, קראו לו עיקול המוות. עם הרכבת שתעלה בעתיד על הפסים, כל אלה יזניקו קדימה את ירושלים. הכביש החדש מאפשר נסיעה בטוחה ומהירה".



נתנניהו וכ"ץ הבוקר בטקס. צילום: מרק ישראל סלם
נתנניהו וכ"ץ הבוקר בטקס. צילום: מרק ישראל סלם