יומו הראשון של דונלד טראמפ כנשיא מסתמן, כמו דברים רבים אצל הנשיא החדש, כלא שגרתי. החל מרגע השבעתו ועד היום (שבת) נמשכות ההפגנות, חלקן  אלימות, נגדו באופן שמאוד לא מאפיין את פוליטיקה האמריקאית. אך במקביל לזעם ברחובות, היום היה גם יומו הראשון של טראמפ בתפקידו, יום שהתחיל ברוב טקס בעת השבעתו לנשיאות ובנשף החירות המסורתי שנערך לכבודו והסתיים בפעולותיו הראשונות כנשיא, בהן חתימה על צווים לפיתוח מערכת נגד טילים וצמצום תוכנית הבריאות של קודמו, הנשיא לשעבר ברק אובמה.
הפגנת ענק מתרחשת בשעות אלה בוושינגטון הבירה, בה משתתפים מאות אלפי בני אדם נגד שלטונו של טראמפ. בלב ההפגנה עומדת צעדת נשים אשר מוחות נגד התבטאויותיו הקודמות של טראמפ שנחשפו במהלך הקמפיין, אשר העליבו וזלזלו בנשים. במקביל להפגנה בוושינגטון, נערכות הפגנות תמיכה בפריז, פראג וברחבי העולם. בין המפגינים נצפה מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי. מארגני המחאה התכוונו בתחילה לצעוד לעבר הבית הלבן, אך נאלצו לבטל תוכנית זו בשל כמות האנשים שהגיעו אליה והפחד שייווצר אסון כתוצאה מהצעדה.

 

 

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי בהפגנה נגד טראמפ. צילום: טוויטר
מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי בהפגנה נגד טראמפ. צילום: טוויטר


מוקדם יותר, הפגנות נוספות נגד טראמפ התרחשו בערים רבות בארצות הברית, בהן ניו יורק, סן פרנסיסקו ו-וושינגטון הבירה בהשתתפות עשרות אלפי אנשים, ובמהלכן נופצו חלונות ראווה, הובערו מכוניות ומאות בני אדם נעצרו. "את טראמפ לא יעצרו מלמעלה, הוא עומד להיעצר מלמטה, מהעם שמתעורר", אמר בן אלן, מורה בן 69 מסן פרנסיסקו. "אנחנו תומכים בזכותו של כל מי שחי כאן לקבל יחס אנושי, לא משנה מאיפה הוא בא, באיזו דת הוא מאמין או מה צבע עורו, אבל טראמפ לא מכבד אף אחד".
 
האלימות שחלק מההפגנות התדרדרו אליה הפתיעה רבים והמשטרה אף נאלצה להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות כמו גז מדמיע נגד חלק מהמפגינים. ריאן שירינג, תומך הממשל החדש הודה שהוא ידע שיהיו הפגנות, אך הוא לא ציפה למה שראה. "ידענו שיהו הפגנות, אבל לא האמנו שהן יהיו אלימות", אמר שירינג לרשת רויטרס כשהוא עומד ליד פח אשפה שהוצת, "קיווינו להעברת שלטון שלווה יותר". גם במפלגה הדמוקרטית גינו את האלימות.

"לא ציפינו לכזאת אלימות". צילום: רויטרס
"לא ציפינו לכזאת אלימות". צילום: רויטרס
"למחות נגד האור הכבה". צילום: רויטרס
"למחות נגד האור הכבה". צילום: רויטרס


מאות אלפי נשים יימחו נגד הפגיעה בזכויותיהן. צילום: רויטרס
מאות אלפי נשים יימחו נגד הפגיעה בזכויותיהן. צילום: רויטרס


ריקודים וחתימות
 
לעומת הסערה ששררה ברחובות, טראמפ העביר את יומו הראשון באופן חגיגי הרבה יותר. אחרי טקס ההשבעה, המשיך טראמפ לנשף החירות המסורתי שנערך בוושינגטון אחרי השבעת הנשיאים, שם הוא וסגנו מייק פנס רקדו עם בנות זוגם באולם המפואר ולאחר מכן הגיע טראמפ לחדר הסגלגל וחתם על החלטותיו הנשיאותיות הראשונות.
פעולותיו הראשונות של טראמפ עד התמקדו בביטול מהלכיו הראשונים של הנשיא לשעבר אובמה בתחומי הבריאות והסביבה והחלטה על פיתוח מערכת הגנה מטילים, שמיועדת נגד איראן. 
בין השאר חתם טראמפ על הוראה שמאשרת לסוכנויות ברחבי ארצות הברית להתעלם מחלק מהמגבלות המוטלות עליהן במסגרת חוק הבריאות הממלכתי שחוקק אובמה, ועל הוראה שתאפשר לג'יימס מאטיס לשמש כשר ההגנה בממשל החדש, למרות שתקופת הצינון שלו לא הסתיימה.

נגד מורשת קודמו. דונלד טראמפ חותם על ההחלטה הנשיאותית הראשונה שלו, צילום: רויטרס
נגד מורשת קודמו. דונלד טראמפ חותם על ההחלטה הנשיאותית הראשונה שלו, צילום: רויטרס