לפני ההשבעה: רשויות אכיפת החוק וסוכנויות הביון בארצות הברית בוחנות תשדורות תקשורת מיורטות וכן עסקאות פיננסיות, במסגרת חקירה רחבה יותר העוסקת בקשרים אפשריים בין רוסיה לגורמים המקורבים לנשיא הנבחר דונלד טראמפ. חקירה זו כוללת את יו"ר מטה בבחירות לשעבר, פול מנפורט, וכן בכירים אמריקאים בעבר ובהווה, כך דווח היום (שישי) ב"ניו יורק טיימס". 



בעקבות החקירה המתמשכת, הנשיא הנבחר דונלד טראמפ יושבע היום לנשיאות ארצות הברית כאשר מקורביו נמצאים תחת חקירה. טראמפ יכנס לבית הלבן לאחר שסוכנויות המודיעין הגיעו למסקנה כי הממשל הרוסי פעל כדי לסייע בבחירתו. כנשיא, יפקח טראמפ על הסוכנויות הללו ולכן יהיה בסמכותו לעצור לפחות חלק מהיוזמות.



טרם ברור האם לתשדורות התקשורת שיורטו היה קשר כלשהו לקמפיין של טראמפ או לנשיא הנבחר עצמו. בנוסף ישנה אי בהירות לגבי הקשר של החקירה לפריצה למחשבים של המפלגה הדמוקרטית וכן לניסיונות נוספים להתערבות בבחירות שהתרחשו בנובמבר. הממשל האמריקאי טוען כי רוסיה הייתה אחראית לפריצות ממוחשבות במהלך הקמפיין. מנגד דחתה מוסקבה את האשמות של ארצות הברית כי הקרמלין נרתם לסייע לטראמפ.



מנפורט שכיהן בעבר כמנהל הקמפיין של טראמפ התייחס אתמול לטענות כי ניהל קשרים על הממשל הרוסי ואמר כי הן "תרגיל מסריח של המפלגה הדמוקרטית, זה שקרי לחלוטין". "מעולם לא היה לי קשר לממשלה הרוסית, או לכל גורם רוסי רשמי אחר. לא הייתי בקשר עם אף אחד באופן ישר או עקיף".



"נעשה דברים שלא נעשו עשורים רבים"



כאמור טראפ צפוי להיות מושבע היום לנשיאות ארצות הברית. טראמפ הגיע הלילה לאנדרטת לינקולן בוושינגטון, לא רחוק מהמקום בו הכריז מרטין לות'ר קינג "יש לי חלום", ואמר לקהל, הלבן ברובו, ש"אתם כבר לא נשכחים". כשהוא מלווה ברעייתו מלאניה ובבני משפחה אחרים, אמר טראמפ לקהל שבא לקונצרט, כי "אני רק השליח. זאת תנועה שלא ראינו בעבר בשום מקום בעולם, זה משהו מאוד, מאוד מיוחד" והוסיף את ססמת מסע הבחירות שלו: "עשו את אמריקה שוב גדולה"."אנחנו הולכים לעשות דברים שלא נעשו במדינה שלנו במשך עשורים רבים", הבטיח הנשיא הנבחר לקהל הרב שהגיע.



את הערב שלפני ההשבעה סיימו טראמפ וסגנו מייק פנס, יחד עם משפחותיהם, בארוחת ערב חגיגית, שבמהלכה דיברו אל התורמים שתמכו בהם בקמפיין הבחירות. בנאומו הודה טראמפ לאלה שסייעו לו לנצח בבחירות. לחתנו, ג'ראד קושנר, אמר: "אם אתה לא יכול להביא לשלום במזרח התיכון אף אחד לא יוכל. כל חיי שמעתי שזו העסקה הקשה מכולן אבל אני בטוח שתעשה עבודה נהדרת".



קושנר וטראמפ. צילום: רויטרס
קושנר וטראמפ. צילום: רויטרס