בנובמבר האחרון קבעה נציבות האיחוד האירופי לבטיחות המזון (EFSA) כי השימוש בשלושה חומרי הדברה מבוססי ניקוטין (ניקוטינואידים) לגידולי מזון מהווה סכנה קטלנית לדבורים, שעלולות להעביר את החומרים הללו בין גידולים חקלאיים - ואסרה על השימוש בהם. מדובר בכימיקלים clothianidin imidacloprid ,thiamethoxa.



כבר במאי 2013 - על בסיס מחקר מקיף בנושא - הטילה הנציבות מגבלות על השימוש בחומרי ההדברה המכילים את הכימיקלים הללו, ודרשה מיצרני החומרים להגיש לה מידע נוסף על הסכנות הטמונות בהם. "ישנה סכנה לאפקט דומינו אפשרי לשרשרת המזון. הכימיקלים נמצאו לא רק בשדות החקלאיים אלא באדמה, בדרכי המים ובפרחי הבר", קבעה הנציבות האירופית לבטיחות במזון.



בבדיקה שערך ארגון גרינפיס ישראל במאגר משרד החקלאות נמצא כי שלושת הכימיקלים נפוצים עדיין בישראל בלא פחות מ־20 תכשירי הדברה לחקלאים המותרים לשימוש בארץ, במיוחד בקוטלי חרקים ובחיטוי זרעים. 14 מהתכשירים הם בעלי דרגת מסוכנות גבוהה (4 מתוך 5) לדבורים לפי הקריטריונים האירופיים החדשים.



במשרד החקלאות היו מודעים למחקר מ־2013 ולשיח הער בקרב גורמי המקצוע באיחוד האירופי בנושא, אבל לא נעשה דבר. משיחה עם מקור במשרד עולה כי חומרים אלה נפוצים במיוחד לשימוש בגידולי ירקות - בעיקר מלפפון, חציל, עגבנייה ופלפל - וכן בפירות - מלון, אבטיח וענבים.



מאז מאי 2013 לא הצליחו היצרנים של חומרי ההדברה להוכיח את ההפך ולהזים את מסקנות המחקר, ולפני חודשיים קבעה הנציבות כי החומרים הללו מסוכנים לשימוש בגידולים אטרקטיביים לדבורים. גם תאגיד הכימיקלים הבינלאומי  Syngenta משווייץ לא הצליח לייצר מחקרים הנחוצים לאישור הכימיקל thiamethoxam על ידי האיחוד האירופי.



בכוונת גרינפיס לפנות אל שר החקלאות אורי אריאל בבקשה להחיל את כללי האיחוד האירופי גם בישראל ולאסור על השימוש בחומרי ההדברה. האפקט האפשרי של העברת החומרים לאדם הוא משני לנזק הקטלני הישיר לדבורי הדבש, החיוניות לגידולים רבים. נזקים קשים יכולים להיגרם גם לפרפרי שדה, לחיפושיות, לחרקי מים ואף לציפורים דוגמת דרורים וחוגלות.



האיסור או ההגבלות החמורות שהוציא האיחוד האירופי על החומרים תקפים לעשרות זרעי גידולים, בהם דגנים, שקדים, תפוחים, משמש, אבוקדו, בננה, בוטנים, דובדבנים, מלפפון, ענבים, תמרים, פירות הדר, קיווי, זיתים, אגס, אפרסמון ותות שדה.



ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "אמנם קיימים מחקרים בנושא, אך טרם הוכח קשר ישיר בין השימוש בחומרים לבין הפגיעה בדבורים. על מנת לפעול במשנה זהירות, מגביל המשרד את השימוש בחומרים לעיל באופן שימוש אשר ימנע סיכון של פגיעה באוכלוסיית הדבורים. לא קיים איסור שימוש בחומרים המדוברים לא באירופה ולא בארצות הברית. ההנחיות להגבלת השימוש בחומרים  אלו  הינם  אחד לאחד  כפי הנהוג  באירופה. במידה ויוכח קשר ישיר, המשרד ישקול בחיוב לשנות את מדיניותו בנושא".