יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) תכנס מחרתיים ועדת משנה, כדי לדון ולהצביע בשאלה האם לפרסם במלואו את דוח מבקר המדינה על תפקוד הקבינט המדיני-ביטחוני במהלך מבצע צוק איתן, שנמסר לידיה היום (ראשון). "אני רואה חשיבות עליונה בפרסום דוח צוק איתן במלואו בהקדם האפשרי ועל כן נכנס את ועדת המשנה במידית להצבעה", מסרה אלהרר בהודעה שפרסמה. "יש לנו מחויבות לתושבי ישראל והמשפחות השכולות אשר מחכים מעל שנתיים וחצי לקבל תשובות ולכן כל עוד זה תלוי בי נצביע כמה שיותר מהר על חשיפת הדוח לציבור. כולי תקווה וציפייה שארבעת חברי הוועדה הנוספים ישימו לנגד עיניהם את טובת הציבור וימנעו מהצבעה שאינה עניינית ומקצועית".



"הדוח נפיץ הוא נפיץ מבחינה פוליטית, אולם לאחר שעיינתי בו, מסקנתי היא כי צריך לפרסם אותו במלואו. ניתן למנוע פרסום רק אם קיים חשש לפגיעה בביטחון המדינה, פגיעה בסחר של ישראל או בקשרי החוץ שלה. להבנתי פרסום הדו"ח לא יגרום לפגיעה והסיבה היחידה הנראית לעין שמישהו יתנגד לפרסומו יכולה להיות פוליטית, דבר שהוא חמור מאוד בעיני", אמרה ח"כ אלהרר למעריב.



בוועדת המשנה, שבה רוב לקואליציה, חברים עוד ח"כ דוד ביטן (ליכוד), ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), ח"כ מירב בן ארי (כולנו) וח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני), אולם ח"כ בן ארי אמרה אמש למעריב כי בכוונתה לתמוך בפרסום הדו"ח מבמלואו.



"מה שמעניין אותי זה בעיקר טובת הציבור. עם כל הכבוד, שיקולים פוליטיים יכולים להילקח בחשבון, אבל הם לא יכתיבו את ההחלטה שלי. הנושא עבר כבר צנזורה והוא צריך להתפרסם בפני הציבור. נתקלתי כבר בדברים חסויים בעבר. אני לא מוצאת סיבות לא לפרסם. מה שמנחה אותי זה זכות הציבור לדעת", אמרה.



חבר הכנסת אראל מרגלית (המחנה הציוני), אמר כי "ראש הממשלה מוכיח שוב ושוב כי מול עיניו מדיניות אחת: מדיניות ההסתרה. כמו שהסתיר את קשריו המפוקפקים ואת ניגודי הענייניים בעסקות ביטחוניות, כך הוא מנסה להסתיר את הדוח ממנו הוא כלכך חושש. מהצוללות ועד המנהרות, אסור שביטחון המדינה יופקד בידי נתניהו. כואב לראות איך משפחות שכולות מתחננות לדעת את האמת, וראש הממשלה בוחר שוב ושוב להסתיר אותה מהם ומאיתנו, בשם הישרדותו האישית".

"אסור שביטחון המדינה יופקד בידי נתניהו". ח"כ מרגלית. צילום: מרק ישראל סלם
"אסור שביטחון המדינה יופקד בידי נתניהו". ח"כ מרגלית. צילום: מרק ישראל סלם

בתוך כך, 55 משפחות של חיילים שנפלו בצוק איתן דורשות לפרסם את הדוח, במלואו אלא אם כן יש בו חלקים הטעונים צנזורה. "זו צוואה לא כתובה שאנו חייבים לוודא שתמוצא עד תם. הבנים שלנו יצאו למלחמה צודקת על סיטואציה שנקלענו אליה במהלך מתגלגל אבל אז נתגלו כל מיני נושאים, בעיקר בנושא המנהרות, וכולם הופתעו", אמר בגל"צ שמואל לביא, אביו של סרן ליעד ז"ל, שנפל במהלך המבצע.



גם משפחתו של קצין צה״ל, סגן הדר גולדין ז״ל, אשר נחטף על ידי חמאס במנהרה ברפיח במהלך ״צוק איתן״ הצטרפה לדרישת המשפחות השכולות של חללי ״צוק איתן״ וקראה לראש הממשלה להסיר את התנגדותו לפרסום המלא של דו״ח מבקר המדינה.



ממשפחת גולדין נמסר, כי "ידוע כבר לכולם שהמשפט הנדוש ׳ממשלת ישראל עושה כל שביכולתה...׳ היא אמירה ריקה מתוכן. כבר שנתיים וחצי שממשלת ישראל מפקירה את הדר ואורון בעזה ואינה עושה דבר כדי להחזירם. אנו מזכירים לנתניהו שמלחמת ׳צוק איתן׳ לא הסתיימה כל עוד אורון נמצא בסג׳עייה והדר ברפיח״.